Inflammationer driver sjukdomar!

januari 24, 2018 kl. 8:10 e m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

Jag såg att duktiga Martina Johansson och modige läkaren Ralf Sundberg har eller ska skriva en ny bok tillsammans  med arbetsnamnet ”inflammation”! Det tycker jag är jättebra. Bägge är två mycket pålästa författare och forskare som kan göra skillnad.

Själv har jag skrivit om inflammation här på min blogg Fet Hälsa sedan 2010. Jag har också skrivit ganska mycket om inflammation i min bok ”Frisk av mat” som uppdaterats tre gånger.

Utgångspunkten för mig, hur jag kommit fram till att metabola sjukdomar drivs av inflammation, är nog något mer praktisk än vad Martina och Ralf har. Min erfarenhet är att jag haft många metabola sjukdomar under årens lopp. Jag har varit metabolt sjuk i minst 40 år. Mina besvär började redan i tidiga tonåren med luftrörsbesvär och ofta återkommande halsfluss och förkylningar. Senare blev dessa besvär till kronisk bronkit, en slags ständigt återkommande lunginflammation alltså. I tidiga 20-årsåldern fick jag prostatabesvär med återkommande inflammationer i den körteln.

Senare i livet utvecklade jag även diabetes typ 2, reumatisk värk och kärlkramp. När jag började med LCHF-kost för nio år sedan upptäckte jag till min förvåning att mina olika metabola sjukdomar släppte taget efterhand. Jag konstaterade att det fanns ett tydligt samband mellan hur mycket kolhydrater jag fick i mig och mitt allmänna mående. Likaså fann jag att mycket naturligt fett i maten förbättrade mitt mående och mina värden.

Under fyra år satt jag med i en forskargrupp på Sahlgrenska Akademin som ville undersöka teorin att de flesta av oss får ett överskott av blodsocker av för sockerrik mat som inte används som bränsle av våra celler utan går ut och klistrar sig fast i blodbanorna. Anledningen är att vi äter för mycket socker/kolhydrater i maten och för lite naturligt fett. Tyvärr fick vi aldrig några anslag för den studien.

Man skulle kunna tänka sig att det är ett högt blodsocker som orsakar problemen med metabola sjukdomar. Det tror jag bara är halva sanningen för annars skulle vi alla bli diabetiker. Nej, det handlar också om ett överskott av blodsocker som går ut och karamelliserar blodbanorna eller glykerar som det också heter. Då kan inflammationerna inträffa var som helst i våra blodbanor.

 Dr Erik Enby

Nästa person som närapå bekräftade mina misstankar om att det pågår inflammatoriska tillstånd i blodet var/är Dr Erik Enby. Han har forskat om blodet i 40 år genom att jämföra sjuka och friska personers blod. Han fann till sin förvåning, genom att titta i mikroskop, att det fanns en rad skumma figurer inuti blodbanorna som inte borde vara där. Han såg, bakterier, mikrober, svamp, blodklumpar, sår och var-rester inuti blodbanorna hos de sjuka personerna. De friska personerna hade inte alls denna säregna blandning av smådjur i blodet. Erik Enby konstaterade att där sker en beväxtning inuti blodbanorna hos metabolt sjuka personer.

För sina upptäckter belönades Erik Enby med polisingripande, häktning, beslag av allt forskarmaterial och hans läkartitel blev indragen för all framtid. En kriminell handling mot Erik Enby av diverse personer och myndigheter som trotsar all anständighet.

Vad sker i blodet?

Anledningen till att där samlas en hel rad smådjur i blodbanorna, som Erik Enby konstaterade efter 40 års forskning, är enligt mig att där finns mat som de inte kan motstå. Det är helt enkelt överskott från blodsocker som klistrar sig fast på blodväggarna som attraherar alla dessa mikroskopiska smådjur. När de tuggar på det fastklistrade sockret så skapas små sår på blodväggarna. Immunförsvaret har inget annat val än att starta inflammatoriska tillstånd för att försöka läka såren. Det finns ungefär 10 gånger fler bakterier/mikrober än celler i våra kroppar så det är lätt att föreställa sig att immunförsvaret kommer att få mycket att göra om det ständigt väller ut nytt överskott av blodsocker som fastnar på blodväggarna.

Erik Enby konstaterade att det förekommer beväxtning inuti blodbanorna trots att skolmedicinen hävdar att så inte är möjligt. Av smådjurens ätande på sockerväggen blir det sårrester, var, blodklumpar som hindrar ett gott flöde av blod. Därmed kan uppstå högt blodtryck pga att hjärtat inte orkar pumpa runt blodet i tillräckligt hög grad. En blodklump kan fastna och då kan det bli stroke, kärlkramp, hjärtattack m.m.

När de inflammatoriska tillstånden ökar i blodbanorna så jobbar levern och cellerna med att producera mer kolesterol för at hjälpa till att läka såren. Då svarar läkarna med att skriva ut statiner (kolesterolsänkande piller) för att sänka kolesterolet. Helt huvudlöst alltså och direkt kontraproduktivt.

Det är alltså inte fett som åstadkommer inflammatoriska tillstånd i kroppen utan socker. Det naturliga fettet som smör hjälper faktiskt immunförsvaret att läka.

Direkt bekräftelse genom arteriografi!

Läran om att mäta artärstelhet och blodkärlens elasticitet heter arteriografi. Min vän Nisse har mätt sin arteriografiska ålder varje år som han ätit ketogen LCHF-kost, totalt tre år. Den sista mätningen visade en ålder på mellan 10-20 år. Första mätningen när han började med LCHF visade på hans riktiga ålder, dvs runt 60 år. Nisses blodbanor har alltså blivit elastiska och mjuka med hjälp av LCHF-kosten. Man kan då dra slutsatsen att i Nisses blodbanor så trivs inga bakterier, mikrober, svampar för där finns inget socker att äta. Där är också liten risk för högt blodtryck, stroke eller andra hjärt -kärlsjukdomar på grund av ett bra flöde av blod.

Varför startar inte myndigheter upp vetenskapliga studier som kan kolla upp vad jag påstår? Kanske kan den ketogena kosten vara svaret på ett botemedel mot cancer, diabetes typ 2, och hjärt -kärlsjukdomar plus ytterligare ett 40-tal metabola sjukdomar som förpestar livet för männsikor?

Det är något riktigt skumt med att myndigheterna inte vill hjälpa oss att bli friska!!

Boken Frisk av mat, ett kraftfullt hjälpmedel!

bokomslag-2016-11-13

LCHF-utbildning och boken Frisk av mat!

Du kan lära dig mer om hur du stärker ditt immunförsvar. Du får kraft att både läka och försvara din kropp mot inflammatoriska tillstånd. Beställ min bok ”Frisk av mat, utdrag ur boken och Mats LCHF-utbildning brev 1 av 12. Följ råden där så kommer du att bli angenämt överraskad över hur effektivt det är. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. I LCHF-utbildningen får du också tillgång till menyer, recept och handlingslistor. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken! Kontakta mig på lindgren.mats8@gmail.com eller fyll i kontaktformuläret nedan.

Hemma hos är en ny tjänst som jag har. Jag kommer hem till dig och pratar kost. Vi lagar mat tillsammans och senare får du ett personligt kostprogram av mig. Kontakta mig på lindgren.mats8@gmail.com.

Dock får du bo inom rimligt avstånd till Göteborg med om nejd.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.