Prostatabesvär är en signal!

december 18, 2014 kl. 10:20 f m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

20110425201

Det har kommit in många synpunkter på mitt förra inlägg om ”man kan önska sig en frisk prostatakörtel i Julklapp”? Prostatabesvär i alla dess former drabbar ju både män och kvinnor fast på olika sätt.

Att LCHF-kosten hjälper drabbade av prostataproblem är helt klart. Jag har fått hundratals mail genom åren som bekräftar detta faktum. Mitt eget tillfrisknande är ju också ett bevis efter långvariga prostataproblem.

Det sista stadiet av prostatabesvär är ju cancer i prostatan. När det gått så långt så är det förstås svårare att läka med LCHF-kost men jag tror ändå att det kan vara möjligt.

Sjukvården är snabba på att sätta namn på sjukdomar som genast får egna piller och sprutor. Prostatabesvär i olika former är, enligt mig, inflammatoriska tillstånd i kroppen som inte läker sig på grund av tillgång till obegränsat med  bränsle. Ta bort det felaktiga bränslet (socker/kolhydrater) och tillsätt riktigt bränsle i form av naturligt fett så ökar chanserna radikalt till en läkning.

En benämning på prostatabesvär är chaufförssjukan som då med sitt namn antyder att sitta på kalla säten kan orsaka prostatabesvär. Det kanske kan vara på det sättet men som vanligt handlar det om vårt egna immunförsvar. Om immunförsvaret fungerar optimalt kan det läka prostataproblem. Om immunförsvaret är nedsatt tack vare en kolhydratrik kost så kan prostatainflammationen bli ”kronisk”!

Det ringer hela tiden men ingen svarar!

När det gått så långt att vi utvecklar metabola sjukdomar som cancer, diabetes och hjärt -kärlsjukdomar och många andra inflammatoriska ”kroniska” tillstånd så har vi antagligen redan fått många olika slags signaler från vår egen kropp att allt inte står rätt till. Det kan vara värk, trånga, urinrör, eksem, ständiga förkylningar, magproblem, dålig hy, ja signalerna från våra kroppar kan vara av många skilda slag men vi har problem att tolka dom. Vi har inte fått lära oss att alla dessa signaler från den egna kroppen kan vara meddelanden om att vi måste ändra livsstil och kost. Annars riskerar vi att bli ännu sjukare.

Oj vad signaler jag fick!

Ja i eftertankens kranka blekhet kan jag erinra mig massor av signaler från min egen kropp genom åren. Exempelvis hade jag ständiga återkommande förkylningar och bronkit men kopplade jag samman det med att jag var på väg mot en fullt utvecklad diabetes typ 2? Nej, så klart inte. Ledvärk och annan värk i många år var en ständigt ringande signal från min kropp till mig själv som undrade, ”hallå är någon hemma”?

Vi ska naturligtvis vara glada att vi får signaler från kroppen att ”nu måste du städa upp och ändra bränsleintaget”! Vissa människor upplever att de varit friska hela livet och får inga signaler alls innan det smäller till i form av en stroke eller plötslig cancer. Jag tror att dessa människor fått signaler men att de inte förstått dem eller feltolkat dem.

Frisk av mat!

Min egen bok ”Frisk av mat” är boken som kommer att guida dig till en bättre hälsa. Några tusen bokköpare kan intyga detta. Klicka på bokbilden nedan så kommer du till en beställningssida.

IMG_0040   _JHE5949w

 

 

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.