10 gånger fler bakterier än celler i människokroppen!

juli 24, 2012 kl. 12:22 e m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

Bakterier förstorade 25000 gånger

Fruktosmalabsortion undrar ni säkert vad det är? Det är även ett nytt ord för mig och betyder svårigheter att ta upp fruktos i tunntarmen.

”Fruktosmalabsorption innebär följaktligen svårigheter att ta upp ämnet fruktos. Istället för att tas upp i tunntarmen följer fruktosen med ner i tjocktarmen, där det i vanliga fall inte finns så mycket fruktos. Där blir det till mat för bakterier, som i sin tur gör att det bildas gaser, diarréer och att magen blir allmänt orolig. Symtomen påminner på så sätt om de man får vid laktosintolerans.”

Det finns tydligen tio gånger fler bakterier i människokroppen än vad där finns celler. Vi pratar alltså biljoners biljoner bakterier i en enda människa. Eftersom bakterierna är så många så måste vi leva i något slags symbios med dom. Idag konstaterar vi att bakterier finns i tjocktarmen och kan där äta sig feta på fruktos som av någon anledning inte upptas av tunntarmen som den ska göra. Risk finns att dessa bakterier kan nå ut i blodsystemet och påverka vårt immunförsvar och göra oss sjuka.

Igår konstaterade vi att bakterier finns i munhålan och dessa kan också nå ut i blodsystemet och påverka så att vi kan bli hjärtsjuka och åderförkalkade enligt forskarna.

Jag tror att vi bör bli kompisar med våra bakterier illa kvickt. Någon påstod att det finns en miljon bakterier i en millimeter färskvatten. Det är klart att bakterierna finns precis överallt i vår kropp om där är 10 gånger fler bakterier än celler i våra kroppar. Jag tror att bakterierna finns även i vårt blodsystem redan från början. Vad händer om balansen mellan bakterierna påverkas i våra kroppar. Kan det vara så att en viss sorts bakterier angriper kroppens immunförsvar på grund av felaktig föda som t.ex. att vi äter för mycket sockerarter? Kan det t.o.m. vara så att bakterierna angriper insidan på blodkärlens väggar så att där bildas små sår som i sin tur orsakar förträngningar och dålig blodcirkulation? Så sker ju, enligt forskarna, i munhålan så varför inte i övriga kroppen!

Jag tror att vi, än så länge, vet väldigt lite om metabolism-ämnesomsättning i kroppen. Det vi kan konstatera är att sjukvårdens tro på att det är fett som orsakar metaboliska sjukdomar är fullständigt galet. Trots statiner, varan, insulin, hjärtmediciner, strokemediciner m.m. som ju alla bygger på antagandet att det är fett(kolesterol) som är sjukdomsorsak så har man ännu inte lyckats lösa gåtan med de metaboliska sjukdomarna. Vi blir sjukare och sjukare och till slut kommer sjukvårdens system att krascha eftersom den inte angriper orsakerna till vårt problem. Eftersom vi betalar sjukvården via skatten så kommer också vi att krascha om vi inte väljer en annan väg.

Min egen kropp har hittat harmoni, bra balans, lever i symbiot med kroppens biljoner bakterier. Varför då? Jo, från att vara en kolhydratätare lever jag numera huvudsakligen på mycket fett och lite mindre proteiner. De enda kolhydrater jag får i mig kommer, i stort sett, via ovanjordsgrönsaker. Mina svåra metaboliska sjukdomar har alla försvunnit trots att jag gjort precis tvärtemot sjukvårdens råd.  Här kan du läsa mer om min hälsoresa i min bok ”Frisk av mat”.

Vi får mycket tydliga signaler från vår egen kropp att något är galet med ämnesomsättningen. Dessa signaler yttrar sig som olika slags sjukdomsbesvär och om man inte tar dom på allvar så kan det bli svåra metaboliska sjukdomar som diabetes, hjärt-kärlssjukdomar och cancer.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.