Återställa immunförsvaret!

februari 28, 2016 kl. 10:50 f m | Publicerat i Okategoriserade | 22 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

Nedan är ett inlägg från förra året som jag tycker är värt att läsas. Det är riktat till alla som hittills inte lyckats stärka sitt immunförsvar och inte lyckas läka inflammatoriska sjukdomar med konventionella metoder, dvs tabletter, sprutor eller kniven.  Det är dags för dig att använda den läkande ketogena kosten, LCHF!

Jag ser i kommentarerna på Facebook och andra ställen på nätet att många inte vågar tro riktigt på att högt kolesterol inte är farligt för oss. Inte heller vågar man tro på att smör och andra naturliga fetter är nyttiga och mycket viktiga för ett fungerande immunförsvar. Många börjar dock förstå att kolhydrater/ sockerarter kan vara riktigt farligt och orsaka ”kroniska” inflammatoriska tillstånd i kroppen. Men vad som händer i kroppen när man t.ex. börjar med en strikt ketogen diet är det inte många som vet. Vi vet att många får kroniska inflammationer av en för stor andel kolhydrater i maten. Anledningen till att vi vet att kolhydrater orsakar kroniska inflammationer är att de flesta blir av med dessa inflammationer när de gör en livsstilsförändring till LCHF-kost. Det är alltså inte forskning eller vetenskapliga studier som gör att vi vet detta utan ren erfarenhet. Inte att förakta!

2014-10-03 08.28.19 Kokosfett smr_124422494 images

Svår inflammation kan läkas med strikt ketogen kost!

Finns det något samband mellan att vräka i sig socker/kolhydrater och mycket svåra inflammatoriska sjukdomar? Det finns det med all säkerhet är jag övertygad om men där finns också exempel på motsatsen; vissa kan äta vad som helst i livet och ändå leva ett friskt liv. Ingen rättvisa alltså. Det handlar om att vi genetiskt tål olika mycket.  Men de allra flesta av oss påverkas av kosten och vi har alla ett val bara vi får kunskapen.

Jag vill påstå att där finns ett samband mellan grad av inflammatoriska tillstånd i kroppen och hur strikt man ska vara i sin kostförändring för att läka dessa tillstånd och få tillbaka ett fungerande immunförsvar. Exempelvis kan jag ta mig själv som exempel; jag har haft en kraftigt inflammerad kropp med diabetes typ 2, kronisk bronkit, reumatisk värk, prostatainflammation och kärlkramp. Man kan säga att jag hade en synnerligen dålig prognos och jag hade troligtvis inte överlevt de närmaste fem åren. Istället inträffade det att jag gjorde en radikal kostförändring till LCHF-kosten med mycket naturligt fett i maten och lite kolhydrater i densamma. Jag har alltså levt på en ganska strikt ketogen kost under drygt 6,5 år och alla mina inflammatoriska tillstånd är numera borta.

Det betyder att jag äter inte något mjöl alls eller stärkelse av något slag. Jag lever på kött, fisk, ägg, grönsaker(ovanjords för det mesta), bär, naturligt fett som smör olivolja första pressningen, ekologiskt kallpressat kokosfett.

Jag har lärt mig att om jag fuskar med maten så knackar min reumatiska värk på dörren och vill komma in. En annan lärdom som jag dragit under dessa år med strikt LCHF-kost är att vissa inflammatoriska tillstånd bara väntar bakom hörnet på att jag ska göra ett litet misstag. Det betyder egentligen att inflammatoriska tillstånd hos vissa människor behöver väldigt lite bränsle (överblivet blodsocker) för att överleva eller komma tillbaka.

Summan av dessa resonemang är att ju kraftigare/svårare inflammatoriska tillstånd du har i kroppen desto striktare bör du vara med kosten för att läka och återställa immunförsvaret. Det kan t.o.m. vara så att du måste fasta vissa dagar för att ytterligare stärka läkningsprocessen.

Vad handlar det om egentligen?

Om du vill få till en varaktig förändring till ett friskare liv och slippa mediciner som bara lindrar tillfälligt så bör du angripa orsakerna till problemen. Denna livsstilsförändring gör man bäst genom att lägga om kosten. Motion och att sluta med nikotin är andra viktiga åtgärder men är liten i förhållande till vad en kostförändring kan åstadkomma.

Orsakerna till dina besvär med inflammatoriska tillstånd i kroppen är, enligt min mening, att du har ett överskott av blodsocker/glukos som inte tas upp som bränsle av dina celler. Detta överskott vandrar istället ut i blodbanorna och karamelliserar blodkärlen. Denna sockerhinna som fäster på blodkärlsväggarna kan förändra och försvaga ditt immunförsvar. Det sker genom att bakterier och mikrober som från början tillhör ditt immunförsvar helt enkelt byter sida och blir till fientliga bakterier eftersom de vill smaska på sockerhinnan de också. Det blir oemotståndligt för bakterierna att stå emot dina karamelliserade blodkärlsväggar.

Då händer följande att bakterierna tuggar hål på blodkärlsväggarna och orsakar små sår. Här uppstår då inflammatoriska tillstånd som kan bli kroniska om karamelliseringen i dina blodbanor fortsätter. Dvs, om du inte ändrar dina kostvanor.

Om du ska kunna återställa immunförsvaret och slippa inflammatoriska tillstånd i kroppen bör du alltså göra tvärtom än ovanstående. Du bör alltså äta en kost som inte orsakar ett överskott av blodsocker. Då minskar förstås karamelliseringen i blodbanorna och sockerhinnan försvinner efterhand. Då kan de bakterier som blivit fiender återgå till sin gamla uppgift i immunförsvaret. Då får vi balans.

249088_360358520684901_906857661_n

Ketogen kost!

Först och främst kan naturligt fett inte karamellisera och försockra blodkärlsväggar, det är en omöjlighet. Därmed kan man äta i stort sett hur mycket naturligt fett som helst utan risk för försockrade blodkärl och att inflammatoriska tillstånd uppstår i kroppen från kosten. Man kan naturligtvis inte äta hur mycket naturligt fett som helst eftersom man blir mätt. Det förhåller sig alltså ungefär i direkt motsats till vad sjukvården tror. De tror ju att naturligt fett som t.ex. smör orsakar sjukdomar. Inte underligt att inte en enda av dessa metabola och inflammatoriska sjukdomar kan botas med hjälp av sjukvårdens insatser.

Med en strikt ketogen kost är det så fiffigt upplagt att levern kan träda in och börja producera ketoner för att säkerställa att där finns tillräckligt med bränsle för kroppens celler. Man säger då att man är i ketos. Det eleganta med detta tillstånd är att man kan vara absolut säker på att inget överskott av blodsocker uppstår som kan försockra blodbanorna. Levern tillverkar bara precis vad som behövs och inget mer.

Att vara i ketos är det ideala tillståndet för att stärka immunförsvaret och läka ut inflammatoriska tillstånd i kroppen enligt mitt sätt att resonera. Om du skulle äta enbart ägg under en vecka, säg t.e.x 9 ägg om dagen så skulle du vara säker på att vara i ketos i slutet av den veckan. 63 ägg under en vecka, kan man äta det? Javisst, ägg är antagligen det mest anpassade livsmedlet för människan.

Den som inte har så kraftiga inflammatoriska tillstånd i kroppen behöver kanske inte vara i ketos utan det räcker med vanlig LCHF-kost. Du får pröva dig fram.

En bra grund att stå på!

Om du nu väljer att själv pröva LCHF-modellen behöver du en bra grund att stå på. En röd tråd att följa och en fungerande förklaringsmodell får du genom min bok ”Frisk av mat” och Mats LCHF-utbildning. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken!  Fyll i nedanstående kontaktformulär och berätta vad du vill ha så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar.

IMG_0040

 

”Hej Mats. 

Jag vill beställa din bok. Jag har lånat den på biblioteket nu men har bestämt mig för att ha en egen.
När jag beställt boken på bibblan och skulle hämta den tänkte jag att den verkar ju tråkig så ”kommer
jag verkligen att läsa den”. Men efter första stycket var jag fast och har i stort sett sträckläst den.
Den här boken borde alla läsa. 
Vi har ju varit förda bakom ljuset angående kosten i så många år så det är ju inte klokt. Tänk all den 
mat som ligger i butikernas hyllor som inte någon borde äta… Ja du har verkligen bidragit till en bra
upplysning för folket. Jag kommer att rekommendera denna till alla jag känner….
Tack till dig!!
Med vänlig hälsning 
Gerd”

 

22 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. ska bli intessant att se vad som händer I svensk kostrådgivning nu när amerikanska hälsovårdsmyndigheter avfört mättat fett och kolestrol som orsak till hjärt o kärlsjukdommar.

    Gilla

  2. Tänk vad tillverkarna kan ilseleda folk!

    Gilla

  3. Kan drycker som pepsi max / cola light o liknande försvåra läkandet? Jag dricker mycket sådant, tyvärr.

    Gilla

    • Ja, det är definitivt så. Dessa drycker är snarare med om att skapa inflammationer i kroppen. Sluta med dom Calle!!
      Hälsningar Mats L

      Gilla

      • Jo ska absolut sluta dricka sådant skräp. Har läst mycket om att en ketogen kost kan reversera hjärt- och kärlsjukdomar. Men hur är det egentligen om man har problem med njurarna, borde det inte gå att reversera också?

        Vet att Annika Dahlqvist tidigare länkat till den här studien på sin hemsida: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16774676?dopt=AbstractPlus

        Gilla

      • Hej Calle!
        Jodå, jag känner till flera som fått bättre funktion på njurarna med hjälp av ketogen kost. Egentligen är det ju inflammatoriska tillstånd i kroppen som efterhand läker sig med hjälp av ketogen kost, LCHF. Anledningen är ju att bränslet (för mycket sockerarter) för inflammationerna inte finns i LCHF-kosten.
        Hälsningar Mats

        Gilla

  4. Känns skönt att man lyckats reversera sin typ-2 diabetes, till typ-0, med tillhörande lågt blodsocker och långtidssocker. När jag gick till diabetetssköterskan så sa hon att det inte skulle gå att reversera en typ-2 diabetes med lågkolhydratkost. Men mycket tack vare LCHf bloggar som man läst in sig på visar det sig att man visst kan reversera en typ-2 till typ-0, tack för det.

    Gilla

    • Hej Bengt!
      Visst har vi kul vi diabetiker typ 0. Tack för att du kommenterar.
      Hälsningar Mats L.

      Gilla

      • Tack, Mats, för informativ och underhållande blogg.

        Gilla

  5. Mats – Du är rätt på det.

    Fördelningen i min kost är numera ca 20 % kolhydrater, ca 30 % proteiner och ca 50 % fett.

    Gilla

  6. Hej! Jag har ätit LCHF i två veckor nu men har bara varit på toa fåtal ggr, när jag väl går så att säga på toa är jag ständigt nödig länge utan att det kommer något så att säga.
    Har försökt att ändra lite på kosten speciellt olika Müsli varianter då strejkar min mage, det är något där tror jag som är knas.
    Äter medicin mot Epilepsi Keppra och Tegretol men vet ej om det har med saken att göra.
    Vet inte vad jag ska göra, mår bäst efter lite kokosfett i teet eller kaffet

    Gilla

    • Hej Niklas!
      Din egen reflektion ”mår bäst efter lite kokosfett i teet eller kaffet är perfekt. Den stora anledningen till att du blir hård i magen är brist på naturligt fett. När du tar bort större delen av kolhydraterna måste du ersätta med naturligt fett. Se till att du äter ordentligt med t.ex. olivolja, smör eller kokosfett. Blanda in det i maten.
      Hälsningar,
      Mats

      Gilla

      • Tack för ett snabbt svar, jag har försökt att öka fett intaget såsom kokosolja i kaffet och vispgrädde i maten, hoppas på förbättring🙂
        Varför säljs det vispgrädde med lägre fetthalt än 40%? är det äkta vara då?

        Gilla

  7. Hej Niklas. Det är enormt viktigt med fettintaget för att LCHF-kosten ska fungera på bästa sätt. Ditt intag av naturligt fett bör ligga på mellan 60-80 % för att få ut mesta möjliga av LCHF-kosten. Här kommer några tips hur du kan göra. Använd smör som sås. Det är enkelt att värma upp smör och hälla över maträtten. Då får du både sås och naturligt fett. Värm upp cirka 50 gram i taget. Ät med sked så att du får i dig allt.
    Jag själv har med mig olivolja första pressningen när jag äter lunch ute. Då häller jag olivoljan över maträtten och får på så sätt i mig tillräckligt med fett.
    Gör en Fetshot med hallon. https://fethalsa.wordpress.com/?s=Fetshot
    Hälsningar Mats

    Gilla

    • Hej Mats!

      Dina tips är ovärderliga för mig🙂 Vilken olja rekommenderar du att jag ska använda?
      Vilket anser du är det viktigaste; Grädde, smör eller är det olika beroende på vad jag ska äta?!?🙂

      Gilla

      • Smör är nog lättast att använda. Man kan smyga in det lite varstans. Men kokosfett och olivolja första pressningen är lika bra. Grädde kan du vara lite mer försiktig med. Du kan inte äta för mycket naturligt fett. Det är omöjligt. Kör på Niklas.
        /Mats L

        Gilla

      • Hej Mats!

        Jag har slutat med just kokosfett och min mage har blivit mycket bättre och lugnare, min mage är lite känslig mot olika saker så det verkar som om det kan vara kokosfettet som inte min mage gillar, synd men det är ju
        han som bestämmer över det hela.
        Det är så att jag har Epilepsi sedan jag var 10 år gammal, har ätit ordentligt med mat för att fylla min den energikvot som min kropp behöver. Jag har ätit min förmiddags macka resp. eftermiddags
        macka varje dag så det bli en jämn ström av föda.
        Nu när jag inte äter smörgås längre har jag väldigt svårt att bli mätt på frukost, lunch och middag, kroppen är van vid att äta något i mellan måltiderna och försöker fylla ut detta med ost, smör, ägg, lite grädde och finkrisp
        men blir ej mätt ändå.

        Vad kan jag göra för att bli mätt? Jag mår bra som sådant men ej min Epilepsi.

        Tack på förhand Mats!

        Mvh. Nicklas Wiklander

        Gilla

      • Det kan ju vara så att du har kvar ett sockerberoende som triggar din hunger. Kommer du ihåg Pavlovs hundar och betingade reflexer? Hälsningar Mats

        Gilla

      • Nej tyvärr, vad är ”Pavlovs hundar och betingade reflexer”?

        Mvh Nicklas

        Gilla

      • Pavlov var en rysk forskare som gjorde berömda experiment med hundar. Med betingade reflexer menas att man gör saker omedvetet utan tanke bakom. Mycket av våra ätvanor är så innötta i skallen att vi gör dem utan reflektioner eller tanke bakom. T.ex. att koka pasta, att koka potatis. Likaså galet är vår fettskräck som yttrar sig i att vi, trots medvetenhet och kunskap, ändå äter för lite naturligt fett. Det är betingat och görs undermedvetet trots att vi vet att vi borde. Blev detta krångligt, förstår du intentionen?
        Hälsningar Mats

        Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: