Arbetet med Koststudien är igång!

april 25, 2014 kl. 10:35 f m | Publicerat i Okategoriserade | 5 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

426190_368969776460321_275734919117141_1271432_1347543266_n

Äntligen är vi igång med riktiga arbetsuppgifter i den nya koststudien i Göteborg. Jag har ju lovat att hålla er, som läser min blogg, informerade om hur arbetet fortlöper. Arbetet just nu handlar om att färdigställa en förstudie som egentligen är en ansökan för den stora riktiga studien. Det handlar om att jämföra två olika kostmodeller, Tallriksmodell och LCHF-kost, hur de påverkar personer med diagnosen diabetes typ 2. 100 personer med diabetes 2 beräknas deltaga i studien. 50 stycken kommer att äta Tallriksmodell(standardmat för diabetiker typ 2 idag) och 50 st. kommer att äta LCHF-kost.

Huvudspåret/frågeställning i den kommande studien ska vara inflammation. Alltså kan en viss typ av mat vara inflammationsframkallande? Diabetes typ 2 är ju som bekant ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen som blivit ”kroniskt”. Nu har det visat sig att ketogen kost som LCHF, lite kolhydrater och mycket naturligt fett, kan bryta dessa inflammatoriska tillstånd i kroppen. Så har skett på min egen kropp och även på hundratals andra som läkt sin diabetes med LCHF-kost. Att folk blir frisk bara genom ett kostbyte är förstås huvudanledningen till att denna nya studie kommer till stånd.

Sockersjuka eller diabetes?

Att diabetessjuka personer, tidigare hette det sockersjuka, kan bli friska genom att ta bort sockret i maten låter kanske inte så revolutionerande. Inte för oss amatörer kanske men för myndigheter och sjukvård är detta en revolution. Anledningen är att dessa myndigheter under mycket lång tid, 40 år, trott att sockersjuka(diabetessjuka) människor inte blir sjuka av socker utan av fett. Att man bytte namn på sockersjuka till diabetes kan mycket väl bero på att man ändrade uppfattning om vad som orsakade diabetes. Tidigare var man helt överens om att ett överätande av just sockerarter/kolhydrater var orsaken till sockersjuka/diabetes.

Inflammation!

Huvudfrågeställningen i den nya studien är inflammation och det är egentligen inte så konstigt. Om man t.ex. är diabetiker så är just diabetes troligen inte det enda enda inflammatoriska tillståndet i kroppen. Så var det i min kropp. En rad olika sjukdomar förekom i min kropp förutom diabetes 2 som prostata, ledbesvär, kronisk bronkit, hjärtproblem. Det gemensamma för alla dessa inflammatoriska tillstånd i min kropp var att de upphörde efter att jag bytt till den ketogena kosten, LCHF. Många andra har gjort liknande iakttagelser när de bytt från en kolhydratrik kost till en högfettskost som LCHF.

Om man undersöker hur ”kroniska” inflammatoriska tillstånd uppstår  ligger det nära till hands att också titta på immunförsvaret. Finns det en koppling mellan en viss typ av kost och ett nedsatt immunförsvar? Frågan är oerhört berättigad med tanke på alla de hälsovinster som LCHF:are har gjort.

Vad gör vi just nu?

Just nu pågår det en typ av språkbarriär mellan oss i forskargruppen. Vi försöker räkna ut andel energi i maten så att den blir rättvis mellan de båda grupperna. Nu räknar vi som LCHF:are något annorlunda på maten än vad andra gör. Vi pratar om att ha en högsta kolhydratgräns i kosten som ska ligga på högst 10 procent eller högst 10 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel. Själv har jag t.ex. 5 procent kolhydrater i maten och har haft så i många år.

Vi pratar alltså inte så mycket om kalorier eftersom vi inte riktigt tror på det begreppet. Vi pratar om att maten ska innehålla 60-80 procent naturligt fett, 20-30 procent protein och högst 10 procent kolhydrater. Det handlar alltså mer om vad vi äter och inte hur mycket vi äter enligt LCHF-modellen.

Läs mer här om Experterna på Medicinarberget! 2014-04-11!

Min bok ”Frisk av mat”!

 

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jättekul att ni är igång! Ett sådant fantastiskt insats du gör Mats. Jag är SÅ imponerad av din energi och kamplust. Nu har jag också läst din bok, vilken resa du gjort, inspirerande! Bra jobbat, du gör verkligen skillnad!

    Gilla

  2. Hur skall deltagarna rekryteras ? Kan säkert vara svårt att få diabetessyrror och liknande på vårdcentraler att övertyga människor att gå med i en studie som skall bevisa att de sagt fel i alla år.

    Gilla

    • Ja, det är inte riktigt klart hur deltagarna ska rekryteras. Troligen blir det via annonser i de större tidningarna om jag har förstått det rätt.
      Hälsningar, Mats

      Gilla

  3. […] med den nya koststudien löper vidare. Just nu pågår förstudien som i princip innebär att vi har bestämt kriterierna […]

    Gilla

  4. Mats vi är glada att det finns folk som dig jag själv försöker påverka som mycket jag kan,med att skriva skicka dina länkar vidare.
    Man blir ruskigt besviken på läkare som skickar ut helt fel information till folk,många gör tyvärr som dom säger detta gjorde jag med tills jag visste att dom har fel och det vet jag med 100% idag för mina värde är grymt bra.

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.