Glöm inte det viktiga naturliga fettet!

december 21, 2014 kl. 1:35 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , ,

 _JHE5949w_logo  God Jul!

Jag vill börja det här inlägget med att tillönska alla en riktigt fet och God Jul! Trots att jag ständigt påtalar hur viktigt det naturliga fettet är för vår hälsa så tenderar jag själv att minska på det utan att jag är medveten om det. Efter 6 år med LCHF och att jag tack vare det blivit av med många svåra inflammatoriska sjukdomar så vet jag numera hur viktigt det naturliga fettet är för vår hälsa. Det handlar om att vårt immunförsvar måste få tillräckligt med energi, kraft, för att kunna försvara oss. Betänk att du kanske tagit bort 50-80 procent av kolhydratintaget som tidigare var din stora energikälla. Om man äter LCHF men glömmer att förse kroppen med energi i form av naturligt fett så kan man tappa kraft.

coconut_brain_alzheimers(1)

Det räcker alltså inte med att äta lågkolhydratkost för den som har metabola inflammatoriska besvär. Man måste också äta tillräckligt med naturligt fett.  Det bästa naturliga fettet är utan tvekan ekologiskt kallpressat kokosfett. LCHF är som namnet säger lite kolhydrater och en hög andel naturligt fett. Se mitt svar nedan till Christer som kommenterat mitt förra inlägg, ”kan man önska sig en frisk prostatakörtel i julklapp”Christers kommentar!

Hej Christer!

Roligt att du vill dela med dig av ett problem som drabbar många män. Vi som drabbats av metabola sjukdomar, ”kroniska” inflammatoriska tillstånd i kroppen, verkar vara ytterst känsliga för ett överskott av glukos i blodbanorna. Lite slarv med kosten kan innebära att man håller igång de inflammatoriska tillstånden i kroppen.

Dessutom är min övertygelse, som jag ska behandla i dagens inlägg på bloggen, att det är ytterst viktigt att man får i sig tillräckligt med naturligt fett när man ligger på ett minimum av kolhydrater. Det handlar om energi så att immunförsvaret får tillräcklig styrka att försvara oss. Jag vet själv av erfarenhet att det är så lätt att gradvis minska på fettdosen nästan utan att man är medveten om det själv. Plötsligt äter man nästan inget fett alls kombinerat med lite kolhydrater. Risken är då att de inflammatoriska tillstånden i kroppen kan komma tillbaka.

Om jag var i din situation Christer skulle jag ge mig själv en riktig dunderkur. Äta minst två matskedar ekologiskt kallpressat kokosfett både morgon och kväll. Sätt en egen personlig högsta gräns andel kolhydrater per 100 gram livsmedel. Du borde ha en gräns på högst 5 kolhydrater per 100 gram livsmedel. Du skulle också med fördel kunna pröva LCHF 2:5 vilket innebär att du nollar kolhydraterna helt två dagar i veckan men bibehåller kokosfettet både morgon och kväll. Kokosfett kan du beställa på http://www.crearome.se

Det hela handlar om att förstärka immunförsvaret maximalt och minska förutsättningarna för att inflammatoriska tillstånd i kroppen ska uppstå. Läs mer nedan om LCHF 2:5.

https://fethalsa.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/05/lchf-2-5-kap-i-boken-2013-11-08.pdf
Håll oss gärna informerade hur det går för dig!

Jag vill tillönska dig en riktigt fet och God Jul och ett Gott Nytt År!
/Mats

IMG_0040  Boken Frisk av mat, LCHF från början. Klicka på bilden så kommer du till beställningssida.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.