Diabetes typ 1

november 13, 2013 kl. 11:01 f m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

2013-11-10-1720_527fb2649606ee6317a8b6d4

Jasmine Herold

Diabetes blogg typ 1

”Idag firar jag 1 år med LCHF eller så kan man säga att jag firar 1 år med god hälsa! Att LCHF är bra för typ 1 diabetiker kan jag skriva under på. Förutom stabilare blodsocker och en mer lättskött diabetes är jag av med min värk i benen, huvudvärk, problem mage, de ständiga halsinfektionerna. Tidigare hade jag problem med återkommande svampinfektioner, under detta år har jag inte haft en enda! Jag tar bara 1 spruta om dagen istället för 5-9. Jag äter gott, saknar inget. Jag är piggare, gladare än någonsin! Har under året även lärt känna och kommit i kontakt med massa fina människor via instagram och bloggen! Jag skulle kunna radda upp ännu mer positiva saker men nu ska jag gå och fixa lite käk, det blir en fet varmrökt regnbågslax dagen till ära! ”

Jasmine visar vägen för diabetes typ 1!

Det är dags att konstatera att LCHF inte bara hjälper för diabetes typ 2 utan också för typ 1. Gå in på Jasmines blogg och läs mer om hur även personer med diabetes typ 1 får stora hälsovinster med LCHF-kosten. Jag minns när jag var på en diabeteskonferens i Göteborg. Konferensen arrangerades av ett läkemedelsföretag som tillverkar bl.a. insulin. På den konferensen var även en gammal golfkompis som precis hade fått sin diagnos; diabetes typ 1. Han hade sällskap av sin diabetessköterska, av någon anledning. Hon berättade hur viktigt det var att äta ordentligt med kolhydrater när man hade diabetes typ 1. Anledningen var att bukspottkörteln inte producerade något insulin alls på typ 1:orna.

Vi hade givetvis en ordentlig diskussion där och jag uppmanade min golfkompis att börja äta LCHF-kost för han kommer att få stora hälsovinster av det.  Diabetessköterskan menade att jag delade ut livsfarliga råd och att LCHF-kost kan vara direkt hälsofarligt för personer med diabetes typ 1.

Numera känner jag till många personer med diabetes typ 1 som har fått fantastiska hälsovinster med LCHF-kosten. Att gå från 8 insulinsprutor om dagen till högst 2 är en hälsovinst så god som någon. Dessutom inträffar en rad andra positiva hälsovinster för typ 1:orna precis som 2:orna upplever. Värken försvinner, infektionerna är borta, magproblem rättar till sig osv.

Erkänn begreppet ”kronisk” inflammation!

Att ha diabetes är att kroppen är kroniskt inflammerad hela tiden! Det innebär att immunförsvaret är ordentligt skadat och kan inte läka ut inflammationerna. Det finns inget tvivel om vad som underhåller dessa ”kroniska” inflammationer. Det handlar om att inflammatoriska tillstånd får sin näring av en alltför kolhydratrik kost och för lite naturligt fett. När cellen har tagit sin näring snurrar det fortfarande runt en mängd herrelöst glukos i blodbanorna. Detta är grogrunden till att inflammationer inte läker ut, enligt min mening. Överskott av glukos är näring för inflammationer.

Som en sur sjö med dåligt PH-värde!

Det enklaste sättet att beskriva ett inflammatoriskt tillstånd är att vi blir försockrade(Glykering) i hela kroppen av en kolhydratrik föda som vi inte är anpassade för. Vi får en felaktig balans i kroppen bland våra bakterier. Vi har alltså 10 gånger fler bakterier än celler i kroppen. De bakterier som gillar när kroppen blir försockrad tar överhanden och skapar inflammatoriska tillstånd i kroppen. Vårt immunförsvar kan inte svara upp mot denna felaktiga balans i kroppen och metabola sjukdomar uppstår.

Javisst, jag vet att det inte finns så mycket forskning inom detta område med inflammation och bakterier. Men, om man ändrar kosten till LCHF så blir det balans igen och immunförsvaret får ny kraft. Detta vet jag med bestämdhet eftersom jag upplevt detta på min egen kropp. Prova du också!

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] Diabetes typ 1 […]

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.