Kolhydratladda eller?

augusti 15, 2012 kl. 10:06 f m | Publicerat i Okategoriserade | 13 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Jag är fascinerad över hur saker och ting kan förändras. Har idén med att kolhydratladda innan t.ex. Vasaloppet gått i graven nu? Upphovsmannen till att ladda med kolhydrater har ju totalt bytt åsikt. Eftersom jag har hållit på med idrott i många år är jag väl bekant med att ladda med pasta inför en match t.e.x. Det är faktiskt en av de mest inrotade företeelserna inom idrottsrörelsen.

Min bror, som var en mycket lovande löpare, höll på med pastaladdning inför olika idrottevenemang. Tyvärr slutade han med löpningen efter att en läkare påstått att han hade för högt kolesterol och måste sluta med att äta ägg. Undrar hur många idrottskarriärer den läkaren har förstört? Jag ska inte skälla för mycket på läkare eftersom de inte vet bättre. Hur kosten påverkar hälsan ingår inte i deras yrke! Men, de borde vara betydligt mer ödmjuka och erkänna att de helt enkelt inte vet. I stället skriver de ut kemiska preparat i plenty och hävdar att det är det enda som fungerar förutom kniven förstås.

Vad skulle hända om vi började LCHF-ladda istället inför t.ex. Vasaloppet? Hur långt kommer man på LCHF-kost och några extra ägg som extra laddning? Jag hörde, via Frank Nilsson på kostdemokrati.se, att en person slog sitt rekord med 45 minuter i Vasaloppet. Han hade då ätit LCHF-kost under sju månader!

Inte ens elitgymnaster verkar behöva kolhydrater

Professor och läkaren Timothy Noakes, som är en av världens mest ansedda experter gällande kost och idrott, har nu bytt fot totalt och propagerar för LCHF-kosten. Han kan ju inte fortsätta att propagera för att kolhydratladda eftersom han blev sjuk av den metoden och riskerar diabetes. Min förhoppning är att läkarna i vår dyra sjukvård tar till sig den här informationen och blir lite mer ödmjuka och mindre kaxiga om vad som är bäst för oss.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.