Olika människoöden med samma ursprung!

februari 25, 2014 kl. 9:31 f m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

249088_360358520684901_906857661_n

De senaste dagarna har jag haft kontakt med en kvinna och en man med två helt olika sjukdomar enigt sjukvården men enligt mig med samma ursprung/orsak!

Diabetes 2 och hjärtproblem!

Mannen har diabetes 2 och hjärtproblem, precis som jag själv haft, och han har dessutom en rejäl övervikt. När han vänder sig till sin läkare på vårdcentralen menar de att han borde göra en gastric pass. Alltså ta bort delar av magsäcken. Han vill verkligen inte göra denna operation för han förstår ju att de långsiktiga konsekvenserna kan bli förödande.

Han har gjort flera försök med LCHF-kosten men lyckas inte på grund av ett kraftigt sockerberoende. Han kan helt enkelt inte säga nej varken till andra eller till sig själv! Inför att göra en Gastric Pass-operation så blir han konfronterad med verkligheten. Han har, enligt min åsikt, att välja på en kortsiktig hälsoförbättring genom att operera bort delar av magsäcken eller en permanent livsstilsförändring med den ketogena kosten(LCHF) som leder till ett friskt liv längre.

Hur starkt kan ett sockerberoende vara? Jag tror att det är fullt jämförbart med nikotin, alkohol m.fl. andra droger. Man blir till slut expert på att lura sig själv mot bättre vetande. Denne man hade behövt ett kostprogram från sjukvården med återkommande återkoppling och uppföljning från kostrådgivare och läkare. Nu existerar inte detta inom sjukvården eftersom de helt enkelt inte har denna kunskap än. Istället väljer man att ta fram kniven och skära bort. Efter en sådan operation verkar det inte finnas någon kostrådgivning heller.

Cancer!

Kvinna som kontaktade mig hade en cancerdiagnos. Rådet från sjukvården var att hon inte skulle äta rött kött eller dricka kaffe. Detta skulle, enligt hennes läkare, göra kroppen sur och bli en gynnsam miljö för cancercellerna. Jag anser att detta är en bedrövlig information från sjukvården. Människan har ätit rött kött i miljontals år utan att utveckla cancer.

Mitt svar till henne!

Du är i en jobbig situation det förstår jag. Det finns en teori som jag ansluter mig till och det är att kolhydratrik föda skapar ett dåligt PH-värde i kroppen. Man blir försockrad (karamelliserad) av för mycket sockerarter i födan och för lite naturligt fett i maten. Detta tillstånd i kroppen är mums för infektioner, inflammatoriska tillstånd och svamp. Det blir en obalans bland våra bakterier som till slut angriper den egna kroppen. Immunförsvaret i kroppen drabbas och blir nedsatt. Detta tror jag är grogrund för samtliga metabola sjukdomar som vi drabbas av inklusive cancer. Jag har skrivit en del om dessa frågor som egentligen är ganska nytt i forskningvärlden. Det kallas för AGE, Advanced Glycation End-products. Bifogar några länkar där du kan läsa mer. https://fethalsa.wordpress.com/?s=age
https://fethalsa.wordpress.com/?s=cancer
Du borde börja omgående med strikt LCHF, det är min uppfattning!
Bästa hälsningar,
Mats
P.s. En bra början är min nya uppdaterade bok ”Frisk av mat” som du kan beställa av mig om du mailar ditt namn och adress till lindgren.mats@comhem.se
Då skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. Boken kostar 149 kronor plus porto. D.s.

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Här info om ketogenic diet och cancer:

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.