Detta är min förklaringsmodell!

januari 20, 2015 kl. 11:35 f m | Publicerat i Okategoriserade | 7 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

Tänkte att jag skulle försöka beskriva vad som händer i kroppen när vi blir sjuka respektive friska enligt min till stor del obevisade förklaringsmodell. Den enda vetenskap som förekommer i min teori är ju mina egna ganska otroliga hälsovinster som jag gjort de senaste sex åren. Jag har alltså gått från en kost som liknar Tallriksmodellen och de senaste 6 åren ätit en strikt LCHF-kost.

Anledningen till att jag började med LCHF-kost var att jag var ganska desperat efter att ha fått ett minst sagt deprimerande besked från läkaren. Jag riskerade att dö när som helst enligt mina usla värden då vid den tiden.

Idag är min kropp helt frisk utan mediciner och alla mina tidigare inflammatoriska tillstånd i kroppen har helt enkelt försvunnit. Exempelvis diabetes typ 2, kärlkramp, prostatainflammation, reumatisk värk och kronisk bronkit. Min syn har kommit tillbaka så jag behöver inga glasögon. Min hy och hud är helt annorlunda än under min kolhydratperiod. Tänderna är vita och friska liksom tandköttet och det beror inte på att jag borstar dom särskilt väl. Dessutom har jag fått en bättre sångröst eller snarare ett bredare tonregister i både bas och diskantskalan.

Det här låter ju inte klokt egentligen men likväl är det fakta om vad som hänt med min kropp. Nedan har jag försökt konkretisera de viktigaste frågorna/erfarenheterna om vad som händer när man blir sjuk respektive frisk av kosten.

images  can_2674149b  images

10 punkter om vad som gör kroppen sjuk!

1. Alltför stor konsumtion av kolhydrater, alltså olika slags sockerarter.

2. För lite med naturligt fett i maten.

3. PH-värdet blir surt av allt det söta och det stör kroppens immunförsvar.

4. På grund av alltför mycket sockerarter i maten bildas det en sockerhinna, det sker en karamellisering i hela kroppen.

5. Det blir ett överskott av glukos som cellerna inte kan ta emot som bränsle. Detta överskott bidrar starkt till karamelliseringen av kroppen.

6. Den sura miljön och sockerhinnan som växer hela tiden i kroppen utvecklar en miljö som är lämplig för infektioner, inflammation och svamp.

7. Det egna immunförsvarets bakterier attackerar den egna kroppen på grund av den sura miljön och börjar äta på den karamelliserade hinnan i kroppen.

8. Läkare förväxlar ofta metabola inflammatoriska tillstånd i kroppen med naturliga åldersförändringar.

9. Inga mediciner kan bota dessa inflammationer/infektioner i kroppen utan bara lindra symptomen.

10. Endast det egna immunförsvaret kan, med rätt bränsle, försvara den egna kroppen mot metabola sjukdomar.

coconut_brain_alzheimers(1)  TI0148473  2014-10-03 08.28.19  249088_360358520684901_906857661_n

10 punkter om vad som gör kroppen frisk!

1. Naturlig mat som innehåller tillräckligt med naturligt fett och rätt mängd kolhydrater och protein, alltså lämpligen LCHF-kost.

2. Med ovanstående mat så får immunförsvaret förutsättningar att skydda kroppen mot metabola attacker, som ständigt står på lur, och vanliga förkylningar.

3. Det blir inget överskott av glukos (kroppens eget blodsocker och bränsle) med LCHF-kost och därmed bildas ingen sockerhinna eller karamellisering i kroppen.

4. Det finns ingen anledning för det egna immunförsvarets bakterier att attackera den egna kroppen eftersom där inte finns någon karamelliserad hinna att äta av.

5. Med LCHF-kost blir PH-värdet i kroppen basiskt och i balans. Ingen sur miljö utvecklas som är perfekt tillstånd för inflammationer, infektioner och svamp.

6. Idag finns ett 40-tal metabola inflammatoriska tillstånd i kroppen där alla, troligen, har samma orsak; ett skadat PH-värde i kroppen orsakat av felaktigt bränsle/mat.

7. Lyssna på kroppens signaler! Vi får ständigt signaler från kroppen i form av värk, infektioner och liknande som vi borde lära oss att tolka bättre. 

8. Vi måste lära oss att alla dessa mediciner mot inflammatoriska tillstånd bara har, i bästa fall, en lindrande effekt. 

9. Det bästa och, i stort sett, enda försvaret mot metabola inflammatoriska sjukdomstillstånd är ett starkt immunförsvar.

10. Ett starkt immunförsvar erhålls genom en föda som är anpassad utifrån människans behov och miljoner år av erfarenheter. Kött, fisk, ägg, grönsaker, bär, nötter.

Min förklaringsmodell!

Min förklaringsmodell behöver givetvis putsas många gånger än. Jag har ägnat i stort sett varje dag de senaste sex åren till att forska hur min kropp kunde genomgå en sådan remarkabel förbättring bara genom att ändra födan. Förhoppningsvis kommer det till stånd en riktig koststudie under 2015 om just de här frågorna som handlar om inflammation och immunförsvar. Allt är klart och godkänt för studien och forskargruppen står redo. Det enda som krävs är finansiering.

Sjukvården måste ändra tankesätt!

Jag har tyvärr inget förtroende kvar för Sjukvårdens tänkande och agerande. De har utvecklats till en försäljningsorganisation för gigantiska internationella läkemedelsföretag. Denna försäljningsorganisation bekostas med skattemedel och där finns ingen botten. Hur mycket pengar som helst kan forslas in i sjukvårdsorganisationen utan att där sker några förbättringar. Anledningen är naturligtvis en förklaringsmodell som är helt fel i grunden.

Sjukvården och läkarna måste inse att symptombehandlande mediciner, som bara eventuellt lindrar besvär, inte ska vara huvudspåret i sjukvården trots fina latinska namn. Huvudspåret måste vara att sjukvårdens insatser ska inriktas på åtgärder som stärker immunförsvaret, inte försvagar det som sker idag.

Mer om min förklaringsmodell!

I min bok ”Frisk av mat” kan du läsa mer om min förklaringsmodell och själv skaffa dig en röd tråd att hålla fast vid. Om du vill beställa den mailar du namn och adress till lindgren.mats@comhem.se eller till info@lchfmatkasse.se. Boken kostar 195 kronor inklusive frakt inom Sverige.

IMG_0040

 

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej! Jag har läst Din bok och tror verkligen att Du är på helt rätt spår. Jag har sakta men säkert följa Dina råd. Vad beträffar socker har jag aldrig varit ”sockerråtta” sparade alltid marsipangrisen tills den till slut hamnade i soppåsen. Så var det detta med alla recept som skrivs ut för en det ena. En medicin är värst och världens mest sålda medicin, kolesterolmedicin med statiner. Har själv ätit vägrar idag då jag fick alla biverkningar man kan tänka sig. Jag tror kroppen säger ifrån om den inte vill ha och så var det i mitt fall. Alla människor kan inte ligga på ett värde på 5 som rekommenderas, vi är alla olika eller hur. Tack för ordet.
    Hälsningar
    Gertrud Lindberg

    Gilla

    • Tack Gertrud för din kommentar.

      Gilla

  2. GREAT !

    Gilla

  3. Bra Mats!

    Williams belyser kroppens behov av balans i ph-värdet i sin bok Wheat Belly, som jag kan rekommendera. Den är nu översatt till svenska.

    Gilla

  4. Hej Mats
    Apropå förklaringsmodell
    Tänk tanken att alla Däckverkstäder skulle köra med samma princip dvs bara pumpa däck och skicka med kunden en fotpump för att fylla på luft nästa gång det läckt ut i stället för laga själva punkteringen
    Vilket liv det skulle bli då

    Gilla

    • Ja det var en liknelse som liknar verkligheten i sjukvården!:-)

      Gilla

  5. Tack för ett mycket klargörande inlägg. Dina checklistor gör det hela så lätt att förstå 🙂

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.