Min vän Bengt Sjöberg är död!

januari 18, 2017 kl. 7:30 e m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

search

Bengt Söberg är mannen som skänkte två miljarder kronor till sin egen stiftelse Sjöbergstiftelsen för att uppmuntra alternativ cancerforskning. Han hade själv långt gången cancer i lungorna med ett tjugotal tumörer i varje lunga. Bengts cancerbesked kom som en blixt från klar himmel. Han hade aldrig varit sjuk enligt egen utsago och plötsligt satt cancern där just när han hade bestämt sig för att pensionera sig.

Tragikomiskt nog berättade Bengt att han aldrig rökt en cigarett och att han, i sin ungdom, suttit och hållit cancerpatienter i handen i väntan på det oundvikliga.

Bengt och jag hade långa samtal om ketogen kost och jag försökte hjälpa honom så gott jag kunde med min bok, ”Frisk av mat”, och min LCHF-utbildning. Jag hade/har stora förhoppningar att Sjöbergstiftelsen ska intressera sig för stimulera kostforskning. Bengt reste världen runt för att hitta hjälp mot sin cancer en det var förgäves. Jag tror inte riktigt att han vågade pröva ketogen kost eftersom han var i klorna på sjukvården. Det ska ändå bli intressant att se om Sjöbergstiftelsen vågar finansiera kostforskning och hur maten påverkar metabola sjukdomar såväl negativt som positivt.

Metabola sjukdomars ursprung?

Jag anser att vi borde börjat igår med att undersöka varför och hur viss sort kost kan verka inflammerande på kroppen respektive inflammationshämmande. Redan tidigt kan ett barns immunförsvar försvagas och inflammeras av en sockerrik kost fattig på naturligt fett. Om man inte ändrar sina kostvanor kan detta leda till ett liv kantat av sjukdomsbesvär som på äldre dagar kan bli diabetes typ 2, hjärtsjukdom och cancer. Så var det för mig innan jag upptäckte LCHF-kosten som gjorde mig frisk. Det kan också komma plötsligt som det gjorde för Bengt Sjöberg utan några förvarningar. Många kan med stroke och hjärtinfarkter kan intyga att det kan gå snabbt.

Idag har jag nästan 40 års erfarenhet från metabola sjukdomar men också erfarenhet från åtta friska år med hjälp av en ketogen kost. Jag minns, för åtta år sedan, att Maggan solidariskt ställde upp att också äta LCHF-kost för att jag skulle få en bättre chans att bli frisk. Maggan själv förväntade sig inga mirakler och inte jag heller men mirakler skedde. Maggan blev plötsligt av sin hemska eksem som hon haft sedan tonåren. Hon hade emellanåt fruktansvärda smärtor i händerna eftersom sprickorna varade sig men detta släppte och händerna blev friska utan sprickor och var. Dessutom har hon inte haft någon migrän sedan hon började med LCHF-kost. Tidigare hade hon migrän-anfall cirka en gång i månaden.

Men det var ju jag som ville bli frisk från diabetes typ 2, reumatisk värk, prostatainflammation och kronisk bronkit. Så skedde också och nu har jag haft 7,5 friska år utan mediciner förutom den kroniska bronkiten som tog lite längre tid att bli av med. Maggan tar heller inga mediciner och hon har nog smetat på cortisonsalva så det räcker för en livstid.

funny-old-people-part2_3

Något att fundera på?

Jag vill att du funderar på varför sju stycken olika slags sjukdomar med olika slags mediciner numera är borta och den enda förändring vi gjort är att byta kostvanor. Jag kallar de sju ovanstående sjukdomarna som vi hade för inflammatoriska tillstånd eller metabola besvär som alla hade ett och samma ursprung, nämligen en kolhydratrik kost och en kost fattig på naturligt fett. Bara Maggans och mitt eget tillfrisknande borde föranleda myndigheter, sjukvård och läkare att dra i nödbromsen och fråga sig hur kan detta ske.

Nu har jag också drivit denna bloggen i snart åtta år och alla fantastiska historier om hälsoförbättringar som mina läsare skickat in borde göra så att läkarna säger stopp och belägg. Hur kan detta ske borde de fråga sig? Dessutom har jag skrivit en bok, Frisk av mat” som sålt i cirka 6000 exemplar. Läsarna från denna bok kommer också in med berättelser att deras metabola sjukdomar har läkt sig eller alternativt att deras hälsa blivit mycket bättre med ketogen kost. Jag drar slutsatsen att det hade varit mycket bättre att byta ut sjukvården helt och hållet när det gäller inflammatoriska sjukdomar och ersatt dem med min bok ”Frisk av mat”! Kanske vi borde ge sjukvården fingret som paret på bilden ovan gör.

Vila i frid Bengt, du vet kanske nu i din himmel vilken mat som fungerar och inte.

bokomslag-2016-11-13

LCHF-utbildning och boken Frisk av mat!

Du kan lära dig mer om hur du stärker ditt immunförsvar. Du får kraft att både läka och försvara din kropp mot inflammatoriska tillstånd. Beställ min bok ”Frisk av mat, utdrag ur boken och Mats LCHF-utbildning brev 1 av 12. Följ råden där så kommer du att bli angenämt överraskad över hur effektivt det är. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. I LCHF-utbildningen får du också tillgång till menyer, recept och handlingslistor. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken! Kontakta mig på lindgren.mats8@gmail.com eller fyll i kontaktformuläret nedan.

 

 

 

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.