Frisk av mat på ICA!

juli 31, 2014 kl. 9:19 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

2012-09-30 15.49.27

Idag och i morgon kl.11.00-19.00 träffar du mig på ICA Maxi 421 i Högsbo Göteborg. Där signerar jag min nya uppdaterade bok ”Frisk av mat” och du kan göra en intresseanmälan för hälsosamma matkassar med kunskapsdel. Jag bjuder också på mat av något slag som är hälsosam. Antagligen Morfars LCHF-glass. Först och främst vill jag att du ska stanna till och prata om hälsan och maten med mig.

Starka diskussioner i veckan!

Förra veckan var jag ute i en livsmedelsbutik utanför Göteborg och bjöd på Morfars LCHF-glass gjord på frusna bär och grädde. Jag förvånades av hur många barn som inte vågade smaka därför att de var allergiska eller intoleranta av något slag. Jag skrev en något för tuff artikel som många föräldrar upprördes över och många hamnade i en försvarsställning. Jag skämdes över att jag skuldbelagt föräldrar för det var verkligen inte min mening.  Sakfrågan om varför barn blir alltmer allergiska hamnade tyvärr vid sidan om.

Man kan konstatera att det blir upprörda känslor om man som jag påstår att kosten har en del i inverkan på om barn eller vuxna utvecklar allergier. Det är ganska konstigt egentligen att mitt tänkande skapar sådana känslor eftersom vi äter mat många gånger varje dag. Varför skulle kosten uteslutas som en del av problemet?

En utveckling av resonemanget!

Vårt immunförsvar är förhoppningsvis vår vän genom livet. Problem och sjukdomar kan hopa sig om vi gör immunförsvaret till vår ovän. Jag har själv blivit av med 5-6 olika autoimmuna sjukdomar tack vare ett kostbyte till LCHF. Jag har faktiskt inte gjort någon annan förändring. Detta skedde för 5,5 år sedan. Jag fick många varningar av sjukvård m.fl. som varnade mig för följderna av den feta kosten LCHF. Mina tidigare svåra inflammatoriska sjukdomar har inte återkommit trots allvarliga varningar från läkare. Mina värden är riktigt bra idag på alla plan.

Dessa olika sjukdomar som jag hade som diabetes 2, kärlkramp, prostata, ledproblem, kronisk bronkit osv betraktas ju som olika sjukdomar med olika mediciner för varje sjukdom. När jag ändrade min kost till LCHF så försvann alla dessa ”olika” sjukdomar. Dock inte samtidigt. Jag gör själv kopplingen att det egentligen är samma sjukdom fast med olika symptom. Jag led av det metabola syndromet, alltså kostrelaterade sjukdomar. Mitt immunförsvar var av så dålig beskaffenhet att det angrep mig själv, alltså den egna kroppen. Numera tolkar jag dessa tidigare signaler från min kropp att det var en kraftig uppmaning till mig att ändra livsstil.

Jag tror att mycket kolhydrater/sockerarter i maten påverkar först PH-värdet i kroppen och därefter vår immunförsvar på ett negativt sätt. Med den utvecklingen får vi svårt att försvara oss mot attacker utifrån. Dessa pågår ständigt och därför måste vi ha ett starkt immunförsvar, enligt min mening.  Dessutom är jag övertygad om att brist på naturligt fett bidrar till problem med immunförsvaret.

Det finns naturligtvis många andra faktorer som påverkar vårt immunförsvar som exempelvis alla kemikalier, tillsatser m.m. som vi får i oss. Men jag tror att maten har en avgörande inverkan.

Boken ”Frisk av mat”!

I min uppdaterade bok ”Frisk av mat” finns en rad exempel på människor som gjort häpnadsväckande hälsovinster bara genom att byta till LCHF-kost eller ketogen kost. Även personer som blivit av med allergier med hjälp av ett kostbyte till LCHF berättar om sina hälsovinster i boken. Alltså kontentan är att vi borde vara mer uppmärksamma på vad kosten kan ställa till med. Både i form av sjukdomar och bättre hälsa.

IMG_0040

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.