Hur kan du vara så tvärsäker?

augusti 27, 2012 kl. 9:14 f m | Publicerat i Okategoriserade | 6 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

En del människor undrar över hur jag kan vara så ”tvärsäker” om sjukdomar som diabetes, hjärt-kärl m.m.? Beror det inte på var och ens egna utgångspunkter, vilka gener man har, historia m.m.?

Min ”tvärsäkerhet” handlar i första hand om min egen kropp. Jag redovisar mina egna hälsovinster på Fet hälsa-bloggen och i min bok ”Frisk av mat, LCHF från början”. Livet är fantastiskt och det blir ännu mer fantastiskt när man får nya referenser till sitt gamla sjuka liv. Vi lever bara en gång heter det ju men frågan är om inte jag lever två gånger som Sean Connery en gång gjorde i rollen som James Bond. Jag kan se med nya ögon på mitt tidigare liv eftersom jag nu har facit i hand. Tidigare trodde jag att det var normalt och vanligt att vara förkyld och drabbas av infektioner jämnt och ständigt. Jag trodde att de flesta, liksom jag, hade ledvärk och ont i kroppen, särskilt i min ålder. Mina prostatabesvär satte jag i direkt samband med ålder trots att mina besvär började redan i tjugoårsåldern. Mina hjärtbesvär kopplade jag till att min pappa hade liknande besvär, vid samma ålder, och att det därför var fullkomligt normalt med mina bekymmer med hjärtat.

Även diabetes blev något normalt eftersom min mamma fick det men då var hon betydligt äldre än jag. Själva ordet åldersdiabetes säger ju allt, nästan som om det är normalt vid stigande ålder. Idag är allt detta historia och mina sjukdomar är ett minne blott(pepprar, peppar ta i trä). Det förekommer inte längre några inflammationer i min kropp. Jag har inte ens varit förkyld på 3,5 år. Inga hjärtbesvär, ingen diabetes, ingen ledvärk, inga prostatabesvär m.m.! Inga mediciner!!!!

Inga glasögon och bättre sångröst. Jag behöver i alla fall inga mer bevis. Inte ens om Charlotte Erlansson presenterade en studie. omfattande en miljard råttor, och där hon bevisade att dessa råttor fick diabetes allihop tack vare fet kost och smör och grädde. Vi har i miljoner år använt vår egen erfarenhet och gjort bedömningar därefter utan att stirra djupt i provrörsglas. Låt oss använda vår förmåga att lära oss av våra erfarenheter.

Om nu mitt immunförsvar har blivit så starkt att det kan hålla borta alla möjliga infektioner och inflammationer varför kan inte det gälla också andra människor? Ta min kompis med cellgiftbehandlingen som ju faktiskt går ut på att stärka immunförsvaret för att hindra cancerceller att dela sig. Varför inte kombinera en kost (LCHF) som inte inflammerar kroppen och moderna medicinska hjälpmedel om detta är nödvändigt?

Till sist kan jag inte undanhålla er följande artikel, ”man får inte cancer för att man stoppar i sig fett”, i Aftonbladet som skrevs redan 2009. WHO, Världshälsoorganisationen, konstaterar i en undersökning att smör och grädde inte är farligt. Har våra myndigheter som Livsmedelsverket, Läkemedelsverket eller Socialstyrelsen tagit till sig något av WHO:s slutsatser från 2009, 2012? Not!

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej Mats
    Jag uppskattar att läsa din blogg. Du är väldigt tydlig och klar. Jag är 61 år och har liksom du ätit LCHF i 3,5 år. Jag var inte så sjuk innan men har ändå upplevt klara hälsoförbättringar. Magen som jag hade mycket problem med är helt lugn och bra. Jag har bara haft en lättare förkylning på 3,5 år. Däremot fick jag en halsböld förra veckan. Det var ingen trevlig erfarenhet. Du skriver mycket om att din syn blivit bättre. Det har jag inte märkt. Jag måste fortfarande använda läsglasögon. Som en bonus har jag också gått ner 10 kg i vikt.

    Gilla

    • Hej och grattis till att du mår så bra. Att min syn har blivit så mycket bättre tror jag kan förklaras med att min diabetes har helt försvunnit. Kroppen har helt enkelt läkt sig inklusive ögonen. Mina ögon har ställt in sig så att det ena ser bra på nära håll och det andra ser bra på långt håll. Hur det kommer sig har jag ingen aning om. Mitt enda problem är avståndsbedömning till flaggan när jag spelar golf men det finns ju avståndskikare. Hälsningar från Mats

      Gilla

  2. Jag är också tvärsäker! Ingen vill lyssna på mig, de kan le lite överseende mot mig. De som lyssnar allra minst är min sambo o min dotter. De tror helt enkelt inte på mig, trots att jag var så sjuk att jag ville krypa ur min egen kropp. Troligen förstod de inte hur ont jag hade då. Jag kan inte förneka det min kropp upplever. Jag älskar mig själv och trivs med mig själv, men jag blir väldigt ensam, känner mig väldigt ensam då mina närmaste inte kan köpa vad jag har att ge. Nej man kan inte bestämma över vad andra människor ska äta/inte äta men är det konstigt att man vill ge sina barn det bästa. Vi är fler i familjen, de andra köper det lite mer, och just de två som inte köper det upplever jag som ofokuserade, slöa, ansvarslösa, slarviga. Enligt min sambo har jag ofta haft tankefel och det finns inget som säger att jag har rätt eller kan veta något. Jag har försökt få honom att läsa din bok Mats, Forskningsfusket, Stoppa Alzheimer nu, men det intresserar honom inte. Hans pappa hade både Parkinsson och var dement, hans mamma är en riktig tjockis som luktar sursvett, säkert pga pH-värde av allt socker och mjöl. Av hans syskonbarn har flertalet diabetes, hans svåger har fått diabetes, men ack nej inte kan man äta så mycket fett som i LCHF. Är det konstigt att man känner sig ensam, man vill ju inte riktigt anse sig som smartare än andra, men det är svårt att låta bli. Riktigt ensam är man när folk i ens närhet inte vill öppna ögonen och se. Min dotter säger att hennes kemilärare minsann vet mycket mer än jag, kemiläraren är en fettskrämd vegeterian, tröttsamt!!. Det är en konstig känsla att älska sig själv och trivas med sigsjälv, samtidigt som de inte trivs med mig och jag inte med de. Det finns ingen gemenskap. Jag var bara tvungen att få försöka sätta ord på vad jag upplever.

    Gilla

  3. Ja, när man provat att vara sjuk i många år och ”provat allt”, och sedan mår bättre efter att ha ändrat till lågkolhydratkosten, då blir man tvärsäker på ett positivt och bra sätt:)

    Gilla

  4. Jag tycker att det är krångligt att maila till dig……Vill gärna köpa boken men upplever att jag måste uppge hur många uppgifter som helst!
    Vill beställa din bok men får väl köpa den i bokhandeln!

    Gilla

    • Hej Elisabeth, jag ska försöka att förbättra kommunikationen så att det blir lättare att nå mig. På fliken min bok så finns där två mailadresser; lindgren.mats@comhem.se och info@lchfmatkasse.se
      Tyvärr kommer inte boken ut i bokhandeln i första skedet därför att jag har valt att publicera den i egen regi. Det är alltså inget bokförlag inblandat denna gången. Du kommer att få ett mail av mig när boken finns tillgänglig för köp. Det blir troligen i slutet av januari.
      Bästa hälsningar,
      Mats Lindgren

      Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

