Tack alla som kom till mitt föredrag på lasarettet i Växjö!

maj 9, 2015 kl. 11:46 f m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,

Det var verkligen en historisk tilldragelse, första gången som jag hållit ett föredrag på ett sjukhus. Tack till Tandvårds-skadeförbundet i Kronoberg som vågade anlita mig. Jag gissar att det i varje fall var minst två stycken sjuksköterskor närvarande. Några andra från sjukvården syntes inte till! De hade dessutom en del kritiska frågor och funderingar som jag tänkte ta upp i detta inlägg. Det är bra med kritiska frågor för hur ska vi annars lära oss mer?

images

1. En fråga från de förmodade sjuksköterskorna som ställdes var hur man gör i fall man har besvär med gallan. Då har man ju oftast problem med att få i sig det naturliga fettet. Att få gallbesvär är ju från början ett tecken på, enligt mig, att man ätit alltför mycket mat som är rik på sockerarter och fattig på naturligt fett. Jag svarade då på föredraget att man får försöka snirkla sig tillbaka till ett starkare immunförsvar genom att äta det man tål av LCHF-kosten. När kroppen stärker sig och läker sig från inflammatoriska tillstånd kan man så småningom även tåla det naturliga fettet bättre. Nedan fick jag ett mail som bekräftar tankarna kring hur man får bukt med gallstensbesvär via kosten.

Hej.
”Jag har ätit ”LCHF” i 15 år nu och jag mår förträffligt. Jag började inte äta LCHF för att gå ner i vikt, utan för att jag hade gallstensbesvär. Började med stenålderskost eftersom jag inte kunde äta fett, fortsatte efter ett år med LCHF. Tyvärr gick jag ner 10 kg, men har nu efter 15 år gått upp 3 av dessa kg. Jag vill så gärna att mina barn och vänner ska förstå vilken bra mat man får äta och kanske att din bok kan hjälpa mig att övertyga dom. Därför vill jag köpa boken ”Frisk av mat”. (Jag är 69 år)”

Förkyld kvinna

2. En annan kritisk fråga som ställdes av sjuksköterskorna var problem med allergier och intolerans? Dessa inflammatoriska problem växer hela tiden. Hur gör man om man t.ex. är allergisk mot ägg som ju är basföda i LCHF-kosten? Även här har man, enligt mig, ätit sig till sina allergiska problem genom att äta en föda som innehåller för mycket sockerarter och för lite naturligt fett. Samma sak gäller här att man får snirkla sig tillbaka till ett bättre immunförsvar genom att äta den LCHF-kost som man för tillfället tål. Man får alltså hoppa över äggen till en början och äta kött, fisk, ovanjords-grönsaker, bär, naturliga nötter osv. Smör, kokosfett och olivolja från första pressningen är fettet som de/vi ska äta.

3. Ytterligare en fråga handlade om mjölkallergi. Kan man äta LCHF då frågade en av sjuksköterskorna? Ja, självklart. Mjölk är överskattat och passar enligt mig inte in i en riktig LCHF-kost. Den fetaste mjölken innehåller 3 procent fett, vad är då resterande 97 procent? Nej, den fetaste grädden på 40 procent är vad vi ska äta av existerande mjölkprodukter och möjligen den fetaste yoghurten.

TI0148473  images

4. Kolesterolfrågan och myten om att det är farligt med kolesterol dyker alltid upp. Mitt svar är att myten om kolesterolets farlighet är den värsta av alla sjukvårdens myter. Den felaktiga problemdefinitionen ställer nämligen till det enormt för människor längst ut i vårdkedjan som drabbas av att läkare ordinerar kolesterolsänkande medicin i form av statiner av olika slag. Muskelvärk, diabetes, ledvärk m.m. är biverkningar från”medicinen” statiner. Enligt mig är kolesterolet en mycket viktig del av vårt immunförsvar och en likaledes viktig byggsten för uppbyggandet av våra hormoner. Alla våra celler producerar kolesterol varje dag. Skulle de göra det om kolesterolet var farligt? Levern producerar 80 procent av vårt behov. Skulle den göra det om kolesterol var farligt? Kolesterolet är, tror jag, en viktig stötdämpare som sköter sig helt själv utan hjälp från några statiner om vi äter rätt kost.

Idag kan det te sig en aning löjeväckande när läkare för 10-20 år sedan och kanske även idag säger att man ska vara försiktig med att äta ägg på grund av risk för höjt kolesterol. Ägg är det livsmedel som är bäst anpassat för människor och gränsen ligger på högst 36 ägg om dagen, enligt mig. Ägg är det minst inflammations-höjande livsmedel som finns och passar därför som föda för människor som är kraftigt inflammerade.

DSC04569

Intresserad av att arrangera en föreläsning med mig på temat ”Frisk av mat”!

Om du är intresserad av att arrangera ett föredrag av och med mig på temat Frisk av mat på din ort så är du välkommen att kontakta mig, lindgren.mats@comhem.se. Jag är löjligt billig enligt en arrangör som jämförde mig med andra föreläsare.

Om du är intresserad av att bli återförsäljare på din ort för boken ”Frisk av mat” så kan du kontakta mig på ovanstående e-postadress.

En röst från föredraget nedan;

”Tack för en fantastisk föreläsning i Växjö !
Jag märker att här lever mycket fettskräck kvar bland folket. Tänk om man skulle bli frisk bara genom att äta mat som ger oss hälsa hur ska det se ut, det går ju inte an vi måste ju tänka på alla stackars pillertrillare .
Kvacksalveri det är väl sjukvården idkar eller ja jag tycker det ,för där vill man inte bota bara dämpa symtom så man hålls lite sjuk så man måste återkomma för att köpa mer piller från pillertrillaren och dessa piller hjälper ju inte men biverkningar får du så du måste ha ännu mer piller ..
Tack vare dig är nu en god vän till mig omvänd och hon ska nu börja äta ketogen kost för att läka ut en svår inre svampinfektion.”

Annelie

 

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.