Ägg är mycket nyttigare än vad vi tror!

mars 4, 2016 kl. 9:36 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , ,

Hur-nyttigt-ar-agg

Det känns härligt för mig att skriva om äggets förträfflighet och dess förmåga att stärka vårt immunförsvar. Jag och många med mig har ju funnit att ägg är vårt bästa livsmedel för att stärka immunförsvar och bli av med kroniska inflammationer i kroppen Du kan läsa två artiklar om en ny studie där man funnit att där finns mycket mer D-vitamin i ägg än vad man tidigare trott.

Hur nyttigt är ägg?

Dubbelt så nyttigt som vi trott!

Vi har prövat!

Tidigare har jag, i en artikelserie på Fet Hälsa, skrivit om hur man kan nolla kolhydraterna för att boosta immunförsvaret. Då använder vi äggdieten under minst 48 timmar. Äggdieten innebär att du äter bara typ 2-4 kokta ägg med 50 gram smör och salt till alla måltider under minst 48 timmar. Jag har också skrivit om detta i min bok ”Frisk av mat” men då kallat det för LCHF 2:5.

Om vi slarvar lite med LCHF-kosten, som vi ju alla gör lite då och då, så kan obehagliga inflammatoriska tillstånd knacka på dörren och vill komma tillbaka. Detta gäller för oss som tidigare haft/har metabola sjukdomar. I mitt eget fall så kan reumatisk värk komma tillbaka i axlarna om jag slarvar alldeles så lite. Sådana situationer kan inträffa t.ex. när man är bortrest. Det kan vara svårt att få fatt i bra LCHF-kost.

Vid dessa tillfällen sätter jag igång med äggdieten. 4 ägg med 50 gram smör till frukost, lunch och middag. Ibland brukar jag smälta smöret och äta det som sås till äggen med sked.

Så här skriver Jenny;

”Jag har gått på din ägg diet i tre veckor (vågar inte sluta är rädd att värken kommer tillbaka) Har endometrios och har mens UTAN! mensvärk för första gången:)

Såg att du skrev om det på din blogg. Jag har börjat byta ut middagens protein till det protein resten av familjen äter.  Annars äter jag fortfarande samma. Flera gånger per dag kommer jag på att jag inte har ont i buken! Jag har ju haft det sen jag var 
 tolv år varje dag. Jag känner att kroppen inte vet hur den ska bete sej nu när den inte har ont. Att den liksom har vant in ett rörelsemönster efter smärtan och nu när jag rör på mej och det förväntas göra ont och det inte gör det så stannar kroppen liksom upp istället:)
Med vänlig hälsning Jenny”

 

Vad händer i kroppen?

När du äter äggdieten enligt ovan så får du i dig ungefär en halv kolhydrat, 90 procent naturligt fett och cirka 10 procent protein från äggen. Denna äggdiet är bättre än alla värktabletter i världen. Äggen och smöret ger en perfekt sammansättning av födan för att bättra på PH-värdet så att det blir mer basiskt och därmed bättre förutsättningar för immunförsvaret. Dessutom förekommer ingen karamellisering/glacering av artärväggarna som ju är själva orsaken till inflammatoriska tillstånd i kroppen. Alltså med äggdieten så blir det inget överskott av glukos/blodsocker som fastnar på kärlväggarna och som locket bakterier att äta hål på dessa förstockade väggar. Det är just det senare som är själva grundbulten till alla våra metabola sjukdomar, anser jag. När bakterier biter i sockerväggen på artärerna så uppstår ett sår. Kroppen svarar med inflammation och eftersom det hela tiden uppstår nya sår så blir det till slut kronisk inflammation.

Vill du bli av med värk? Pröva min variant av äggdieten.

Vill du lära dig mer?

Lär dig mer om hur du kan bli av med sjukdomar och värk.  En röd tråd att följa och en fungerande förklaringsmodell får du genom min bok ”Frisk av mat” och Mats LCHF-utbildning. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken!  Fyll i nedanstående kontaktformulär och berätta vad du vill ha så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar.

IMG_0040

P.S.

I Göteborg finns det nu möjlighet att beställa LCHF Matkasse. Vi behöver fler familjer. För närvarande kan man hämta ut sin LCHF matkasse på antingen ICA Maxi Partille Allum eller på ICA Maxi Högsbo 421. Uthämtning sker på tisdagar mellan kl. 16.00-19.00. Matkassar finns för 2 eller 4 personer och kan hämtas antingen varje eller varannan vecka. 2-personerskassen innehåller 10 middagar och 4-personers innehåller 20 middagar. I LCHF matkasses frisk av mat-koncept ingår även LCHF-utbildning och givetvis mängder av goda recept.  Maila ditt intresse till info@lchfmatkasse.se  så kan du börja tisdagen den 15/3. D.S.

_JHE4768_web

 

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.