ALS, MS har gemensamma nämnare?

november 16, 2015 kl. 11:01 f m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

249088_360358520684901_906857661_n

Dagens inlägg har lite olika vinklar. Dels bloggar Christina om sin sjukdom ALS. Dels kommenterar jag hennes inlägg och gör en jämförelse med MS som en av mina bästa kompisar har. Dessutom kan du göra en intresseanmälan till ett föredrag av mig i Göteborg den 20/1 2016 på temat Frisk av Mat! Dessutom ett avsnitt om starten av LCHF matkasse i Göteborg i mitten av januari 2016. Där kan du också göra en intresseanmälan.

Christina bloggar den  16/11 2015!

Hej igen!
Fredag och lördag har jag varit i ketos. Fredag gick bra att äta mycket ägg tillsammans med räkor eller oliver och smält smör. Lördag morgon så åt jag ägg med räkor och smält smör. Hade väldigt svårt att få i mig äggen. Tvingade i mig dessa. Resten av dagen blev det oliver, räkor och smält smör.
Jag har inte mått dåligt på något vis. Ska göra om det igen och försöka hitta mer att äta som inte innehåller kalorier och socker. Har svårt att äta så mycket ägg.
Idag söndag ska jag och dotra till Västerås igen och tömma det absolut sista i min mammas lägenhet. Det är pyttelite kvar. 24 nov blir det flyttstädning som jag lejt bort. Kan ju ej göra det själv. Det ska bli skönt när allt är klart. 

Lev gott…ta vara på dagen…somna aldrig osams/arg…hälsa en ny dag med glädje

Ha det gott alla människor
Christina

Mina kommentarer!

Bra jobbat Christina! Du har anammat min utmaning om att nolla kolhydraterna, kallat LCHF 2:5 i min bok ”Frisk av mat”!. Det är definitivt inte helt lätt. Men hela tanken med nollningen är ju att boosta immunförsvaret så mycket som möjligt under minst en två-dagarsperiod. Detta kan man upprepa många gånger för att sätta igång läkande-processer i kroppen. Det svåra för oss alla, som ju är mer eller mindre fettskrämda allihopa, är så klart att få i oss tillräckligt med energi genom det naturliga fettet. När du nollar kolhydraterna måste du se till att ersätta den förlorade energin från kolhydraterna med energi från naturligt fett som exempelvis smör. Det går inte att bara ersätta med energitillskott från protein, alltså kött och fisk. Då kan du riskera att motverka boostningen av ditt immunförsvar genom att kroppen tillverkar mer blodsocker än vad som behövs genom processen glukogenesen. Naturligt fett är det som gäller alltså. Jag skar upp upp 50 gram extra smör till alla mina måltider när jag nollade kolhydraterna. Då åt jag i stort sett bara ägg till alla dagens måltider.

MS vs ALS!

En av mina bästa kompisar har MS. Det är en sjukdom som också påverkar muskelfunktioner i kroppen som ALS. Liksom ALS betraktas MS som obotlig av vår kemiska sjukvård. Med det påståendet menar jag att man helt enkelt vägrar att forska på alternativa metoder som inte handlar om nya kemiska läkemedel. På det sättet är vår skattebaserade sjukvård kapat av läkemedelsindustrin för de senare har ju inget intresse av att vi ska bli botade permanent eller kunna förebygga sjukdomar.

Gemensamt för min kompis med MS och Christina som har ALS är att de både känner hälsoförbättringar när de håller fast vid en strikt LCHF-kost. Den stora frågan är då om det går att förbättra hälsan för dessa båda genom en ketogen kost som LCHF? Min kompis med MS gör nu ännu ett försök att förbättra sin hälsa genom att äta strikt LCHF-kost. Han har hållit på under ett par veckor med en hel del förvånande positiva resultat för honom själv.

Det svåra för dessa båda är ju att de måste tro på något som förkastas av läkare, professorer liksom av sjukvård i stort och av myndigheter. Men eftersom ingen har prövat ordentligt så kan man heller inte veta.  Sjukvården har ju haft fel förr som bekant.

LCHF matkasse i Göteborg!

I mitten av januari 2016 startar LCHF matkasse i Göteborg. Det är en testverksamhet som ska pågå under några månader för att testa vår nya webbportal, www.lchfmatkasse.se och synkningen med två stycken ICA Maxi-butiker i östra och västra Göteborg. Vi söker 20 familjer i varje område som då hämtar sin matkasse i butik. Förutom goda recept på LCHF-mat kommer dessa familjer att få all tänkbar uppbackning i form av kunskapsdel, och personlig rådgivning på temat Frisk av Mat! Efter testperioden i Göteborg kommer vi att utvidga vårt Frisk av mat-koncept till andra delar av landet. Maila till info@lchfmatkasse.se om du vill vara en av de 40 testfamiljer i Göteborg som vill hjälpa till att utvärdera LCHF matkasse!

Föreläsning i Göteborg!

Onsdagen den 20/1 2016 kl. 18.30 är det dags för en ny föreläsning i Göteborg på temat Frisk av mat! Platsen är Delsjöns golfrestaurang och där kommer att serveras LCHF-mat liksom föreläsning av mig, Mats Lindgren. I priset 320 kronor ingår dels mat, min uppdaterade bok ”Frisk av mat” och föreläsning som beräknas pågå till 21.00. Gör en intresseanmälan för föreläsningen till lindgren.mats@comhem.se

Totalt finns 70 platser till förfogande på Delsjöns golfrestaurang så först till kvarn gäller!

Min bok Frisk av mat!

Med hjälp av boken ”Frisk av mat” kan du skaffa dig en fungerande förklaringsmodell, en röd tråd att följa och ett tänk som fungerar. Boken finns även på engelska, ”Health through Food”! Fyll i kontaktformuläret nedan så skickar jag betalningsinformation. Boken kostar 195 kr. inkl. frakt.

426190_368969776460321_275734919117141_1271432_1347543266_n  IMG_0040

 

 

 

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.