Varför misslyckas vetenskapen?

september 8, 2014 kl. 10:24 f m | Publicerat i Okategoriserade | 5 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

DSC04400

Den allra viktigaste frågan för vetenskapsmän och kvinnor som forskar kring diabetes, cancer, hjärt -sjukdom borde vara; Varför har vi misslyckats med att lösa gåtan om dessa sjukdomar trots intensiv forskning och till priset av hundratals miljarder kronor. Denna intensiva forskning har pågått i mer än femtio år och fortfarande är man långt ifrån någon lösning. Ovanstående sjukdomar smittar inte men orsakar flest förtida dödsfall av alla.

Någon borde ställt sig frågan varför? Gör vi något fel? Ställer vi fel frågor, har vi fel utgångspunkt? Det är fascinerande att så många forskare och vetenskapsmän gör om samma fel gång efter gång trots tusentals tidigare misslyckanden. Det är också märkligt att dessa ”vetenskapliga” studier kan få finansiering gång efter gång utan att finansiärerna börjar ställa frågor eller kräva resultat.

Eftersom jag känner en läkare/forskare som jobbar på Karolinska så vet jag att vetenskapliga studier som inte utgår ifrån att fett är farligt får inga anslag punkt. Jag blev oerhört förvånad när jag första gången förstod dessa sammanhang. Kanske har detta förändrats något de senaste åren men fortfarande verkar det gälla att det mättade fettet är orsaken till allt ont.

Vänd på problemet!

Ett välkänt sätt att komma runt ett problem är att vända på det. Om inte Mohammed kan komma till berget får väl berget komma till Mohammed! Ett antal viktiga uppfinningar och patent bygger på denna enkla problemlösningsmodell.

Anta att man utgick ifrån, oh hemska tanke, att det mättade fettet var nyttigt och essentiellt för människan. Att det mättade fettet/kolesterol inte orsakade metabola sjukdomar utan var en viktig del av immunförsvaret. Antag alltså att naturligt fett är nyttigt och har läkande egenskaper. Vilken omställning denna hypotes skulle innebära! Nu skulle man bli tvungen att angripa problemet med de metabola sjukdomarna från ett helt annat håll.

Vetenskapen går bara framtåt om den vågar kliva ur boxen och ställa nya och annorlunda frågor. Först och främst förnyas vetenskapen genom att ifrågasätta gamla dogmer. När min läkare varnade mig för LCHF-kosten för snart 6 år sedan så ”visste” han att han hade all vetenskap bakom sig. Han hade naturligtvis inte kollat upp detta utan han förmedlade bara en ”sanning” som alla visste. Enligt den läkaren visade tusentals studier att han hade rätt. Nu visade det sig, med facit i hand, att han hade totalt fel. Han bara trodde att jag skulle bli ”förfettad” (sjukvårdens eget ord) i kärlen som då skulle bli förtätade och orsaka att jag troligen kommer att dö av en propp. De tusentals vetenskapliga studier som den läkaren hänvisade till existerar helt enkelt inte. Det är bara en åsikt att naturligt fett som smör är farligt. Vi som blivit friska vet bättre! Många varningar fick jag då för sex år sedan men de visade sig vara ogrundade. Idag är jag kärnfrisk, medicinfri och lever för att visa andra denna fantastiska möjlighet med kosten som läkemedel.

Idag tror tusentals läkare fortfarande samma sak som min läkare gjorde. Att kärlen blir förtätade (förfettade) av fett. Faktum är att hela västvärldens sjukvård bygger på denna totalt felaktiga åsikt. Det är också därför som man inte kommit närmare en lösning på botemedel för de tre svåraste och vanligaste sjukdomarna cancer, diabetes och hjärt -kärlsjukdom plus naturligtvis alla andra inflammatoriska tillstånd i kroppen.

Jag vet, via mitt arbete med den nya koststudien i Göteborg, att det är oerhört kontroversiellt fortfarande att tycka att mättat fett är nyttigt och ytterst viktigt för att vårt immunförsvar ska fungera optimalt. Professorerna i forskargruppen tittar på mig med stora ögon när jag påstår detta.

Frisk av mat!

Det är enkelt att testa mina hypoteser ovan genom att helt enkelt testa LCHF-kosten själv. Händer det något med kroppen? Sover jag bättre, blir jag mindre förkyld, stabiliseras mitt blodsocker? Känns huden bättre och friskare, får jag vitare tänder, minskar behovet av att gå upp och kissa på natten? Om du lider av ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen som t.ex. IBS, diabetes 1 eller 2, prostatainflammation, hjärt -kärlsjukdom, cancer, ledbesvär och artros, kronisk bronkit så finns enligt min vetskap inget bättre än just en ketogen kost som LCHF. Den skapar inget överflödigt blodsocker som är bränsle för ovanstående sjukdomar och därmed får ditt immunförsvar den bästa hjälp som finns att få.

Min guide och inspirationsbok ”Frisk av mat, LCHF från början” ger dig verktygen du behöver. Beställ den direkt av mig genom att maila namn och adress till lindgren.mats@comhem.se eller till info@lchfmatkasse.se  så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. Boken kostar 149 kronor plus porto!

Så här tycker en läsare om boken ”Frisk av mat”!

”Nu har jag läst ut din bok. Det var länge sedan något verkligen berörde mig! Ämnet är ju ett stort intresse både privat och utbildning/jobb. Boken var så lättläst, så mycket info utan att det på något sätt var ”för mycket” av något. Jättebra balans mellan din historia och all fakta. Jag håller fullständigt med dig om allt du skrivit. Sjukvården har gjort mig såå besviken så många gånger att jag bara går dit om jag inte har något annat allternativ.
 
Nu vet jag precis vad det handlar om och vad jag ska göra! Det vill jag också tacka dig för. Och din modighet är värd många guld stjärnor! Något måste göras med sjukvårdens fokus på symtomer och inte orsaker som du säger. Har du någon ide?? Jag är gärna med och krigar för det här. Då menar jag också Livsmedelsverket tex. Hur kan alla dessa inte bara onyttiga utan rent av giftiga ämnen/produkter finnas i våra butiker!! Jag fattar det inte. Jag vill göra något åt allt det här. Jag vet bara  inte vad jag ska göra ENSAM! Du kanske redan har gjort nånting..
 
Ang min utbildning, jag vill att ALLA MINA KLIENTER läser ”Frisk av mat” . Jag har även skrivit och rekommenderat boken för drygt 100 snart utexaminerade terapeuter mot sockerberoende. 
Din bok kommer hjälpa många. Speciellt dom som vill göra något åt sitt sockerberoende. Motivering är något din bok kan hjälpa med.”

IMG_0040

 

 

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jeg vil anbefale Dr. Malcolm Kendricks blog
    Her driver han om hvordan «vitenskapen» legger på ad-hoc hypoteser for å forklare avvik fra den opprinnelige hypotesen. Man må også ty til ad-hoc hypoteser til ad-hoc hypotesen.
    Alt fordi man aldri vil forlate den opprinnelige hypotesen eller innrømme at den er feil.
    Dette stenger for enhver fremgang (som du helt riktig påpeker)

    Gilla

  2. Hej Mats!
    Du har som vanligt rätt i allt som du skriver. Att zooma in på budskapet kan ju aldrig vara fel, alla vi hederliga debattörer gör ju så, eller hur? Tyvärr har vi att göra med förhärdade brottslingar som aldrig i livet skulle ge upp sina ekonomiska privilegier och bekväma liv på grund av sådana, i deras tycke, så ovidkommande saker som att allt de säger och gör handlar om rena bedrägerierna. Genomsnittssvensken tror att en ”forskare” per definition är en ärlig och hedervärd människa. Tyvärr behöver man inte titta så ”djupt” i olika sammanhang för att inse att det finns fler korrupta forskare än hederliga dito. Ekonomiska särintressen sätter agendan och kontrollerar i allt väsentligt rekryteringen av de ”vetenskapsmän” som har som främsta uppgift att ge sina uppdragsgivare ”alibi” för sitt smutsiga hantverk. Som jag ser det så måste forskarna ner från sin piedestal och deras roll i det djupt omoraliska spel som pågår måste avslöjas.

    Kämpa på Mats! Det finns inte många som du. Jag ska köpa din bok!

    Hälsar Per I

    Gilla

  3. Vill bara säga att jag håller fullständigt med dig Mats och även föregående talare.

    Sture Luther

    Gilla

  4. Mats! Det kan inte formulerar bättre än vad du gör det. Det går inte att komma vidare om man grundar sina antaganden på fel förutsättningar.

    Jag läste också M.Kendricks blogg om hur man hela tiden tar till nya ad hoc grepp för att stödja ett annat ad hoc antagande.

    Så kom jag också att tänka på följande:

    ”Om du vill leva i lugn och ro så frestas inte under några omständigheter att komma på den ädla tanken att försöka korrigera populära illusioner.”
    Med tanke på detta så
    brottas jag med ett annat problem just nu, en medicinsk helig ko, ett minerat område, något som inte får ifrågasättas – vacciner!
    Hej då!

    Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

