Pulverdieter och cancer!

augusti 26, 2012 kl. 8:25 e m | Publicerat i Okategoriserade | 9 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

En kompis till mig har cancerformen Malignt Melanom och går just nu igenom cellgiftbehandling. Denna sjukdom är en av de allra farligaste cancerformerna och har en förmåga att sprida sig.

Min kompis har fått order av läkarna att snabbt gå ner i vikt för att cellgiftbehandlingen ska bli effektivare. Han har rekommenderats, av samma läkare, att äta Itrims pulverdieter för att gå ner i vikt. Min kompis vet inte så mycket om LCHF men har annan kunskap som påminner om våra dietisters Tallriksmodell och liknande.

Om jag har fattat saken rätt är avsikten med cellgiftbehandlingen att stimulera immunförsvaret att försvara kroppen när cancercellerna vill dela sig. Vad jag inte förstår är hur kroppen ska orka försvara sig när den går på näringsfattiga pulverdieter som är fulla med sockerarter? Det är något som inte stämmer.

Vi som har haft svåra metaboliska sjukdomar vet att sockerarter är den främsta källan för gödning av dessa sjukdomar. Tar du bort sockerarterna/kolhydraterna så försvinner också bränslet för de inflammationer som börjat angripa den egna kroppen. Cancerceller är ju kroppen egna celler som plötsligt vänder sig emot den egna kroppen. Jag tror att många sjukdomar är signaler till oss att vi har en felaktig livsstil och födan är den viktigaste. Innan vi får cancer har vi troligen fått en rad signaler om att något inte står rätt till. Problemet är att vi måste lära oss att tolka dessa signaler.

Otto Warburg fick Nobelpriset för sina teorier om cancerceller och dess beroende av socker(glukos). Jag är medveten om att när man fått malignt melanom så har det gått väldigt långt. Trots det tycker man ändå att läkarna kunde ha så pass mycket kunskap att de inte rekommenderar pulverdieter till cancerpatienter. Vill man att immunförsvaret ska få en chans att försvara sig, vid en cellgiftsbehandling, så bör man att optimera förutsättningarna med riktig mat. Det är ju ändå det som är meningen med cellgiftsbehandling att kroppens egna immunförsvar ska agera.

För att kunskapen ska öka om de metaboliska sjukdomarna tror jag att man måste tänka i helt nya banor. Hypotesen bör vara att alla dessa sjukdomar som egentligen handlar om vår ämnesomsättning, där inflammationer börjar angripa den egna kroppen, alla är besläktade med varandra och att det bör vara forskningens första punkt att utgå ifrån.

Min kompis som är inne i cellgiftsbehandling har fått ett matprogram av mig som förstås innebär att han börjar äta LCHF-kost. Detta har läkarna starkt avrått ifrån eftersom de tycker att det är farligt att förändra för mycket i matvanorna när han genomgår ett cellgiftsprogram. Men pulverdieter går tydligen bra. Han vågar naturligtvis inte pröva LCHF-kosten i nuläget när vår tids gudar, läkarna, har sagt sitt.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.