Två dietister på utbildning!

september 28, 2012 kl. 10:26 e m | Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Idag, på Bokmässan i Göteborg, pratade jag länge med två tjejer som går dietistutbildningen på medicinarberget i Göteborg. Dessa flickor tror att fett förtätar kärlen och är själva orsaken till det metabola syndromet, västerländska sjukan. Vad ska man säga och var ska man börja någonstans? Jag försökte förklara att det var först när jag började äta fett och skar ner på kolhydraterna till ett minimum som jag blev av med min kärlkramp och diabetes.

Ska de ut i samhället och börja jobba med en total felaktig inställning som faktiskt påskyndar det metabola syndromet? Ska vi lägga skattepengar på detta? Frågan är berättigad för snart är det bara dietisterna och sjukvården som inte fattar sammanhangen!

Ska vi placera våra skattepengar, som är avsedda för sjukvården, i en fond som bara får lyftas när vården tar till sig beprövad erfarenhet. Om man är oense med hyresvärden kan man placera hyran på ett särskilt konto som bara får lyftas av hyresvärden när felet med lägenheten är åtgärdad! Ska vi göra samma sak med sjukvården?

Dessa två tjejer i tjugoårsåldern log lite överseende när jag berättade om min hälsovinster med LCHF-kosten. Jag föreslog att de skulle köpa in min bok ”Frisk av mat” till dietistutbildningens bibliotek. De påstod att Livsmedelsvärket hade haft cirka 700 experter som gått igenom 10000 studier som visade att Livsmedelsvärkets rekommendationer och dietisternas råd är rätt. D.v.s att de påstår att mättat fett är farligt för människors hälsa.

Jag försökte förklara att det var först när jag övergav Livsmedelsvärkets råd och lyssnade på andra alternativ som mitt liv förändrades totalt. I snart fyra år har mitt liv varit sjukdomsfritt med LCHF-kosten. Tills slut kom vi tillsammans fram till att socker var farligt men de ville inte erkänna att alla sockerarter är farliga för människors hälsa. Jag försökte förklara att t.ex. vetemjöl bara marginellt innehåller något mindre sockerarter än en godispåse. Det argumentet föll inte i god jord.

När vi kom in på vad LCHF matkasse gör så var de uppriktigt rädda för hur våra råd och mat kommer att påverka människors hälsa. Kan ni ta ansvar för om människor blir sjuka av allt fett som ni förespråkar, var en kommentar från dietisttjejerna? Mitt omedelbara svar var naturligtvis att, ja vi tar ansvar för att människor får en bättre hälsa och att det är vårt yttersta mål. – Det är dags att ta fram den beprövade erfarenheten igen och sluta glo ner i provrörsglasen, var ytterligare ett svar från mig.

Det är inte konstigt att människor är sjuka och lider i onödan med en utbildning som totalt ignorerar modern vetenskap och lever i det förgångna. Det är otaliga forskare och läkare som avslöjat Ancel Keys felaktiga och korrumperade studie om att fett är farligt för människor. Snart är det förhoppningsvis dags för dietistutbildningen att börja läsa andra studier än vad som sponsras av läkemedelsföretag.

I morgon är ni alla välkomna till vår monter på Bokmässan våning två. Monternummer F0:20. Vår logga Frisk av mat syns på långt håll.

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. hemskt att de fortfarande lär ut sånt – http://monicasockerfritt.blogspot.se/2012/09/nyfiken-pa-framtiden-for-naturlig-mat.html

    Gilla

  2. Det här är anledningen till att jag inte slutförde min dietistutbildning. Jag läste färdigt första året och blev indoktrinerad med de kostråd som jag egentligen inte tror på. Det var tio år sedan och det verkar vara samma snävsynta utbildningsunderlag på dietistutbildningen idag. Nu funderar jag på att utbilda mig till lchf-kostrådgivare men tvekar då jag är orolig över arbetsmarknaden inom detta område. Jag ser det som ett stort problem, inte bara för mig personligen utan för vårt samhälles framtida hälsoutveckling. Hur ska man locka duktiga, kostintresserade människor att vilja arbeta inom ett område som blir totalt
    motarbetat av statens?

    Gilla

  3. En undran som uppkommer varje gång en liknande berättelse som Din omtalas för dietister, reagerar de inte det minsta alls på det faktum att det, som de hävdar leder till sjukdom och igentäppta blodkärl faktiskt var det samma som tog Dig ur sjukdom och igentäppta blodkärl till ett friskt liv??? Det skulle verkligen va intressant att få en dietistreaktion på detta fakta någon enda gång.

    Gilla

  4. Man ska inte vara rädd för någon makronutrient som jag ser det.

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.