Tänk orsaker, inte symtom!

oktober 21, 2012 kl. 11:44 f m | Publicerat i Okategoriserade | 18 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

Börja i tid!

I trafiken är vi enormt medvetna om hur vi ska skydda oss men när det gäller de metabola sjukdomarna vet vi väldigt lite!
I hela mitt vuxna liv, förutom de senaste fyra åren, har jag varit enormt infektionskänslig. Det började redan i tonåren med återkommande halsfluss och influensa i tid och otid. På den tiden hittade man alla möjliga orsaker till dessa ständigt återkommande inflammationer men knappast någon pratade om att själva kosten kan vara inflammerande för kroppen och negativt för immunförsvaret. Börjar de metabola sjukdomarna få fäste i kroppen redan när vi är unga? Är alla dessa förkylningar och infektioner i kroppen starten på en metanol sjukdomskarriär?

Jag tror numera att ovanstående frågor kan besvaras med ett rungande ja, åtminstone på vissa personer. Vi lägger grunden tidigt för en eventuell sjukdomskarriär genom att äta en inflammerande kost, det är jag fullständigt övertygad om. Jag tror att sockerarterna bringar en obalans i kroppen där en viss typ av bakterier får överhanden gentemot andra. Bränslet för dessa negativa bakterier är ett överskott av glukos som glider runt i blodomloppet utan någon vettig funktion.

Våra celler har redan tagit upp den mängd bränsle/energi som behövs och stänger helt enkelt dörren för att uppta mer glukos(kroppens eget bränsle). Följden blir en obalans i kroppen där immunförsvaret hålls igång dygnet runt i en otacksam kamp som vårt immunförsvar aldrig kan vinna. Så länge som det tillförs ny sockerartsenergi, som vi inte behöver, kämpar vårt immunförsvar en ojämn kamp.

Trots detta finns det människor som är friska och starka ända upp i femtio/sextioårsåldern ätande nyckelhålsmärkt mat och som mår utmärkt. Sedan händer något märkligt, plötsligt drabbas man oförklarligt av högt blodtryck, hjärt-kärlbesvär och kanske till och med av cellförändringar i kroppen. Inga förvarningar, inga signaler utan bara pang bom så händer det! Hur förklarar man det? Det är alltså tvärtemot min egen sjukdomskarriär som bestått av brandkårssignaler hela tiden utan att jag har förstått sammanhangen.

Antagligen beror detta fenomen på att vissa människor genetiskt har ett mycket starkare immunförsvar redan från början än vad andra har. Deras immunförsvar är exceptionellt starkt och orkar försvara ända till en viss gräns när hela muren rämnar.

Vad kan vi göra? ja, vi måste ta tag i det själva och lära oss mer om hur maten påverkar hälsan. Vi får ingen hjälp av Sjukvården inom rimlig tid för det kommer att ta många år innan det paradigmskiftet sker. Vi måste lära våra barn och oss själva om att äta en icke-inflammerande kost som vi är designade för redan från början. Visserligen visar mitt eget fall att man kan bli frisk på äldre dagar genom att göra en radikal kostförändring men det finns också exempel på motsatsen. Det djävulska är för dom människor som inte får några förvarningar innan. Som aldrig är förkylda, som inte drabbas av allergier, ledbesvär, magproblem, migrän m.m. utan när de drabbas så kan det redan ha gått för långt.

När sjukvården får klart för sig att det inte är det naturliga mättade fettet som är farligt för människan utan tvärtom den farliga spannmålsmaten   så är antagligen vår sjukvårdsbudget uppe i sådana astronomiska siffror att vi helt enkelt inte har råd med den.

Även om inte sjukvården gör det så måste vi själva ändra inställning till hur de metabola sjukdomarna uppstår. Vi måste fråga oss varför vi blir sjuka och inte bara söka lindring för symtomen? Det är orsakerna som ska vara den viktiga frågeställningen inte symtomen. Med ett sådant revolutionärt tänkande kan vi själva påverka vår hälsa i hög grad utan att anlita den kemiska sjukvården.

Visst behöver vi sjukvården i olika avseenden när vi skadat oss på olika sätt. Där är sjukvården duktig. Men den kan också vara rent farlig för oss eftersom den inte har fokus på orsaker utan bara symtom. Därmed kan vi hamna i ett kemiskt beroende av piller och sprutor kanske helt i onödan.

Allteftersom kunskapen växer kommer människor att efterfråga vård och friskvård som är orsaksrelaterad och inte symtomrelaterad. Visst kommer vi att behöva huvudvärkstabletter och antibiotika även i framtiden men kanske inte alls i sådan omfattning om vi vågar ändra vårt tänkande till orsaker och inte i symtom.

18 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag är laktosintolerant men nu när jag äter LCHF så kan jag äta sånt med laktos i. som goa ostar och smör och lite goa såser och sånt det är bra tycker jag måste bero på att jag äter LCHF. har inte prövat grädde och mjölk men ostar i olika sorter och feta och så kan jag äta smör. Förut när jag inte åt LCHF räckte det med att man skurit vanlig ost med osthyveln före innan man skar i den laktossfria osten för att jag skulle få diarré.

    Gilla

  2. Innan lchf var jag också ofta förkyld, fick halsfluss, bihåleinflammation mm. Jäkligt tröttsamt. Jag påstår inte att jag helt slipper virus i dag, men det är en enorm skillnad. Jag har haft en förkylning på 1,5 år, inga bihåleinflammationer, ingen halsfluss. Influensan som däckade mina vänner och grannar i nära två veckor gick för mig över inom ett dygn. Jag körde fettfasta! Funkade utmärkt. Maken (som också äter lchf) gjorde likadant och blev frisk från influensan inom ett dygn. Men jag orkar inte berätta sånt här på mitt jobb, folk skulle aldrig tro mig. En kollega som är diabetiker vill inte prova lchf eftersom ”det är så farligt med fett och kolesterol”… 😦

    Gilla

  3. Dom enda kända orsakerna är infektioner, det är det enda som vi vet som kan orsaka sjukdomar.
    Är våra vanliga folksjukdomar bara kroniska infektionen där vi inte känner till viken smitta det är?

    På DN säger dom nu att fett inte orsakar hjärtsjukdom, vad är då orsaken?
    Öppna ögonen det finns tusentals med studier som pekar ut bakterier och virus.

    Inte en enda studie visar att kolhydrater skulle orsaka hjärtsjukdom.

    Gilla

    • Svar till Tänk om tänk rätt. Jag har gjort en egen studie på mig själv och den visar att sockerarterna är boven i dramat. Eftersom jag varit inflammerad och sjuk med jämna mellanrum i över 40 år med kolhydratkosten och kärnfrisk i 4 år med LCHF-kosten så är det en enkel konklusion. Tusentals andra har liknande upplevelser. jag tror du får läsa fler tidningar än DN. Naturligt fett blir man mycket riktigt inte sjuk av. Så långt har du och DN rätt.
      /Mats

      Gilla

      • VÄL TALAT ❗

        Gilla

      • Du blir inte sjuk av sockeratter du blir sjuk av bakterierna som lever på sockerartterna,

        Att du skulle bli sjuk av glukos är lika dumt som att du skulle blir sjuk av fett.

        Gilla

      • Hej sdgg, Jag har faktiskt inte skrivet att man blir sjuk av glukos utan det är för mycket glukos, överskott, som blir bränsle/mat för bakterier som sedan skapar obalans i kroppen och påverkar vår immunförsvar.

        Gilla

      • Ett erkännande att LCHF teorin var fullständigt felaktig men att metoden fungerar.

        Tackar för klargörandet.

        Gilla

      • Svar till ”Sanningens minut närmar sig”. Jag förstår inte riktigt vad du menar, ”ett erkännande att LCHF teorin var fullständigt felaktig men att metoden fungerar”, hur går det ihop?

        Gilla

      • Teorin sa att det var glukosen som var skadlig men nu visar det sig vara bakterierna som gör oss sjuka.

        LCHF har lika litet intresse för sanningen som dietisterna har.

        Nu vet forskarna att det är bakterierna som gör oss sjuka den som fortsätter att påstå att fett eller kolhydrater i maten gör oss sjuka kan ställas inför rätta.

        Läkare kan redan nu hamna i fängelse för att dom under tjänsteutövning ljuger och säger att kolhydraterna ÄR PROBLEMET NÄR DOM VET ATT DET ÄR BAKTERIERNA.

        Gilla

      • Hej Gerg! Jag är osäker på om jag ska diskutera detta med dig. Dessutom är jag osäker på om jag ska släppa fram dig med dina åsikter överhuvudtaget. Nåväl, jag ska berätta vad jag tror på. Kolhydraterna/sockerarterna har en stor del i att vi blir sjuka. Jag tror nämligen att ett överskott av sockerarter som inte används av våra celler som energi hamnar i vårt blodomlopp och det är ren glukos som kroppen för övrigt kan bilda av både fett och protein. Detta överskott av bränsle/glukos blir till mat för bakterier som inte är nyttiga för oss. Det blir en obalans i kroppen som påverkar immunförsvaret på ett negativt sätt.

        Gilla

      • ”Detta överskott av bränsle/glukos blir till mat för bakterier som inte är nyttiga för oss”
        Vi kan bara bli sjuka av bakterierna.
        Har du bara bra bakterier så tål du kolhydrater, kitava okinava där äter dom kolhydrater, friska är dom.

        Friska som äter i energibalans lagrar in ett tillfälligt överskott och använder den lagrade energin några timmar senare.
        Friska kan inte få högt glukos.

        Därför måste det hända något i tarmfloran för att starta insulinresistensen.

        Gilla

      • Det var ett himla tjat. LCHF är bra för förut hade jag massor med tandsten nu hr jag inget. så kolhydrater ger mycket sjukt.

        Gilla

  4. Har fått mina föräldrar att äta LCHF, dom är i sjuttioårsåldern:-) Dom har alltid varit frisk och kry genom alla år men mår nu ännu bättre! Pappa var hos tandläkaren häromdagen och då frågade han pappa om han åt väldigt lite socker..det syntes nämligen:-) Dom dricker även en kopp kokosfett varje morgon med lite citron i:-)
    Häromdagen så fick jag förfrågan från tre kollegor om jag inte kunde komma in lite tidigare till jobbet och ”föreläsa” om LCHF. Hur glad blir man inte då! En vars mamma som har alzheimers och som nu vill förebygga så hon inte själv drabbas!
    LCHF håller nog på att förändra mångas liv..så enkelt det kan va:-)

    Gilla

    • Så sant!;-)

      Gilla

      • Mats kokosfett dödar dåliga munbakterier, tänk om dåliga munbakterier orsakar alzheimers då fungerar kokos mot alzheimers som anekdoterna talar om.
        Avståndet mellan tänderna och hjärnan är litet.

        Det kan inte vara kolhydraterna som orsakar alzheimers för friska får aldrig högt socker av kolhydrater.

        Gilla

  5. ”Tänk orsaker, inte symtom! ”
    Högt socker är en symtom friska kan inte få högt socker, dom måste först bli insulinresistenta,
    Kolhydrater orsakar inte insulinrestens.

    Tarmfloran, kemikalier med mera är orsaken.

    Gilla

  6. ” Detta överskott av bränsle/glukos blir till mat för bakterier som inte är nyttiga för oss. ”
    Friska får aldrig högt socker, dom måste först drabbas av insulinresistens för att sockret ska stiga.

    Kolhydrater orsakar inte insulinresistens.

    Det enda som vi vet är orsaken till insulinresistens är bakterier och kemikalier, med mera.

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.