Tandläkaren åt sig frisk från psoriasis!

november 21, 2015 kl. 2:17 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , ,

I går hade vi celebert besök på middag. Tandläkarfamiljen som flyttade till England och som översatt min bok ”Frisk av mat” till engelska med titeln ”Health through Food”. Det började för cirka tre år sedan när min första bok kom ut i Sverige. Då fick jag ett samtal från en person i England som fått min bok i julklapp. En svensk som jobbade som tandläkare i England. Faktum är att det var hans fru som ringde från England för hans räkning.

Tandläkaren hade läst boken och hade tusen frågor om hur man kan äta sig frisk från både svåra och lätta inflammatoriska tillstånd i kroppen. Han var väldigt skeptisk, som brukligt är, när någon påstår att man kan bli frisk av mat! När jag dessutom påstod att sjukvården är okunnig kring dessa frågor så blev han än mer ifrågasättande. Han tillhörde/tillhör ju på sätt och vis sjukvården och var ordentligt skeptisk till att jag menade att sjukvårdens förklaringsmodell med att naturligt fett som smör kan orsaka hjärt -kärlsjukdomar.

Efter cirka 1,5 timmars samtal, då för tre år sedan, avslutade vi vårt samtal. Var och en gick till sitt och vad jag inte visste då var att tandläkaren satte igång med LCHF-kosten påhejad av sin familj. Ett och ett halvt år senare träffades vi i Göteborg för första gången. Då hade tandläkaren blivit av med sin psoriasis med flera andra hälsovinster. När vi träffades i fredags så var han fortfarande frisk från psoriasis nu tre år senare. Tidigare hade han gömt sina såriga handflator i plasthandskar för att hans patienter inte skulle bli skrämda av de såriga händerna. Han hade lidit av psoriasis i 20 år och nu har han varit helt besvärsfri i ett par år. Den enda förändring han gjort var att ändra sin kost till LCHF.

 249088_360358520684901_906857661_n

LCHF stärker immunförsvaret!

Efter sex års skrivande på min blogg Fet Hälsa så finns det inte längre några tvivel; den ketogena kosten stärker immunförsvaret så mycket att kroppen själv orkar försvara sig utan tillskott av kemiska mediciner. Vad det betyder för många människor är förstås svårt att föreställa sig. Jag kan bara svara för egen del där jag blivit av med diabetes typ 2, kärlkramp, reumatisk värk, kronek bronkit, prostatainflammation osv. Jag är så tacksam att jag bara fortsätter att skriva så länge jag kan för att om möjligt få ut denna kunskap till fler människor.

Tyvärr för många människor som sätter sin tillit till den ordinarie sjukvården så finns där inte tillräckligt med kunskap om hur inflammatoriska tillstånd uppstår och hur de sedan utvecklas till att bli ”kroniska”. Enligt min definition och förklaringsmodell är det ganska enkelt. Den vanliga kosten innehåller alltför mycket kolhydrater/sockerarter där ett överskott av blodsocker, efter att cellerna tagit sitt bränslebehov av blodsocker, fortsätter ut i blodbanorna. Där försockras artärväggarna, och bakterier börjar äta av karamelliseringen så att sår uppstår. Kroppen svarar då med inflammation för att kunna läka såren. Om detta förlopp fortsätter med kontinuerligt tillförsel av överskottsglukos så kan inflammationerna bli kroniska. Immunförsvaret försvagas och s.k. metabola sjukdomar eller kroniska inflammatoriska tillstånd kan ta plats och frodas i kroppen.

Räddningen mot dessa kroniska sjukdomstillstånd är lika enkel som genial, du ändrar din kost till att äta minimalt med kolhydrater och till att äta mycket naturligt fett. Då minskar bränslet/karamelliseringen i blodbanorna för de aggressiva bakterierna och såren kan börja läka sig. Detta innebär också att blodflödet ökar genom att förträngningar minskar och att det eventuellt höga blodtrycket sjunker.

Men kolesterolet då, frågar sig vän av ordning? Glöm det, kolesterolet är vår bästa vän och ska inte påverkas utifrån av kemiska mediciner.

_JHE4768_web

LCHF matkasse i Göteborg!

I mitten av januari 2016 startar LCHF matkasse i Göteborg. Det är en testverksamhet som ska pågå under några månader för att testa vår nya webbportal, www.lchfmatkasse.se och synkningen med två stycken ICA Maxi-butiker i östra och västra Göteborg. Vi söker 20 familjer i varje område som då hämtar sin matkasse i butik. Förutom goda recept på LCHF-mat kommer dessa familjer att få all tänkbar uppbackning i form av kunskapsdel, och personlig rådgivning på temat Frisk av Mat! Efter testperioden i Göteborg kommer vi att utvidga vårt Frisk av mat-koncept till andra delar av landet. Maila till info@lchfmatkasse.se om du vill vara en av de 40 testfamiljer i Göteborg som vill hjälpa till att utvärdera LCHF matkasse!

 Föreläsning i Göteborg!

Onsdagen den 20/1 2016 kl. 18.30 är det dags för en ny föreläsning i Göteborg på temat Frisk av mat! Platsen är Delsjöns golfrestaurang och där kommer att serveras LCHF-mat liksom föreläsning av mig, Mats Lindgren. I priset 320 kronor ingår dels mat, min uppdaterade bok ”Frisk av mat” och föreläsning som beräknas pågå till 21.00. Gör en intresseanmälan för föreläsningen till lindgren.mats@comhem.se

Totalt finns 70 platser till förfogande på Delsjöns golfrestaurang så först till kvarn gäller!

Min bok Frisk av mat!

Med hjälp av boken ”Frisk av mat” kan du skaffa dig en fungerande förklaringsmodell, en röd tråd att följa och ett tänk som fungerar. Boken finns även på engelska, ”Health through Food”! Fyll i kontaktformuläret nedan så skickar jag betalningsinformation. Boken kostar 195 kr. inkl. frakt.

Jag vill gärna slå ett slag för Mats LCHF-utbildning som har en utbildningsdel och en receptdel. Här får du både kunskap, praktiska råd och goda recept. Mats LCHF-utbildning mailas till dig. Kostar 199 kr. Fyll i kontaktformuläret nedan och skriv Mats LCHF-utbildning om du är intresserad av den.

 

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.