LCHF vs 5:2

september 8, 2013 kl. 8:28 e m | Publicerat i Okategoriserade | 5 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

2063855428

Läste nyss en artikel i Göteborgsposten om Michel Mosley som är grundare till 5:2 dieten. Först vill jag säga att det är inget fel på läkaren Michel Mosleys tankar om att kosten har en viktig betydelse för vår hälsa. Han är en av få läkare som har insett detta. Det är definitivt så att de dagar som man ”halvfastar” så äter man färre kolhydrater och de dagarna får kroppen en chans att läka sig. Problemet är de andra dagarna när man ska äta som vanligt. Det är svårt att bli kvitt inflammatoriska sjukdomar som diabetes 2 med Tallriksmodellen eller värre som man äter de övriga 5 dagarna.

När sjukvården och läkarna har insett att det finns en inflammerande faktor i kolhydratmaten och att vi faktiskt behöver mycket naturligt fett för att må bra, först då är vi på rätt väg. Det är svårt att tänka i nya banor.  Med LCHF-kosten behöver de flesta inte späka sig två dagar i veckan. De får ett utmärkt immunförsvar och inflammationerna läker sig i kroppen utan att man är hungrig.

LCHF 2:5

För den som har en kraftigt inflammerad kropp kan det fungera alldeles utmärkt att kombinera LCHF 2:5 med vanlig LCHF-kost. Två dagar i veckan, exempelvis måndag och torsdag, så nollar man kolhydraterna helt och hållet. Anledningen är att även en liten andel kolhydrater kan hålla igång inflammationer och sjukdomar på känsliga personer. Med LCHF 2:5 kan man nå snabbare resultat och kroppen läker sig fortare.

Intervallträning och LCHF!

Här har Michel Mosley en viktig poäng att det faktiskt är bättre med intensivträning i intervaller än långa gå-pass och löppass som inte belastar hjärtat på samma sätt. Jag tror att hjärtat mår bra av en rejäl pulshöjning i korta intervaller. Det betyder att man kan ta sin egen trappa gånger 3 istället för en gång. Gå eller spring i snabb takt uppför trappan och gå sakta ner tillbaka. Det kan vara 10 eller 20-sekunderspass av pulshöjning och träningen behöver alltså inte ta så lång tid som längre promenader. Promenaderna kan man ju njuta av ändå på annat sätt. Man kan ju hitta på egna metoder för att få sin pulshöjning. Alla kanske inte kan springa i trappor.

Försockrad i kroppen!

Michel Mosley menar att hans kropp innan 5:2-metoden bestod av alldeles för mycket fett på insidan av kroppen. Han var tunn på utsidan och fet på insidan. Enligt min mening var det snarare så att han var försockrad/glykinerad på insidan av kroppen av allt för mycket ätande av sockerarter. Däremot var säkert hans lever lite fetare än vad den borde vara. Jag är rätt säker på att försockringen i kroppen finns precis överallt och att den blir värre med åren om vi inte ändrar vår kosthållning. Den sätter sig i våra leder och lungor och tandkött och i blodkärl överallt i kroppen. Jag tror att vi ofta förväxlar försockringen/glykinering med åldersbesvär.  Om vi vågar äta mer naturligt fett som inte späder på försockringen och färre sockerarter som minskar inflammationerna så har vi kommit en god bit på väg.

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej Mats!
    Förra hösten var jag i Stockholm på ett seminarium arrangerat av Integrativ medicin och lyssnade bland på följande föreläsning:

    Hela seminariet var som en uppenbarelse. Om Du vill lyssna på övriga föreläsare så sök på Integrativ medicin på youtube. Anda prominenta föreläsare var Ralf Sundberg och Karl Arfors.

    Gilla

  2. Tack för den intressant film , jag blev imponerat . Jag önskar att alla läkare skulle se den film. Lycka till

    Gilla

  3. Jag kommenterar inte det här avsnittet,men jag mår mycket bättre av den här maten än jag tidigare har gjort i hela mitt liv. tack!

    Gilla

  4. […] LCHF vs 5:2 […]

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.