Till Sara Britz, journalist på GP

augusti 13, 2013 kl. 1:14 e m | Publicerat i Okategoriserade | 9 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Din artikel i GP idag 2013-08-13

1763241573

Hej Sara,

Jag tänkte jag skulle försöka förklara för dig hur vi ”frälsta” på LCHF-kosten reagerar när professorer och läkare varnar för den. Ett stort antal av oss har varit sjuka i många år i olika sorters inflammatoriska sjukdomar, även kallade metaboliska sjukdomar. När vi bytt ut kolhydratkosten mot den fetare LCHF-kosten har vi plötsligt blivit friska. Då ska du veta att vi också har medicinerats av sjukvården i många år utan positiva resultat.

Tusentals friska på LCHF-kost!

Jag själv har haft diabetes 2, hjärtbesvär, kronisk bronkit, ledbesvär, prostatainflammation m.m. Efter ett halvt liv fyllt av regelbundna sjukdomsperioder inser jag nu hur friska människor har det. Man har nämligen bara  ett liv(inte kliniskt bevisat) och det är svårt att finna referenser till något man inte upplevt. När jag nu inte är förkyld för jämnan, ingen diabetes, ingen bronkit, ingen prostata, inga ledbesvär ja då blir man lite putt på de läkare som varnar för just den kosten som gjort mig frisk. Jag är, liksom tusentals andra, förvånad över hur detta har gått till. Det enda vi gjort är att vi ändrat våra kostvanor. Alla fina mediciner med svåra namn är sedan länge borta.

Varför är de inte lite nyfikna?

Vi är kanske mest förvånade över att läkare går ut och varnar och t.o.m. är arga på LCHF-företrädare. Borde inte de vara lite nyfikna på en kost som bevisligen gjort tusentals människor friska? Jag är rätt sur på Maj-Lis Hellenius för att hon med jämna mellanrum går ut och varnar för LCHF-kosten. Varför gör hon det? Det skrämmer ju folk från att våga pröva som verkligen skulle ha glädje av detta. Kanske hon står i tacksamhetsskuld till något läkemedelsföretag, vad vet jag?

Stora pengar att spara!

Om ett kostbyte kan göra människor friska från hjärt-kärlsjukdomar och diabetes 2 så borde det väl vara intressant för alla? Eller är det så att jag själv och tusentals andra går och ljuger om att vi blivit friska? Själv har jag papper på allt och jag kan visa upp det när som helst. Självklart borde vi, i allmänhetens intresse, snarast ta reda på varför alla vi har blivit friska genom ett kostbyte från socker till fett. Vi har en sjukvårdsbudget på ungefär 350 miljarder kronor och hur stor del av den som är knuten till metabola sjukdomar vet jag inte men jag skulle gissa på att det är mer än hälften.  Om man delar 175 miljarder med 3 miljoner skattebetalare så skulle vi kunna sänka skatten, i genomsnitt, med 58000 kronor för alla skattebetalare. För att inte tala om förbättrad folkhälsa och livskvalité!

Får läkare inte ändra åsikt?

Visst har vi trott i flera decennier att fett är det som orsakar metabola sjukdomar. Nu har vi tusentals friska faktiskt krossat den teorin. Det är inte fettet som är farligt utan alla sockerarter som vi petar i oss allt mer år efter år. Så gjorde jag i många år efter råd både från sjukvård och Livsmedelsverk. I snart 5 år har jag ätit stora mängder mättat fett i form av ekologiskt kallpressat kokosfett och smör. Jag vet att det är detta som håller mig frisk samtidigt som att jag vet att en väldigt liten del kolhydrater i maten också håller mig frisk. Hur jag vet detta? Tja, jag har inte gjort en klinisk randomiserad studie men jag har beprövad erfarenhet från snart 5 års ätande av LCHF-kost. Dessutom har inte mina svåra metaboliska sjukdomar återkommit. Faktum är att jag har bättre värden idag än jag hade när jag spelade fotboll för 35 år sedan.

Vi som blivit friska på LCHF-kosten tycker att det är konstigt att inte myndigheterna undersöker detta närmare. Visst kommer många stackars professorer och läkare att få stå i skamvrån ett litet tag om det skulle visa sig att just den fetare kosten med ett litet antal kolhydrater är just den kost som vi är skapade för att äta och som håller oss friska. Men, de flesta av oss glömmer fort och alla vi LCHF-anhängare kan tänka oss att bli vänner med både Maj-Lis Hellenius och Stephan Rössner om de också vill undersöka varför just LCHF-kost gör människor friska!

Du får gärna återkomma till mig om du har några frågor på mitt mail till dig. Jag ställer gärna upp!

Med vänlig hälsning,

Mats Lindgren

9 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jösses vad bra, heja dig! Mer forskning vore, om inte annat, samhällsekonomiskt intressant.

    Gilla

  2. det som stör mig mest är att folk tror att man sitter och slevar i sig fett och bara äter kött, så är det ju inte alls, utan det fina i det hela är att man äter så naturligt som det går. Inte så lätt dock om man handlar i vanliga livsmedelsbutiker! alla verkar ha missat att det handlar om att äta så ren mat som möjligt och inte ha fettskräck! utan socker skräck!

    Gilla

  3. Bra skrivet och nyanserat!

    Gilla

  4. Du fick med allt! toppenbra skrivet, Mats!!

    Gilla

  5. Bra, mycket bra.

    Gilla

  6. Mycket väl talat ❗

    Gilla

  7. Jättebra !! Är glad för att du finns och för att du orkar berätta om och om igen.. 🙂

    Gilla

  8. Väldigt bra skrivet Mats, enkelt och klargörande så även en professor kan förstå.

    Gilla

  9. Mycket bra skrivet!

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.