En okunnig professor till!

november 9, 2016 kl. 11:41 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

2016-07-07 10.20.55                                                                                                                            Mats Lindgren

Tidningen Aftonbladet hade en artikel om LCHF. ”Åt fett i tre månader” var rubriken. Längre in i texten visade det sig att Maria 40 inte kunde förmå sig att äta särskilt mycket fett. Maria visade sig må bra på LCHF-kosten, dock minskade inte vikten lika mycket som hon önskat.

I en sidoartikel uttalade sig en professor från Karolinska sjukhuset, Paolo Parini expert på blodfetter (kolesterol), att ingen borde gå på LCHF-diet i mer än högst sex månader. Jag blev rätt irriterad över ytterligare en professor från sjukvården som uppvisar en total okunnighet om vad en ketogen kost LCHF kan åstadkomma. Att professor Parini uttalar sig negativt om LCHF-kosten grundar sig givetvis på att sjukvården och läkarna fortfarande tror att det är fett och kolesterol som åstadkommer förträngningar i blodkärlen.

unknown Professor Paolo Parini

När kartan inte stämmer med verkligheten!

Jag som ätit ketogen LCHF-kost i snart åtta år borde kanske bli skraj när professor Parini från Karolinska uttalar sig på det sättet. Jag har alltså ätit denna kost i snart 92 månader och blivit frisk från diabetes typ 2, kärlkramp, reumatisk värk, prostatabesvär och kronisk bronkit. Herregud, jag borde ju dött för länge sedan men istället har jag bättre värden än vad jag hade som elitspelare i fotboll för 40 år sedan.

Professor Parini tycker att man ska äta enligt de Nordiska Hälsodeklarationerna. Alltså motsvarande 45-60 procent kolhydrater på tallriken och minimalt med fett i maten. Det var precis den typen av mat som sakta gjorde mig sjuk en gång i tiden.

Här berättar professorn om mer farligt fett! Tro honom inte! Intressant är att Paolo Parini anlitas av Hjärt -Lungfonden m.fl. Undra på att vi aldrig kommer ur den falska fetthypotesen som styr hela vår sjukvård.

Mitt immunförsvar är numera ramstarkt och jag har inte varit förkyld med feber på sju år. Vid några tillfällen under denna tid har jag fått lite känning av influensa. Skillnaden mot mitt förra liv när jag åt en inflammerande kost (Tallriksmodellen) är som skillnaden mellan natt och dag.

Nu räcker inte detta. Bloggen du just nu läser har jag skrivit på i över sju år och tusentals människor har i sin tur kommenterat på Fet Hälsa-bloggen och berättat att de också gjort stora hälsovinster med den ketogena kosten LCHF. Så professor Parini, passa på och läs lite artiklar på denna blogg och ta del också av andra människors hälsovinster. Du kanske kan lära dig något?

Unknown images  images-1

Okunnig sjukvård!

Frågan är hur länge vi ska acceptera okunniga läkare som genom sina tabletter och mediciner håller igång sjukdomar istället för att vi ska bli friska? Förskrivningen och ätandet av kolesterolsänkande tabletter som Crestor, Simvastatin, Lipitor är en björntjänst som gör oss sjukare, inte friskare. Detta förfarande bygger på att sjukvården och läkarna vill minska mängden kolesterol i kroppen för att de tror att detta gör folk friskare från t.ex. hjärt -kärlsjukdomar.

Istället blir vi sjukare av att kolesterolet tvingas ner av kemiska tabletter. Kolesterol är ett kroppseget fett som till allra största delen tillverkas av vår egen lever och våra celler i kroppen. Varför skulle vår egen kropp komma på den befängda idén att producera kroppseget fett (kolesterol) som gör oss sjuka? Kolesterolet har en rad viktiga funktioner i kroppen, bl.a. som en oerhört viktig komponent i immunförsvaret.

Släng tabletterna och börja med LCHF-kost!

Historien om min vän PG belyser det vansinniga med att tvinga ner kolesterolet med tabletter. Han berättade att hans professor hade ordinerat honom att äta Simvastatin (kolesterolsänkande tabletter) under resten av livet. För tre år sedan träffades vi och då hade han ätit statiner i 17 år. han hade högt blodtryck, var rejält överviktig och käkade både statiner och blodtrycksäskande tabletter. Han bara väntade på sin första hjärtattack.

– Släng eller fasa ut dina tabletter och börja äta ketogen LCHF-kost, sade jag till honom. Han gjorde så och idag är han 14 kilo lättare, har ett bra blodtryck och hans barn tycker att han ser 10 år yngre ut.

LCHF-utbildning och boken Frisk av mat!

Du kan lära dig mer om hur du stärker ditt immunförsvar. Du får kraft att både läka och försvara din kropp mot inflammatoriska tillstånd. Köp och läs min bok ”Frisk av mat, utdrag ur boken och Mats LCHF-utbildning brev 1 av 12. Följ råden där så kommer du att bli angenämt överraskad över hur effektivt det är. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. I LCHF-utbildningen får du också tillgång till menyer, recept och handlingslistor samma som levereras med LCHF matkasse. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken! Kontakta mig på lindgren.mats8@gmail.com eller fyll i kontaktformuläret nedan.

IMG_0040  Both

Vill du sprida Frisk av mat?

Vill du vara med att sprida Frisk-av-mat-filosofin med hjälp av min bok? Jag har gjort i ordning små paket med 10 st böcker i varje och du kan välja på den svenska boken ”Frisk av mat” och den engelska boken ”Health through food” eller kombinera dom. Du får köpa dom till ett mycket bra nettopris. Kontakta mig på lindgren.mats8@gmail.com. Glädjande är att flera redan har nappat på att sprida Frisk-av-mat-tänket. Du kan göra det på din ort, på ditt företag eller din förening.

 

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.