Dr Michael Mosley skapare av 5:2 dieten, ”jag hade fel”!

juli 21, 2014 kl. 11:43 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

2063855428

Dr Michel Mosley, skapare av 5:2 dieten berättar att han hade fel om mättat fett. Han menar numera att vi ska festa på smör och annat mättat fett eftersom det är bra för oss. Han har liksom många andra trott fel, dvs att mättat fett skapar proppar i artärerna och är orsaken till andra metabola sjukdomar.

De börjar bli många nu, doktorerna och kändisarna som gör en u-sväng och byter åsikt om det mättade fettet.

images

Dr Oz, som har ett av de mest sedda hälsoprogrammen i USA, bytte åsikt i höstas och menade även han att han haft fel om både kolhydrater och fett.

images

Även Dr Timothy Noakes, författare till boken ”Lore of running”, har ändrat uppfattning. Hans bok ”Lore of running” är upphovet till begreppet ”kolhydratladda” och miljontals idrottsmän och motionärer har följt hans råd. Det har ätits berg av pasta inför motionslopp världen över. Men numera åker Dr Noakes runt och föreläser om att han haft fel hela tiden. Nu ska vi glömma hans råd beträffande nutrition(pastaladda) eftersom de är fel. Tim Noakes åkte själv på diabetes typ 2 och håller den i schack numera med LCHF-kost.

hellenius500

En av de mest kända motståndarna till mättat fett i Sverige är Professor Maj-Lis Hellenius. Min tanke är att om erkända internationella läkare kan byta åsikt och göra en u-sväng så kan även Maj-Lis det. Det behöver inte bli en så stor prestigeförlust som du kanske tror, Maj-Lis! Alla kan ha fel, eller hur?

2014-03-14 14.33.29

Mats i ICA-butik vecka 30 och 31!

Torsdag och fredag den 24/7  och 25/7 kl. 11.00-19.00 är jag på ICA Maxi i Allum i Partille Göteborg. Där kan vi snacka mat och hälsa. Du kan göra en intresseanmälan för LCHF matkasse i butiken, jag signerar min bok ”Frisk av mat, LCHF från början” och jag bjuder förstås på glass i butiken. Helt ofarlig naturligtvis gjord på bär och grädde!

Veckan därpå, vecka 31, den 31/7 och 1 augusti kl. 11.00-19.00 är jag på ICA Maxi 421 i Högsbo Sisjön i Göteborg.

Glöm inte min bok ”Frisk av mat, LCHF från början” när du vill starta hösten på ett hälsosamt sätt med hjälp av LCHF!

Njut av sommaren hälsar

Mats Lindgren

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.