Försockrad kropp del 2

augusti 20, 2013 kl. 7:15 e m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

funny-old-people-part2_3

Hur AGE, Advanced Glycation End products, kan få en människa att åldras i förtid!

Jag har lärt mig en sak som kommer att påverka resten av mitt liv och det är att kosten vi äter påverkar enormt mycket mer än vad vi tror. Faktum är att jag har blivit enormt känslig för olika sorters mat och min kropp reagerar direkt både på lämplig och olämplig mat. Dvs om jag ätit lite mer kolhydrater än vanligt respektive om jag ätit mer fettrik mat.

Att sockret/sockerarterna/kolhydraterna kan öka på åldrandeprocessen är jag numera fullständigt övertygad om. Jag har ju klara bevis utifrån hur min kropp har reagerat på högkolhydratkost respektive LCHF-kost. Det betyder att vi måste vara mer noggranna med vad vi äter allt eftersom vi blir äldre. På något sätt så verkar kolhydraterna klibba fast överallt i kroppen och blir sedan grogrund för svamp och bakterieangrepp. Det betyder egentligen att ju tidigare vi kan lägga om kosten till en fetare sådan med mindre kolhydrater desto större chans att vi inte drabbas av metabola sjukdomar på äldre dagar.

Åldersymtom eller metabol sjukdom?

Tidigare när jag var sjuk i diabetes typ 2 med flera andra inflammatoriska sjukdomar så fick jag svaret från sjukvården att det inte är konstigt eftersom du har passerat 50 år. ”Det är normalt att drabbas av ålderssymtom med tillhörande sjukdomar” verkar sjukvården tycka. Men är det verkligen så eller är det så att vår sjukvård helt enkelt inte vet? I forskarvärlden verkar det finnas en viss nyvaknad kunskap om att kosten kan utgöra grogrund för många av våra vanligaste metabola sjukdomar. Men med sjukvården kommer det att dröja länge innan den skutan kan vända. Boken Magen, bakterier buller och brak är ett försök från forskare på Karolinska att våga titta på kostens påverkan på vår hälsa. Här har man också tittat på bakteriernas roll och hur en obalans bland dem kan vara sjukdomsalstrande.

IGF1 och AGE, vad är det?

IGF1 påverkar cellernas tillväxt. AGE står för Advanced Glycation End products och här reagerar sockermolekyler med proteinmolekyler. Tillsammans utvecklar de en slags klibbig massa som har glykinerat.  Om denna klibbiga massa sätter sig fast i alla delar av kroppen så kan man ju tänka sig att detta till slut blir för mycket för kroppen och att det till slut leder till sjukdomar.  Nedan är några exempel;

Alzheimers sjukdom
Cancer
hjärtsjukdom
Typ II-diabetes
njursjukdomar
Ateroskleros
Högt blodtryck
Stroke
synnedsättning
Hudbesvär

Många av våra av våra sjukdomar som vi kallar för ålderssymtom är kanske ett långt och troget kolhydratmissbruk? Åtminstone verkar det ha varit så för mig.  Som tur är verkar det aldrig vara för sent att förändra sin egen kosthållning och bli friskare.

Var finns pro-LCHF-läkare?

Jag fick en fråga från en läsare av min blogg;  Var är alla pro-LCHF- läkare? Jag skrev ju i min bok att jag fick annonsera efter en läkare som var positiv till LCHF när jag behövde en. Jag hittade bara en enda i hela VästSverige. Det verkar inte finnas många fler nu. I Stockholm finns det tydligen bara en enda. Annika Dahlqvist har listat ett antal positiva läkare till LCHF på sin sida men många av dom verkar inte vara så aktiva med just läkarrollen. Min läkare som jag hittade i Trollhättan var redan pensionär och var inkallad pga läkarbrist. Det är nog tyvärr så att det blir lättare för läkare att bli pro-lchf när de blir pensionerade.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Gör en test: skär några jordgubbar i skivor och strö över socker…vad händer?? Efter en liten stund är skivorna slafsiga och saften har runnit ut till sockret…våra kroppsceller reagerar på samma sätt…är direkt celldödande med socker!

    Gilla

  2. […] Försockrad kropp del 2 […]

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.