Diabetiker skapar jobb i sjukvården!

augusti 27, 2013 kl. 9:47 f m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,

Skärmavbild 2012-09-01 kl. 11.24.28

Nu är det snart 5 år sedan jag hade diabetes 2. Redan efter några veckor med LCHF-kosten gick blodsockret ner ordentligt och stannade där. Fortfarande har jag lika stabilt blodsocker, min kost är fortfarande LCHF. Mina andra följdsjukdomar som jag hade tidigare som t.ex. prostatainflammation, hjärt-kärlproblem, ledbesvär, ”kronisk” bronkit m.m. är också borta sedan lång tid. Jag är en frisk diabetiker som förblir frisk om jag håller mig till min LCHF-kost.

Kriminella kostråd!

Stockholms Landsting har inte lärt sig något under denna tid av snart 5 år där jag själv och tusentals andra diabetiker typ 2 har blivit friska genom att äta en kost som är, i stort sett tvärtemot vad Lanstinget rekommenderar.

”Potatis, pasta, ris eller gröt varje dag

Ät minst två rejäla portioner av potatis, pasta, ris, gröt eller müsli varje dag. Dessa livsmedel innehåller kolhydrater och kostfiber som ger dig bra bränsle och en mättnadskänsla som räcker längre. De är också en god källa för många B-vitaminer.” Detta är exempel på vad Stockholms landsting rekommenderar till diabetiker. Jag anser att det är kriminella kostråd till diabetiker, faktiskt rena dödskyssen! Vidare rekommenderar man bröd till varje måltid och margarin. Lika kriminellt är detta råd eftersom bröd innehåller spannmål(mycket socker i detta) som inte är lämpligt för diabetiker och margarin är ett inflammerande substitut till smör.

Stockholms Landstings rekommendationer för att undvika att få diabetes 2!

  • inte röker
  • rör på dig och motionerar
  • har normal vikt
  • äter hälsosam mat med mycket fiberrika grönsaker och mindre fett. De fetter du äter bör vara omättade
  • försöker att undvika stress.

Mina rekommendationer för att undvika diabetes 2! 

  • Sätt en högsta kolhydratgräns för dig själv på högst 10-15 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel! Om du redan har diabetes ska kolhydratgränsen vara högst 5 gram per 100 gram livsmedel.
  • Ät naturligt fett som ekologiskt kokosfett, smör och äkta olivolja. Gärna minst 60 procent av måltiden!
  • Ät kött, fisk, ägg, nötter, ovanjordsgrönsaker, bär.
  • Undvik mjöl och stärkelse. Ät inte potatis, pasta, flingor, bröd, ris.
  • Baka eget bröd, gör ris av blomkål, lasagne av zuccini, mos av blomkål, pasta av vitkål osv.
  • Motion är bra för vällevnaden men hjälper inte om du inte ändrar dina kostvanor!

 Varför händer inget?

”Enligt världshälsoorganisationen WHO orsakar ohälsosam livsstil 80 procent av hjärt- och kärlsjukdomarna, 90 procent av all typ 2-diabetes och 30 procent av all cancer”. Ovanstående citat är hämtat från Stockholms Landsting och deras råd angående diabetes. Problemet är att Landstinget tolkar ”ohälsosam livsstil” helt annorlunda än vad jag gör. Inte ett ord om att LCHF-kosten kan både bota och förebygga diabetes.  Stress, rökning och brist på motion är huvudorsaken enligt Stockholms landsting att man får diabetes. Däremot får man tydligen äta kolhydrater och så ska man undvika det  mättade fettet. Det förhåller sig precis tvärtom om du frågar mig som är  frisk diabetiker typ 2 sedan snart 5 år.

Vi har cirka 350000 tusen diabetiker med diagnos i Sverige och kanske lika många till som inte har fått någon diagnos. De är s.k. pre-diabetiker. Dvs de kommer snart att få en diagnos om de inte ändrar sina kostvanor. Vi pratar om otroliga kostnader för skattebetalarna för att hålla igång alla dessa diabetiker med mediciner och läkarvård. Det otroliga är att vi betalar, i stort sett, helt i onödan för detta.

Diabetiker skapar jobb i sjukvården!

Av 350.000.000.000 (350 miljarder kronor) som vi har i sjukvårds-budget varje år i Sverige går merparten av miljarderna till mediciner och behandling för de metabola sjukdomarna där diabetes ingår. Det blir ganska många jobb inom sjukvården som riskeras om LCHF-kosten får medicinsk status som jag hoppas på. Cirka 50 procent av de som får diagnosen diabetes 2 dör inom 5 år. Orsaken är att diabetiker har ett försämrat immunförsvar som ofta leder till hjärtsjukdomar och cancer.

Sjukvården är sjuk som inte tar till sig fungerande metoder(LCHF) för att minska lidande hos många människor. Kan det vara så att man är rädd om sitt eget jobb? Eller handlar det om prestige? Många kanske har målat in sig i ett hörn med sina åsikter att det blir omöjligt för dom att ta sig ut med hedern i behåll. Här kan du läsa om en som inte är rädd om jobben i sjukvården!

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Återigen jättebra skrivet Mats, tack! Och precis som du skriver, så tror jag också att det bl a är prestige och heder det handlar om, MEN även om pengar. Det är en skrämmande tanke, men jag tror faktiskt att de som sitter ”i toppen” med makten i sin hand, vet precis vad det handlar om egentligen, men väljer att bortse ifrån detta just pga av pengarna. Det är ett högt spel med höga insatser. Men jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, det sanna och rätta går inte att stoppa och man märker att fler och fler från alla samhällsskikt och områden nu på allvar börjar vakna. Men tyvärr så får vi nog vänta ett bra tag till innan rekommendationerna ändras på riktigt..

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.