Lägg till extra smör!

november 11, 2015 kl. 12:59 e m | Publicerat i Okategoriserade | 6 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

smr_124422494

Hoppas att du kommer ihåg min utmaning om att nolla kolhydraterna för att boosta immunförsvaret. Hela tanken är att stoppa inflammatoriska tillstånd i kroppen genom att strypa näringen för dessa. Grundinställningen är att hos vissa människor kan olika slags inflammatoriska besvär som t.ex. värk överleva ändå trots en ganska strikt LCHF-kost. Dessutom är det så hos oss alla, även för mig, att det är lätt att glida tillbaka från en strikt LCHF-kost till en mer moderat sådan.

En annan anledning till att olika inflammatoriska tillstånd överlever är att du tror att du äter LCHF-kost men i själva verket så gör du det inte. Det kan vara så att du omedvetet är så fettskrämd att du helt enkelt har för lite naturligt fett på tallriken. Då är det lätt och det kanske känns naturligt att  äta lite mer protein i form av kött och fisk. Då kan det olyckliga inträffa att kroppen tillverkar för mycket blodsocker genom processen glukogenesen.

Riktig LCHF-kost innehåller 70-80 procent naturligt fett på tallriken 10-15 procent protein och 5-10 procent kolhydrater. Har man då lätt för att utveckla inflammatoriska besvär som t.ex. värk m.m. så kan dessa fortskrida eller återkomma trots att man tror sig äta LCHF-kost.

smr_124422494  imagesimages

Ett enkelt knep som löser problemet!

50 gram extra smör till varje LCHF-måltid oavsett om det är frukost, lunch eller middag löser problemet. Så förutom att du äter ovanjordsgrönsaker och en bit kött eller fisk så lägger du till minst 50 gram smör till måltiden. Även frukost och lunch bör du lägga till minst 50 gram smör. Naturligt fett som extra smör gör att du blir mättare och därmed äter mindre protein och kolhydrater.  Det är en enkel ekvation men som alltid svår att genomföra.

Jenny utmanade mig!

Jenny tog min utmaning om att nolla kolhydraterna på allvar. Hon valde då min äggdiet som innebär att du bara äter ägg, smör och salt. Kaffe och kokosfett också för den som vill. Jag själv åt 4 ägg med 50 gram smör och salt till frukost, lunch och middag i fyra dagar. Efter två dagar hade min värk i axeln släppt. Att välja äggdieten med smör och salt innebär att risken för högt blodsocker via för stort intag av protein försvinner. Det är enkelt, lätt, snabbt och dessutom gott tycker jag. Så här säger Jenny;

”Hej vill köpa frisk av mat. Jag har gått på din ägg diet i tre veckor (vågar inte sluta är rädd att värken kommer tillbaka) Har endometrios och har mens UTAN! mensvärk för första gången:) Med vänlig hälsning Jenny”

Läs mer om endometrios här. Det är en inflammatorisk sjukdom som vi får allt fler av pga för mycket sockerarter och för lite naturligt fett i maten. Detta samband är jag helt säker på!

Jag menar att om man mår bra på att bara äta ägg, smör och salt så kan man fortsätta med så länge man vill. Men det verkar som att inflammatoriska besvär som värk släpper redan efter ett par dagar med äggdieten. Självklart är detta väldigt individuellt för alla. Man får helt enkelt prova sig fram.

Jag själv har nu sedan ett par veckor gått tillbaka till vanlig LCHF-kost efter att ha kört äggdieten i fyra dagar men jag har förstås stramat upp min kost ordentligt efter det. Numera lägger jag till 50 gram smör till varje måltid. Jag kommer kanske att glida tillbaka till att äta för mycket protein och kolhydrater igen. Men då har jag ett knep att boosta immunförsvaret och strypa inflammationerna. Om du har värk som inte släpper så ska du omgående pröva min metod. Det är absolut inte farligt och det kan ge dig nya kunskaper om hur din kropp fungerar.

Jag har beskrivit metoden i min bok Frisk av mat men då kallat den för LCHF 2:5. Nolla två dagar i veckan och resten av dagarna äter du vanlig LCHF-kost.

Min bok Frisk av mat!

Med hjälp av boken ”Frisk av mat” kan du skaffa dig en fungerande förklaringsmodell, en röd tråd att följa och ett tänk som fungerar. Boken finns även på engelska, ”Health through Food”! Fyll i kontaktformuläret nedan så skickar jag betalningsinformation. Boken kostar 195 kr. inkl. frakt.

428318_366783306678968_275734919117141_1265196_2067797944_n  IMG_0040

Annonser

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. 12 ägg per dag?!

    Gilla

    • Japp, inga problem för mig i alla fall. Allt beror ju på hur mycket mat/näring som du behöver. I din fråga /utropstecken tolkar jag in; är det farligt? Nej, nej, nej, det är istället en livsnödvändig föda som bara ger positiva effekter om du inte råkat ut för intolerans mot ägg. Du kan äta 36 ägg om dagen utan problem om du orkar. Glöm kolesterolmyten för det är inte där problemet ligger!
      Hälsningar Mats

      Gilla

  2. Hur funkar det med majonäs istället för smör till äggen? Borde gå lika bra eller?

    Gilla

  3. Jodå, det funkar säkert. Tänk så rena naturprodukter som möjligt när du nollar.
    Hälsningar Mats.

    Gilla

  4. Hej Mats

    Vad tycks om detta fett inslag?

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6240835

    Gilla

  5. Nisse, var hittar du alla dumheter någonstans? Jag skulle vilja se den här studien/avhandlingen. Kan du hjälpa till på något sätt Nisse?
    Hälsningar Mats

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: