Hjälper ketogen kost mot diabetes 1?

maj 26, 2015 kl. 10:55 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , ,

images  images

Hjälper LCHF/ketogen kost mot diabetes typ 1? Många har ju länge hävdat att med en bukspottskörtel som inte kan producera insulin så är skadan permanent. Man blir beroende av ett stort antal sprutor under dygnet för att få det livsviktiga insulinet tillgodosett, anser inte minst sjukvården.

Dessutom hävdas det att det är särskilt viktigt att personer med diabetes typ 1 äter ordentligt med kolhydrater. Man är orolig för att blodsockret ska sjunka för lågt. Akuta situationer är att blodsockret kan bli för högt eller för lågt. Enligt sjukvården kan man äta vanlig mat typ Tallriksmodell som ju innehåller upp till 60 procent sockerarter/kolhydrater.

Oavsett om man har diabetes typ 1 eller 2 så menar sjukvården och läkarna att man kan och ska kontrollera blodsockret med att spruta in konstgjort insulin. Anledningen är då att insulinet tar hand om och neutraliserar det stora intaget av socker från maten hävdar sjukvården.

Varför inte sjukvården uppmanar patienter med diabetes att minska sockerandelen i matintaget är en gåta. Då slipper man ofta helt att spruta in konstgjort insulin, gäller diabetes typ 2, och personer med diabetes typ 1 kan minska det dagliga insulinbehovet radikalt.

Vad man inte förstår från sjukvårdens sida är att diabetes typ 1 eller två är ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen som inte kan förbättras utan att ändra sina matvanor. Mycket av vår moderna kost har ett alltför högt kolhydrat-innehåll som göder inflammationer och försämrar immunförsvaret.

Jag får många mail om hur människor med diabetes typ 1 eller två har förbättrat sin livssituation genom ändrad kosthållning, från mat med stort sockerinnehåll till mat som innehåller mycket naturligt fett och lite sockerarter. Många slipper insulinsprutor helt och vissa blir helt medicinfria. jag vet personer med diabetes typ 1 som ändrat antalet sprutor per dag från 8-10 stycken ner till en spruta. De kontrollerar alltså blodsockret med kosten stället.

images

Låt oss bredda vårt tänkande!

Anta att ett 40-tal olika inflammatoriska sjukdomar har ett och samma ursprung. Nämligen att immunförsvaret slås ut av för mycket sockerarter i maten och för lite naturligt fett. Att människor får dessa sjukdomar genom att äta fel mat håller igång en mycket lönsam läkemedelsindustri. Dessa s.k. läkemedel är egentligen inga läkemedel eftersom de inte läker utan bara lindrar vissa symptom. Att sjukdomar inte läker håller också igång en gigantisk sjukvård som hela tiden behöver mer resurser! Man är så inriktad på mediciner av olika slag, som tillhandahålls av läkemedelsindustrin, att man inte ser skogen för alla träd.

Mer pengar till sjukvården är ett löfte som de flesta politiker har delat ut. Enligt alla prognoser så ökar det metabola/inflammatoriska sjukdomarna år från år och prognosen är att vi inte ens har råd med nuvarande sjukvård om något decennium.

Dessbättre har vi en rörelse, LCHF, som sakta växer och metvetandet om vad som verkligen göder sjukdomar växer. På sikt kommer denna medvetenhet att tvinga sjukvården till ett mer kreativt tänkande när det gäller behandling av ”kroniska” inflammatoriska tillstånd.

Den här bloggen är värd ett besök, http://diabetestypettlchf.blogg.se

Se nedan ett mail från en person med diabetes typ 1 som numera är upplyst.

”TACK!

Hej Mats!

 Ganska exakt ett år sedan jag köpte din bok och började m LCHF efter att ha blivit inspirerad av boken!

 Min diabetes ligger stabilare (har sänkt mitt hba1c!!), har nuförtiden sällan känningar o rekyler vilket har varit mitt största bekymmer sedan jag fick diabetes typ1 -82, så det är jag dig väldigt tacksam för!! Likaså att ta med kokta ägg till golfbanan fungerar även det utmärkt, förr kunde jag sällan gå 18 hål utan att få känning. Nu går det utmärkt med 3 kokta ägg efter 9 hål o då är jag inte ens hungrig när jag spelat klart J

Har dock en fråga, har ökat i vikt m 4-8 kg  sen förra året (har aldrig varit överviktig men känner nu att det börjar bli lite tajt med byxorna etc ;)och mitt kolesterol har ökat varpå min diabetesläkare vill att jag ska börja med statiner….igen. Har testat för 4 och 6 år sedan men fick värk och slutade då, detta var innan jag läste din och även Andreas Eenfeldts böcker.

 Min fråga till dig är, hur lyckas man gå ner i vikt med LCHF och hur kan jag sänka kolesterolet m LCHF? Jag tycker att jag följer bokens tips men lyckas inte riktigt med vikten, vad kan jag göra för fel? Har även tittat på kostdoktorns filmer (är medlem där) samt din blogg men inte hunnit kolla in allt ännu, kanske har missat någon viktig info? 

 Mvh

Laila” 

7389807-t6MGd

Frisk av mat!

Min bok Frisk av mat kan du köpa direkt av mig eller via Adlibris eller Bokus. Du mailar namn och adress till mig, lindgren.mats@comhem.se så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. Boken kostar 195 kronor inklusive frakt om du köper den av mig.

Föreläsning på restaurangen vid Gamla Ullevi Göteborg!

Tisdagen den 9 juni kan du lyssna på en lunchföreläsning av mig på Gamla Ullevi i Göteborg. Tiden är 11.30 – 12.30. Restaurangen är belägen på andra våningen av Gamla Ullevi. Observera att föreläsningen är gratis. Du kan försäkra dig om plats genom att boka bord och maila till farshad.rahimi@ullevi.info

GAIS är också intresserad av min föreläsning på temat frisk av mat. De behöver ju all hjälp de kan få:)

 

 

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.