Vitaminträsket!

september 18, 2012 kl. 9:56 f m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

”Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp kom och köp konserverad gröt”

Är vitaminer i form av kosttillskott och tabletter bra eller dåligt? Det är en viktig fråga och många människor sätter sin tilltro till vitaminer och numera antioxidanter som en utväg ur en trasslig tillvaro av sjukdomar. VitaPro, som tillverkas i Norge, har genom en massiv marknadsföring fått människor att tro att de blir friskare och att ålderssymtom skjuts på framtiden. Några bär kallas för superbär eftersom de anses ha antiinflammatoriska egenskaper. Är detta sant?

Tyvärr lockas vi av enkla marknadsföringsknep och vi lockas av enkla lösningar. Exempelvis är frågan om blåbär är bra för synen en etablerad uppfattning. Får man verkligen bättre syn genom att äta blåbär? Mitt svar och tro i den frågan är ett klart nej. Det handlar inte om enstaka kortsiktiga lösningar. Blåbär, naturliga sådana, tror jag kan vara mycket bra i kombination med en kost som inte inflammerar kroppen. Det är förstås helheten som räknas och om vårt immunförsvar får den kost som gör det starkt och kan försvara oss. Vitaminindustrin omsätter miljarder och just deras vitamintillskott är naturligtvis det bästa. Det finns inga sådana lätta lösningar.

Min egen synförmåga har förändrats dramatiskt sedan jag för snart fyra år sedan bytte till en strikt LCHF-kost. Från att ha haft glasögon på både kort och långt håll har jag numera inga glasögon alls. Mina ögon har läkt sig tack vare en icke-inflammerande kost utan sockerarter. Det har inte skett tack vare blåbär utan tack vare att mitt immunförsvar är så starkt att det kan försvara mig mot olika infektioner och inflammationer. Mina ögon har ställt in sig på så sätt att jag ser bra på nära håll med det ena ögat och på det andra ser jag bra på långt håll. Man kan ju fråga sig om verkligen ögonen kan läka sig speciellt för en man i min ålder, 59 år? Är det inte ett ”normalt åldrande” att gradvis få sämre syn? Tydligen inte i mitt fall. Jag tror att vi måste ompröva vår syn på normalt åldrande.

Kan det vara så att ett långvarigt intag av sockerarter under många år är den främsta orsaken till våra åldersbesvär? Är det det som är naturligt åldrande? Frågan är naturlig att ställa åtminstone i mitt fall.

Jag har haft i tankarna under en tid att göra en laseroperation av mina ögon så att bägge ögonen får samma synförmåga. Anledningen till  att jag har de tankarna är att det inte längre pågår några inflammationer i mina ögon som det gjorde tidigare när min kropp var konstant inflammerad. En sådan operation skulle kunna vara mycket effektiv nu när jag vet att synen ligger på en konstant nivå. Vad händer med dom som gör en en laseroperation på ögonen i yngre år men som fortsätter med en inflammerande kost av för mycket sockerarter?

Om nu antioxidanter är så bra så finns det gott om dom även i kött, fisk, ägg och grönsaker. Det är ett underskattat faktum. Dessutom skapar kroppen sina egna antioxidanter helt naturligt om kroppen får rätt föda.

Summan av mitt resonemang är att det inte finns några lättköpta lösningar på apoteket eller i hälsokostaffären. Den avgörande livsstilsförändringen och din kropps förmåga att skydda mot inflammationer/infektioner är att avstå från en kost full av sockerarter. Och mycket viktigt är förstås att ersätta energin från sockerarterna med energi från naturliga fetter.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.