”Ät brun pasta och fullkornsbröd”!

februari 23, 2015 kl. 7:21 e m | Publicerat i Okategoriserade | 10 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

images

”Du kanske ska välja lite bättre mat som brun pasta och fullkornsbröd”, svarade läkaren i programmet Fråga Doktorn. Det svaret fick en person med nydebiterad diabetes typ 2. Hallå doktorn, ska du rekommendera mjöl till en sockersjuk person i TV? Vet du inte att, i stort sett, allt mjöl innehåller över 60 procent kolhydrater. Även fullkornsmjöl och brun pasta. Alltså 60 procent socker rätt in i systemet på en person med diabetes 2, sockersjuk alltså.

Vem vågar gå till doktorn?

Jag tar mig för pannan. Detta är alltså bra mat för en sockersjuk person, enligt läkaren i Fråga Doktorn.  Undrar vad hon tycker är dålig mat för en diabetiker? Smör naturligtvis eftersom det är mättat fett! Läkaren i programmet hävdar hela tiden att vi alla är olika och att personer med diabetes typ 2 ska behandlas på olika sätt. Detta är rent ljug eller bevis på en läkarkår som inte alls har kunskap om hur kosten påverkar hälsan. Vi är enormt lika inuti kroppen och vi fungerar alla på ungefär samma sätt. Skillnaden är att vissa tål mer och andra mindre. Det finns bara goda kolhydrater i form av ovanjordsgrönsaker och bär för diabetiker resten är rena döden eller leder dit ganska så fort.

Jag var tvungen att skriva av mig lite när jag hörde läkaren Gunilla Hasselgren i programmet ”Fråga Doktorn”. Om du är diabetiker typ 2, lyssna inte på Gunilla Hasselgren i programmet ”Fråga Doktorn”. Hon vet inte vad hon pratar om.

Jag skäms för vår sjukvård och läkarkår!

Hur länge ska man rekommendera sockersjuka personer att äta socker? Det är ju helt absurt. Diabetes eller sockersjuka är dessutom inte den enda sjukdomen som får sin näring av socker. En rad andra inflammatoriska tillstånd i kroppen drivs på samma sätt.

Vet inte läkare att pasta innehåller mellan 60-80 procent sockerarter? Vet inte läkare att mjöl innehåller också 60-80 procent sockerarter?

 

10 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Skönt att veta att jag inte ensam reagerade. Får mig att tänka att kanske jag inte tänker o tycker så galet. Reagerade starkt på rekommendationerna.

    Gilla

  2. Brun pasta och fullkornsbröd – suck, tänk att läkarna fortfarande är så himla okunniga och korkade. Jag fattar inte, ser de ingenting??

    Gilla

  3. Ja det är verkligen sanslöst korkat! Det är ju märkligt att de inte ens försöker lära sig!

    Gilla

  4. […] Doktorn: ”Ät brun pasta och fullkornsbröd”!  … klicka här – Vem vågar gå till doktorn? – Jag skäms för vår sjukvård och läkarkår . Hur […]

    Gilla

  5. Blir lite undrande, menar du att kolhydrater är lika med socker? För vad jag kunnat läsa mig till består kolhydraterna i pasta till större del av stärkelse och kostfibrer?

    Gilla

    • Hej JS!
      Kolhydrater är ju samlingsnamnet för olika slags sockerarter. Exempelvis pasta i Livsmedelsbutiken varierar mellan 70-85 gram kolhydrater per 100 gram pasta. Sådana mängder kolhydrater skadar oss oavsett vad det är för slags sockerart enligt min erfarenhet. Om du tar en påse Ahlgrens bilar så innehåller den 84 gram kolhydrater per 100 gram godisbilar. Jag menar att mängden sockerarter/kolhydrater i pastan skulle motivera att den står på godishyllan tillsammans med Ahlgrens bilar. Det är detta som gör dagens mjöl av spannmål så djävulskt farligt. Det smakar inte sött men det innehåller stora mängder sockerarter/kolhydrater. Jag menar att, i stort sett, alla slags sockerarter/kolhydrater är lika farliga för den som hamnar i metabola sjukdomar. Så även rörsocker. Exempelvis sötas många livsmedelsprodukter idag med majssirap/glukossirap som är cirka 1,5 gånger sötare än socker. Min diabetes typ 2 och mitt blodsocker stack rätt upp i stratosfären när jag började pressa apelsiner på morgonen för att få bukt med mina ständigt återkommande förkylningar. Apelsiner innehåller sockerarten fruktos.
      Det kanske låter komplicerat detta men summan är att, enligt min mening, så finns det bara ”snälla” kolhydrater i ovanjordsgrönsaker.
      Många av oss diabetiker typ 0 som fått bukt med vår sjukdom tack vare en förändrad kost blir därför väldigt upprörda när läkaren Gunilla Hasselgren rekommenderar pasta och bröd till en person med diabetes typ 2 i nationell TV.
      Hälsningar,
      Mats

      Gilla

      • Hej Mats,

        Jag förstår att de tveksamma råden från Gunilla berör och ifrågasätts. Min fråga utifrån ditt inlägg är om alla kolhydrater ska benämnas sockerarter?

        Gilla

      • Ja, eftersom kolhydrater är samlingsnamnet för sockerarter. Björn Hammarsköld har gjort en mer utförlig förklaring här, http://kostkunskap.blogg.se/2015/february/fraga-doktorn-och-socker.html
        Hälsningar,
        Mats

        Gilla

  6. skönt höra att jag kände ”vad säger människan” Man blir lätt förvirrad. Men tur man vet lite iaf. Tack mats.

    Gilla

  7. Som forskare inom naturvetenskapen så är det hela rent ofattbart sanslöst egentligen. Hur kan läkare med sin långa utbildning vara så totalt okunniga om det mest elementära inom sitt eget specialområde kan man fråga sig och att folk så blint litar på läkarna.

    Det hela stinker rent ut sagt av korruption i händerna på läkemedelsbolagen.

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.