Immunförsvaret kraschar!

september 16, 2013 kl. 11:08 f m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

DSC04569

Idag finns ett 40-tal inflammatoriska sjukdomar som knappast var uppfunna för 100 år sedan. Vi kallar dom metabola (ämnesomsättning) sjukdomar eller moderna folksjukdomar. Exempel är diabetes, hjärt-kärlsjukdom, cancer, allergier av olika slag, inflammationer i magen (Chrohns sjukdom m.fl.), eksem, migrän, hudsjukdomar, bronkit, prostatainflammationer, ledsjukdomar m.fl. Alla dessa sjukdomar/”kroniska” inflammationer har en sak gemensamt, enligt mitt förmenande, och det är ett nedsatt immunförsvar.

Sockerarter = nedsatt immunförsvar = kroniska inflammationer!

Varför blir vi sjuka och varför får vi kroniska inflammationer? Om man ser till min egen situation så blev mitt immunförsvar sämre och sämre ju längre tiden gick och jag utvecklade allt fler inflammatoriska sjukdomar. Till slut kraschade immunförsvaret på mig totalt. Jag förstod aldrig att alla mina sjukdomar hade ett samband med mitt kostintag. Inte förrän jag började med LCHF.

Man kan säga att mängden sockerarter som jag satte i mig långsamt försämrade mitt immunförsvar under årens lopp. Dessutom var jag fettskrämd och åt väldigt lite naturligt fett. Det blev tyvärr Becel på smörgåsen som hjälpte till att försvaga immunförsvaret. Fortfarande får kemiföretaget Becel hållas med sina annonser.

Sockerarterna/kolhydraterna verkar ha en tydlig negativ påverkan på immunförsvaret. Varför immunförsvaret blir försvagat finns det väldigt lite forskning om. Jag själv tror att PH-värdet förändras i kroppen på grund av en kost som vi inte är designade för att äta. När PH-värdet förändras så förändras också balansen bland kroppens bakterier.

Bakterierna och immunförsvaret!

Det påstås att vi har 100 miljarder bakterier per mm människokropp. Någon har räknat ut att vi har cirka 10 gånger fler bakterier än celler i kroppen och vi vet knappast något om hur dessa bakterier interagerar med varandra. Man kan konstatera att immunförsvaret blir definitivt påverkat negativt av för mycket sockerarter i kosten och för lite naturligt fett. Men det är ju inte kosten i sig som åstadkommer denna försämring av immunförsvaret utan kosten är också föda för bakterier som i sin tur påverkar immunförsvaret.

Jag har, i snart 5 år, ätit mycket naturligt och mättat fett varje dag så jag kan med fog påstå att detta fett som Livsmedelsverk och sjukvård anser vara så farligt är definitivt fel. Tillsammans med en liten andel kolhydrater (högst 10 procent) som jag också ätit i snart 5 år har denna period varit den friskaste i mitt liv. Jag har kanonbra värden på alla plan i min kropp, t.o.m. bättre än när jag spelade fotboll på 70-talet. Skillnaden idag mot tidigare är förstås enorm emot när min kropp plågades av diabetes, hjärtsjukdom, prostatainflammation, ledbesvär m.m.

Vad är det då som har hänt i kroppen?

Inte ens en liten förkylning på snart 5 år? Hur är detta möjligt frågar man sig? Om man betänker hur min situation såg ut tidigare med minst en rejäl förkylning varannan månad så är förstås skillnaden enorm. Min förklaring till vad som förändrats i kroppen mot tidigare är att mängden glukos i blodet är avsevärt mycket mindre än tidigare. Det finns alltså inget överskott av glukos som skvalpar runt i ådrorna och blir till föda för vissa bakterier. När cellerna har tagit sitt glukos-bränsle som de behöver så finns där inget över för bakterierna att kalasa på. Att det är bakterier som skapar förträngningar och artärstelhet i ådror och blodkärl är jag fullständigt övertygad om. Men de gör det bara när tillgången på glukos är alltför god. När balansen i kroppen förändras genom att vissa  bakterier äter sig starkare än andra förändras/försvagas immunförsvarets förmåga att försvara oss mot inflammationer och infektioner.

images

Allt fler vaccinationer!

Läkemedelsindustrin och sjukvården vill att vi ska vaccinera oss allt mer och allt oftare. Det är i grunden ett feltänk anser jag. Man börjar helt enkelt i fel ända av problemet. Problemet är, i grunden, att vårt immunförsvar försvagas och det beror i allra högsta grad på felaktig kost. Vi måste lära oss hur vi blir bästa kompisar med våra bakterier i kroppen! Inte som nu att vi är livrädda för dom.

Läs om kroppens alarm!

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.