”Kroniska” inflammationer!

februari 10, 2013 kl. 3:57 e m | Publicerat i Okategoriserade | 5 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

v_rk3_3_

Har du någon gång fått inflammationsdämpande tabletter av din läkare? Det har du antagligen fått liksom de flesta andra. Det är den gängse behandlingen för att dämpa inflammationer. Om jag ser till mitt eget liv så har värk och inflammationsdämpande tabletter varit en stor del av min vardag. Det går på rutin för läkarna att skriva ut recept för dessa tabletter.

Vad är en inflammation?

Från början startar en inflammation som en positiv företeelse från den egna kroppens sida för att läka och lindra. Det är immunförsvaret som sätter igång en process för att starta läkningen. Det kan vara att du fått en skada, en infektion eller annat som sätter igång immunförsvaret och startar den positiva inflammationen. Meningen är att inflammationen ska hjälpa kroppens egen läkningsprocess.

Vad är en kronisk inflammation?

Jag själv har inte tagit en enda inflammationsdämpande tablett de sista fyra åren. Tidigare åt jag dessa för ”kronisk” värk i nacke, rygg och axlar. Dessutom för ledvärk. Hur kan detta komma sig är ju den naturliga frågan? Hur kan det bli en sådan genomgripande förändring?  Det verkar som att viss kost har en inflammatorisk påverkan på kroppen och att immunförsvaret blir nedsatt. Denna inflammatoriska mat är förstås alla sockerarter vi sätter i oss. I alla fall fungerar det så på min kropp. Att få en ”kronisk” inflammation verkar vara så att den göds av för sött blod och blir kontraproduktiv för kroppens eget immunförsvar. Inflammationen, som från början var en positiv reaktion från den egna kroppen, får plötsligt motsatt verkan och blir kronisk.

images

Kronisk värk!

När jag hade kronisk värk i mina axlar, nacke och rygg så gick jag regelmässigt på behandling hos ortopeder, sjukgymnaster och naprapater. Av ortopeden fick jag automatiskt värktabletter och inflammationsdämpande. Alternativet till det var operation. Hos sjukgymnasten fick jag ett träningsprogram och av naprapaten ett antal behandlingar. Ingen enda av ovanstående nämnde med ett enda ord att kosten kunde ha en påverkan för att inflammationen/värken inte läkte sig. Jag tror att det finns en gigantisk kunskapslucka om hur inflammationer fungerar, hur de uppstår och hur de blir kroniska. Jag har inte besökt någon av ovanstående läkare, sjukgymnaster och naprapater under de sista fyra åren. Med all säkerhet tack vare en icke inflammerande LCHF-kost.

Ett färskt exempel!

Jag har precis kommit hem från en skidresa. En dag fick jag för mig att åka lite utanför pisten. Det skulle jag inte ha gjort. En felbedömning av mig hur underlaget var beskaffat slutade med en rejäl vurpa. Jag landade på axeln och armen hade en konstig vinkel när kroppen landade på den. Det kändes nästan som att axeln skulle gå ur led. Som tur var klarade sig axeln från att gå ur led men jag hade rejält ont i två dagar. Eftersom det inte var första gången som jag fått en rejäl smäll på axeln så räknade jag med att få ont i flera månader. Så var det inte alls denna gången. Efter två dagar släppte det onda och idag, sex dagar senare, har jag inte ont alls. Jag är övertygad om att om det varit för fem år sedan så skulle jag haft ont i månader. Kan det vara så att den den första positiva inflammationen som startade direkt efter smällen för att läka bristningar och liknande var just en positiv inflammation? Den övergick inte till att bli ”kronisk” just för att det inte finns bränsle/sött blod? I alla fall var denna händelse en enorm skillnad mot mina tidigare erfarenheter där smällar mot axlar alltid tidigare lett till värk i flera månader.

Någon som har liknande erfarenheter?

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.