Varning för lågkolhydratkost!

januari 12, 2012 kl. 11:42 f m | Publicerat i Okategoriserade | 7 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Bli inte rädda när ni ser rubriken, det är inte så farligt som ni tror! Men rubriken bör tas på allvar av följande skäl. Jag har noterat att många köper just ordet lågkolhydratkost och därefter tror att det räcker med att bort kolhydraterna för att bli frisk, viktminskning m.m. Jag vill varna för detta på det bestämdaste. Om du tar bort kolhydraterna måste den energin ersättas av annan energi. Annars kan du må riktigt dåligt. Kolhydraterna skall bytas ut i första hand mot mättat fett och därefter protein.

Det är rent farligt att bara äta ovanjordsgrönsaker och tro att det räcker. Det räcker därför inte heller med att äta Bredgott om man tagit bort kolhydraterna. Det ska vara smör och de fetaste mjölkprodukterna som finns. Du ska sträva efter att äta så mycket mättat fett som möjligt. Varför? I en situation där du byter ett normalt matintag, c:a 70-80 procent kolhydrater, mot ett matintag som är LCHF till 5-10 procent kolhydrater. Då händer det saker i kroppen och du måste äta mycket fett och protein för att kompensera för de borttagna kolhydraterna.

Om vi inte får i oss tillräckligt med energi så kan vi bli orkeslösa och trötta. man kan känna sig deprimerad. Problemet är att vi alla, även LCHF:are, är fettskrämda sedan barnsben och det kräver kunskap, planering och rutiner för att få i sig tillräckligt med energi via fett och protein.

Flera i min bekantskapskrets har haft problem med trötthet och orkeslöshet. Man har även känt av depressioner. Det är viktigt att lära sig hur kroppen reagerar på den nya kosthållningen.

Om man lider av en livsstilssjukdom som t.ex. diabetes, högt blodtryck, hjärtbesvär och liknande så ska man göra en radikal kostförändring. Då ska man ner på 5 kolhydrater per 100 gram livsmedel och så fort som möjligt rena kroppen från inflammationer. Men, då måste man ersätta de borttagna kolhydraterna med mättat fett och protein. Du ska alltså upp i 70-80 procent mättat fett från att kanske bara ha ätit 10 procent. Ägg innehåller 65 procent mättat fett och är en given del av frukosten. Du kan äta 3-5 ägg utan vidare på morgonen och det kommer att ge dig en kanonstart på dagen. Blanda smör, ägg och tonfisk och det blir en frukost som ger dig en bra start.

Den som inte har en livsstilssjukdom ännu(!!) kan nöja sig med att sätta sin kolhydratgräns till 10-20 gram per 100 gram livsmedel. Tänk då på att även du måste upp rejält i fettintag. De borttagna kolhydraterna måste kompenseras.

Vi har startat http://www.lchfmatkasse.se just av den anledningen att man behöver mycket kunskap och stöttning när man byter kosthållning. Med varje levererad matkasse kommer inte bara ingredienser för goda middagar utan också kunskap om hur maten påverkar kroppen och hälsan. Du kan gå in på http://www.lchfmatkasse.se redan nu och göra en intresseanmälan.

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Stämmer. Folk måste inse att det är dags att släppa den inlärda rädslan för fett.

    Gilla

  2. Tack, jag har nog gjort ett vanligt nybörjarfel. Jag har skalar bort kolhydrater och visserligen äter jag feta produkter, men jag är totalt orkeslös! Vad tror du om allergier? Kan man bli av med sina allergier? Det är ju inflammationer bakom symtomen också!

    Tack för detta inlägg. Jag ska öka fettmängden!

    Gilla

    • Jag är övertygad om att många av dagens allergibesvär beror på ett försämrat immunförsvar som i sin tur beror på felaktig kost, för mycket kolhydrater och för lite fett, som skapar inflammationer i kroppen. När immunförsvaret är igång ständigt natt som dag blir det bara lite kraft över som inte räcker till. Å andra sidan om du äter en kost som inte är inflammationsskapande så får immunförsvaret vila lite mellan bataljerna med olika bakterier och baciller. Därmed kan du försvara dig mot det mesta!

      Gilla

      • Det ligger något i det är jag också övertygad om! Jag fyller 30 år i år och när jag gick i skolan var det en person som var allergisk. Idag är 45% av alla barnen allergiska. Jag har själv utvecklat allergier efter 20. Så jag testar lchf, tyvärr är jag trött, men ska faktiskt testa att öka fettintaget. Vad hände på 80-90-talet? Vad i vår miljö gör oss allergiska? Läste din kommentar och fick en aha-upplevelse! Har du tips på vad som ökar fettintaget? Förstår att du blivit kvitt inflammationer. Vad i kosten kan du känna av? Är det ok att äta potatis men bröd är förbjudet? Tacksam för svar!

        Gilla

  3. Hej Klara, hos mig finns inga potatis. Jag upplever att potatis har för mycket stärkelse i sig som inte är bra för min kropp. Jag har blivit av med en rad olika metabola sjukdomar som diabetes 2, hjärtbesvär, ledvärk, muskelvärk, prostatabesvär m.m. Bröd är inte förbjudet men du bör baka själv. Affärerna säljer inte bröd som är nyttigt för människan. Googla på bröd på denna bloggen så hittar du flera goda recept bl.a. hasselnötsbröd.
    Mitt råd är som jag skrivit många gånger att vi måste släppa fetträdslan och faktiskt inse att vi behöver det mättade fettet. Ekologiskt kallpressat kokosfett är överlägset.
    Om du vill lära dig mer om detta kan du beställa min bok ”Frisk av mat” på optimal förlag eller här http://www.lchfmatkasse.se/frisk-av-mat!-5256215

    Gilla

  4. Hej! Kan man få ett exempel på hur mycket fett som behövs per dag? Kan nog vara så att jag inte äter tillräckligt av den varan.. Måste alla vara så strikta med kolhydrater eller fungerar ett bra fett intag med grönsaker, rotfrukter, nötter, frukt, bär och havregrynsgröt? Eller äter man för mycket crabs då?
    Jag har ätit lchf under snart två år och jag mår inte så bra, är trött, eneriglös och förstoppad.. Men när jag börjar äta 5-6 ggr per dag i mindre mål mår jag bättre. Kanske behöver jag extra carbs? Men bra sådana så klart 🙂

    Gilla

    • Det var lustigt att du beskriver något som jag går och tänker på! Jag måste nämligen äta ganska mycket och ofta för att inte tappa i energi och ork. En del beskriver LCHF-kosten som att man inte behöver äta så mycket mat, man är mätt ändå. Detta gäller inte mig. Jag behöver mycket mat för att fungera optimalt. och eftersom jag bara äter ett minimum av kolhydrater måste det till desto mer fett och protein. Detta fenomen kan ju vara individuellt men för min del krävs det mycket energi. Jag tror du gör rätt som äter lite oftare. Du kanske ska öka på proteininnehållet något. Jag brukar köpa danska baconchips med 71 procent protein och 29 procent fett. Här finns inga kolhydrater alls. Av detta får jag en energikick. Finns på ICA Maxi. Om du inte är inne i ett metabolt syndrom verkar du ha mycket bra matvanor.

      Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

