LCHF – ett rött skynke för sjukvården.

oktober 10, 2017 kl. 5:31 e m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

Idag spelade jag golf med en kvinna som sitter med i en etik-prövningsnämnd. Hon sitter med där som lekman. Etik-prövningsnämnder prövar om olika slags vetenskapliga studier är etiska. Att få godkänt av en sådan nämnd är ett krav innan en studie kan sättas igång.

Vi hade en hel del intressanta samtal under rundan. När vi kom till klubbhuset ville hon köpa min bok Frisk av mat, LCHF från början. Men när hon såg de fyra bokstäverna LCHF på framsidan av boken så började näsvingarna rycka och minen blev skeptisk. – Nej, sade hon jag har ångrat mig. Jag kommer aldrig att börja med LCHF.

LCHF fungerar medan sjukvården inte gör det!

Jag har funderat mycket på varför inte sjukvården och läkarna kan ta till sig alla de fantastiska hälsovinster som många människor fått av denna kost-modell? Den troligaste förklaringen är att LCHF-kost, lite kolhydrater och mycket naturligt fett i maten går stick i stäv mot vad sjukvården anbefaller för metabolt sjuka människor. Varför är det så känsligt med dessa fyra bokstäver, LCHF? Många inom medicinarvärlden kan inte ta till sig att man faktiskt kan bli frisk av mat. Det är märkligt eftersom man inte blir frisk av läkemedel (piller).

En annan anledning är att det finns så oerhört mycket prestige inom medicinvärlden. Här finns det mängder med professorer och läkare som aldrig skulle erkänna att kost kan påverka om du är frisk eller sjuk.

Efter att jag själv varit mer eller mindre sjuk i över 30 år så bestämde jag mig för att börja med LCHF-modellen. Det var Annika Dahlqvist förtjänst. Då visade det sig att mitt sätt att äta ketogen LCHF-kost var precis tvärtemot läkarnas och sjukvårdens kostråd. Jag kände redan efter några veckor att denna kost påverkade min kropp till det bättre. Nu, snart nio år senare så sitter jag med facit i hand. Jag har blivit helt frisk genom att äta ketogen(mycket naturligt fett) LCHF-kost. Inga piller längre i denna kropp.

Jag vet fortfarande många personer som inte kan förstå att LCHF-kost stärker immunförsvaret så att kroppen kan försvara sig. Hur vågar du avstå från alla de fina pillren undrar det? Det verkar som att Sverige är ett av de länder där läkemedelsindustrin har störst inflytande. I Sverige är det förbjudet att säga att man kan bli frisk av mat. Då kan man bli åtalad.

Pillerindustrin är en hydra!

Tentaklerna från pillerindustrin sträcker sig överallt inom medicinar-världen. I läkarutbildningen är det nästan enbart kunskap som kommer från från läkemedelsindustrin som är aktuell. I de flesta nämnder och styrelser som beviljar anslag till vetenskapliga studier så har de flesta styrelseledamöter ekonomiska bindningar till läkemedelsindustrin. Inte konstigt att koststudier har så svårt att få anslag. Det blir inga piller sålda om det kommer fram att man kan bli frisk av mat! Jag vet för jag har själv suttit i en forskargrupp i fyra år och sökt anslag från bl.a. Diabetesfonden, Hjärt -Lungfonden,  Diabetes Wellness. Vi fick sex raka nej utan motivering under fyra år. Vår intention var att jämföra Tallriksmodell med LCHF-modell på diabetiker typ 2. Inga piller i den studien alltså och givetvis inga anslag.

Även olika myndigheter som Läkemedelsverket, Livsmedelsverket, Socialstyrelsen m.fl. verkar förblindade av läkemedelsindustrin. Det finns inget annat på agendan än kemiska piller mot metabola sjukdomar. Det är givetvis en stor skandal eftersom alternativ fungerar.

Ta hjälp av boken Frisk av mat!

bokomslag-2016-11-13

LCHF-utbildning och boken Frisk av mat!

Du kan lära dig mer om hur du stärker ditt immunförsvar. Du får kraft att både läka och försvara din kropp mot inflammatoriska tillstånd. Beställ min bok ”Frisk av mat, utdrag ur boken och Mats LCHF-utbildning brev 1 av 12. Följ råden där så kommer du att bli angenämt överraskad över hur effektivt det är. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. I LCHF-utbildningen får du också tillgång till menyer, recept och handlingslistor. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken! Kontakta mig på lindgren.mats8@gmail.com eller fyll i kontaktformuläret nedan.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ingen diabetesjuk blir botad av skolmedicinen. Har inte ens hört en enda anekdot om medicin som någon blivit frisk av. Stämmer inte ens med affärsmodellen. Samtidigt finns det hundratals som blvit medicinfria genom att återgå till den husmanskost vi åt i början på 1900talet, mycket lik LCHF.

    Gilla

  2. Dr Ron Rosedale är en sann pionjär inom LCHF-rörelsen framhöll tidigt insulinets och leptinets roller vid sjukdomstillstånd. Han har också varit passionerat intresserad av protein och åldrandets biologi i decennier.

    24 min in i intervjun berättar Ron om erfarenheter från Indien och hur han genom att komma i kontakt med inflytelserika familjer och hjälpa en familjemedlem att gå ner mer än 100 kg har han fått Indierna med på ”Tåget”.

    Länk till intervjun : https://www.dietdoctor.com/se/insulin-protein-och-att-bromsa-aldrande

    Hela intervjun som Ivor Cummins håller i inger hopp för att vi skall hitta ett liknande upplägg för att nå framgång för LCHF…

    Har själv ca 10 år med LCHF och mår mycket bra av kosten…

    mLCHFh B-) .

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.