#Friskavmat Till Fråga Doktorn och VD Hanna Stjärne

januari 25, 2017 kl. 7:41 e m | Publicerat i Okategoriserade | 25 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Till redaktionen för Fråga Doktorn.

Kopia VD Hanna Stjärne.

I senaste programmet av Fråga Doktorn fick professor Mai-Lis Hellenius återigen berätta att smör är farligt och att smör och animaliskt fett orsakar hjärt -kärlsjukdomar. Det finns en hel del frågor att reda ut kring detta. Det första är att professor Hellenius ständiga mantra att smör är farligt stämmer inte med verkligheten. Det andra är att hon hävdar att LCHF-kost (Low Carb High Fat) är farligt och att den kosten orsakar sjukdomar. Detta stämmer heller inte med verkligheten men kanske med professor Hellenius världsbild.

Vi som har helt andra erfarenheter, och vi är ganska många tusen nu, vet att naturligt fett som smör stärker immunförsvaret och att det läker och förebygger inflammatoriska tillstånd i kroppen. Det finns exempelvis tusentals diabetiker typ 2 som inte längre har den sjukdomen och diagnosen. Vad är då anledningen till det? Jo, alla dessa personer äter en ketogen LCHF-kost och har stärkt sitt immunförsvar såpass mycket att de inte längre har diagnosen diabetes typ 2.

Vi vet också att kolesterol inte är farligt utan är en mycket viktig komponent i vårt immunförsvar. Jag själv är frisk från diabetes typ 2 sedan snart åtta år tillbaka. Dessutom har jag blivit av med reumatisk värk, kärlkramp, prostatainflammation och konisk bronkit. Den enda förändring jag gjort i mitt liv är att konsekvent äta en ketogen LCHF-kost. Alltså mycket naturligt fett och väldigt lite kolhydrater.

Jag har tidigare skickat min bok ”Frisk av mat” till programledarna och redaktionen för Fråga Doktorn. Jag bifogade dessutom ett brev där jag erbjöd mig att förklara vad inflammerande mat var för något liksom vad immunstärkande mat är. Detta på grund av att ”experterna” i programmet inte kunde svara på denna tittarfråga. Jag har inte hört ett knyst och ingen har kontaktat mig och tackat för boken.

Vi är många tusen som häpnar varje gång Mai-Lis Hellenius får lov att oemotsagt förklara för Sveriges befolkning att naturligt fett som smör är farligt och orsakar hjärt -kärlsjukdomar. Det betyder att när hon varnar för smör och LCHF så blir många sjuka personer skrämda som faktiskt kunde bli av med sina metabola sjukdomar med hjälp av just naturligt fett som smör och LCHF-modellen.

Idag finns en rad moderna studier som helt motsäger professor Hellenius teorier om att smör och LCHF-kost är farligt. Verkligheten stämmer inte med professor Hellenius karta så därför borde verkligheten få komma fram någon gång till gagn för många onödigt sjuka människor.

Om Sveriges television menar allvar med objektivitet så borde ett antal representanter som blivit friska av naturligt fett som smör och LCHF-modellen få vara med i t.ex. Fråga Doktorn och berätta om sina erfarenheter. Ingen med diagnosen diabetes typ 2 blir frisk av tabletter och sprutor utan de hamnar i något som sjukvården kallar för Naturalförloppet. Det betyder att den personen blir sjukare och sjukare för att till sist dö i någon hjärt -kärlsjukdom. Det betraktas som normalt av sjukvården. Men det finns alternativ och vi vill gärna berätta om det i t.ex. programmet Fråga Doktorn.

Med vänlig hälsning,

Mats Lindgren, författare, bloggare och hälsodebattör

2016-07-07 10.20.55 bokomslag-2016-11-13

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.