Immunförsvaret angriper!

augusti 22, 2013 kl. 7:50 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , ,

images

Immunförsvaret löper amok!

Det värsta man kan råka ut för är när immunförsvaret blir så skadat att det börjar angripa den egna kroppen. Då kan autoimmuna sjukdomar uppstå. Som exempel på autoimmuna sjukdomar räknas diabetes, allergier, olika ledbesvär, MS med flera sjukdomar.

Det intressanta med autoimmuna sjukdomar är att de bara finns i den industrialiserade västvärlden. I den s.k. tredje världen finns de knappast alls. Det gör ju genast att man blir betänksam. I Kina och Indien verkar de autoimmuna sjukdomarna öka med raketfart. Ungefär samtidigt som snabbmaten blir allt populärare i dessa länder.

Alltid fett och salt!

I sjukvårdsvärlden är det nästan alltid fett och salt som är orsaken till inflammatoriska sjukdomar och så även till autoimmuna sjukdomar. Det är förstås rent nonsens för en person med min erfarenhet. Det är helt tvärtom, det vet jag utan statistiskt säkerhetsställda undersökningar. Min diabetes och ledbesvär liksom hjärtbekymren har läkt sig helt och hållet så länge jag håller mig till LCHF-maten. Sockret/kolhydraterna är numera ett minimum och och eftersom sjukdomarna försvann med sockret är det ett enkelt konstaterande att kolhydraterna/sockret gjorde mig sjuk från början. Dessutom fick jag inte i mig tillräckligt med naturligt fett på grund av allt kolhydratätande.

Kolhydraterna är boven!

Det är självklart att det är vår överdrivna konsumtion av kolhydrater som är orsaken till de autoimmuna inflammatoriska sjukdomarna anser jag. Problemet är ju att det bara har forskats på fettets och saltets eventuella farlighet. Kolhydraterna har lämnats därhän av någon anledning.

Om vårt immunförsvar blir så förvillat och skadat att det inte kan skilja på vänner och fiender så är vi illa ute. I sjukvårdsvärlden kliar man sig i skallen och menar att vi inte vet hur inflammatoriska sjukdomar uppstår.

Sota artärerna i Polen!

En vän till mig som har MS åkte till Polen för att rensa sina artärer och blodkärl. Detta gjorde polska läkare på mekanisk väg ungefär som en sotare som sotar en skorsten. Min vän upplevde att hans blodsystem fungerade mycket bättre med renare artärer och han kände sig mycket bättre och piggare. Om han hade prövat strikt LCHF-kost under en längre period så hade han antagligen upplevt precis samma sak. Alltså renare artärer och blodkärl men då på ett naturligt sätt där kroppen/immunförsvaret renar sig självt.

images

Orsak eller symtom!

Frågan är om vi har fastnat så till den grad i symtomtänkande när det gäller läkning av sjukdomar att vi helt enkelt inte tänker på att det finns en orsak till att dom uppstår. Försockringen av kroppen pågår under hela livet och min vän började med allergier när han var barn och det fortsatte med MS i medelåldern. Om vi sätter likhetstecken mellan läkemedel och ett friskt liv så är fel ute. Det är genom att vi håller vårt immunförsvar starkt som vi har störst möjlighet att njuta av ett friskt liv utan sjukdomar. Ett starkt gott immunförsvar som inte har en tanke på att angripa den egna kroppen får man genom en naturlig föda som är anpassad för människan.

Jag tror att försockringen av kroppen är den största orsaken till att våra inflammatoriska/autoimmuna sjukdomar uppstår. Det verkar verkligen vara på det viset men eftersom sjukvården ALDRIG tar det problemet på allvar så är det naturligtvis svårt med positiva förändringar.

Jag är dock i grunden optimist och eftersom det finns så mycket kunskap nå nätet idag så kan människor själva påverka sin hälsa utan kaxiga doktorer.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.