Bra artikel i Curie!

januari 11, 2013 kl. 2:26 e m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

images

Vetenskapsrådet ger ut tidningen Curie och detta är en ansedd tidning. I nya numret har vetenskapsjournalisten Ann Fernholm skrivit en mycket läsvärd artikel. Jag är glatt överraskad av att vetenskapsrådet har tagit in denna artikel som är riktigt välskriven.

Hon beskriver att hälsovinster som 100-tals f.d. diabetiker har fått bemöts med ”kylig prestige” av läkare och sjukvård. Dessa nya hälsovinster kan inte vara sanna enligt etablissemanget eftersom de helt strider mot den nuvarande läran och bör således avfärdas.

Kan vi ha inbillat oss?

Jag känner igen detta resonemang i mitt eget arbete för en bättre sjukvård/friskvård. Kan vi hundratals diabetetiker ha inbillat oss att vi blivit friska? Eller är vi alla undantaget som bekräftar regeln? Positivt är dock att vetenskapsrådet ändå har tagit in denna artikel av Ann Fernholm och som kanske visar på en ny attityd. På något sätt har beprövad erfarenhet fått stryka på foten gentemot vetenskapen. Det heter ju ”enligt vetenskap och beprövad erfarenhet” men av någon anledning verkar den beprövade erfarenheten inte räknas lika högt som vetenskapen. Gissningsvis har den etablerade läkemedelsindustrin ett finger med i detta spel. Det är svårt att sälja beprövad erfarenhet?

Se sambanden!

Diabetes är en av många inflammatoriska sjukdomar som alla verkar ha samma upphovsman; nämligen för mycket glukos i blodet. I kommande studier borde man försöka se sambanden mellan inflammatoriska sjukdomar istället för skillnader. Enligt min beprövade erfarenhet verkar immunförsvaret bli försvagat av ett allt för sött blod. Alltså borde parametern vara att rekommendera åtgärder som stärker immunförsvaret och inte som nu bara skriva ut diverse mediciner som bidrar till att slå ut det.

Glöm inte fettet!

Dessutom verkar naturliga fetter stabilisera och stärka immunförsvaret. Självklart borde detta vara en viktig parameter och hypotes i kommande studier. Dessutom tycker jag att den beprövade erfarenheten borde få en renässans i vetenskapen. Det är ju på grund av erfarenhet som vi har överlevt i miljontals år.

_JHE4768

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej Ann!

    Briljant formulering. Dem (de ”två vännerna” ödmjkheten och ödmjukheten) har jag sedan länge efterlyst och kunnat konstatera
    att de mycket sällan framträder i sjukvården. (Snarare härskar en ‘wagenburg-/
    bunkermentalitet).

    Jag gratulerar dig till din insiktsfulla krönika i CURIE. Hur kan man få komma in där?
    Måste man vara ”vetenskapsjournalist?

    Du nämner ”hundratals” diabetiker som lyckats bli friska med LCHF.
    Jag hävdar att vi är tusentals, men vi har egentligen bara kvalificerade gissningar.
    Jag har intervjuat Skaldeman, Andreas Eenfeldt och Annika Dahlqvist om deras
    och svaren blev (2009): 10000, ”flera tusen” och ”tusentals”.
    På många bloggar har mång gånger personligen berättats om samma framsteg som Helena Hesselmarks och mina.
    De ”två vännerna” borde för länge sedan ha sagt:”Hm detta är ju verkligen intressant, det
    måste vi undersöka. Låt oss börja med att samla in statistik från NDR och bloggskrivarna.

    På otroligt låg budgetnivå är det just det jag försöker uppnå med ‘friskadiabetiker.se’ men det kommer säkert att dröja innan en ‘kritisk massa uppnås’.

    Kylig reaktion i stil med den du berättar om fick jag vid Världsdiabetesdagen i november
    på Nalen i Stockholm den 14 novemeber när min bordsgranne, en kvinnlig professor från Karolinska teg ihäl min berättelse vid bordet*)(se nedan) och förklarade för mig att min framgång mycket väl kan förklaras med genetiska skillnader, dvs att jag skulle vara ett undantag.
    (I och för sig tänkbart men då borde man ju ta in mig och mina framgångskamrater och undersöka oss genetiskt. Några hundra skulle säkert räcka för att ev.kunna konstatera om vi har genetiska gemensamheter.

    Med vänlig hälsning

    Mats J C Wiman
    http://www.friskadiabetiker.se

    *) ”Hej/Ärade konferensdeltagare!

    Jag, Mats Wiman, är diabetes-autodidakt och fick min åldersdiabetesdiagnos 1998. Efter 10 års vanvård, en hjärtinfarkt och en stroke är jag sedan 2008 frisk diabetiker. 2010 förklarades jag vara ”icke-diabetiker”.

    Frisk och 15 kg lättare blev jag genom att tillämpa strikt LCHF-kost ( max. 5 g kolhydrater) och genom att ’sätta ut’ samtliga mediciner (statiner, blodtryckssänkare och Metformin).

    På 4½ år har jag ätit 350 kg mättat fett, har helt normala värden och har aldrig mått bättre.

    Med diabetesvårdkostnader på 10-30 miljarder per år frågar jag mig varför man inte sparar hälften genom att informera om den skonsamma och billiga LCHF-kosten vilken bevisligen sänker blodsockret, minskar diabetesföljder, inflammationer och därmed riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar.

    Jag begär att Göran Hägglund griper in till diabetikernas försvar genom att kräva att sjukvården informerar om och tillämpar Patientsäkerhetslagens 6 kapitel 1 § liksom Socialstyrelsens beslut 2008 om att LCHF är i enlighet med ”vetenskap och beprövad erfarenhet” vid diabetes och fetma. LCHF-behandling är fysiologiskt logisk: Diabetes typ 2 definieras som ett för högt blodsocker förorsakat av en för stor mängd kolhydrater.

    Slutsats: Minimera kolhydraterna i kosten!!”

    .

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.