En dag med Frisk av mat i ICA-butiken

mars 7, 2014 kl. 10:39 f m | Publicerat i Okategoriserade | 12 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

2014-03-06 15.58.37

Massor av frågor om maten och hälsan!

Den absolut vanligaste frågan är om fettet? Blir inte ådror och kärl fulla av fett som täpper igen och orsakar blodpropp om man äter LCHF-kost? Man kan säga att nyfikenheten är stor men kunskaperna om hur maten påverkar hälsan är inte särskilt stor. I varje fall inte igår när jag var ute i en ICA Maxi-butik i Göteborg Högsbo 421. Idag är jag i samma butik mellan 13.00-19.00. Kom och hälsa på!

Mitt svar till dom som frågar om fettet är att kolesterolmyten är en av de mest seglivade myterna som handlar om kosten och hälsan. Ancel Keys bluffstudie från 60-talet lever kvar och frodas hos både allmänhet och hos våra sjukvårdande myndigheter. Jag har ju en stor fördel eftersom jag kan visa genom min egen friska kropp att frågan om det naturliga fettet är farligt är just en myt och inget annat.  Då kommer förstås frågan om detta bara gäller mig och kanske inte alls för andra människor? Andra kanske blir sjuka av fettet? Mitt svar är att om min kropp är så unik jämfört med andras så är det en världssensation i sig. Dessutom finns det idag tusentals andra med samma upplevelser som jag har haft.

Barnen gillade LCHF-glass!

LCHF-glass på fem minuter var riktigt populärt bland barnen. Alla fick smaka och barnen tyckte att det smakade jättegott! Trots att det inte fanns en gnutta socker i glassen. Min tanke med detta lilla smakprov var att visa ett enkelt sätt att mota sötsuget på kvällen. I glassen ingår frusna blåbär och hallon och 40-procentig vispgrädde. Se länken till LCHF-glass på fem minuter.

Jag tror att ICA sålde en hel del frusna blåbär och hallon denna dag liksom den fetaste vispgrädden.

Boken ”Frisk av mat” och LCHF matkasse!

Man kunde skriva en intresseanmälan för LCHF matkasse i butiken. Här kunde man välja på tre alternativ. Hämta matkasse i butik, hemleverans eller handla själv och prenumerera på recept och kunskapsdel. I matkassen ingår alltid en utbildningsdel med recept. Det är svårt att ändra sina kostvanor utan att förnya sina kunskaper om hur kosten påverkar hälsan. Här är boken ”Frisk av mat” en grundbok och sedan tillkommer ett antal utbildningsdelar som levereras med varje matkasse.

Trots att jag jag blev något besviken angående den allmänna kunskapsnivån om hur kosten kan påverka hälsan så fanns det många som var glada för att det kommer att finnas en matkasse med LCHF-mat. Det var flera barnfamiljer som lämnade intresseanmälningar. Kl. 12.50 sålde ICA den första boken ”Frisk av mat”! Det är en milstolpe anser jag. Boken är ganska kontroversiell och sågar många av de myter som finns idag om kost och hälsa. Det är beundransvärt av denna ICA Maxi-butik att våga sälja boken.

Nästa vecka är jag på ICA Maxi i Partille Allum. Torsdag och fredag mellan kl. 13.00-19.00 är jag på plats. Kom gärna in och snacka kost och hälsa med mig.

12 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. UNDERBART!!!! Blir så glad när jag läser om dej. Detta är ju verkligen bra gjort av ICA…..Lilla Edet ligger inte långt från Göteborg och här finns en ICA också,fniss! Puss o Kram till dej du fina….

    Gilla

    • Tack Eva-Britt!
      Hälsningar,
      Mats

      Gilla

  2. Bra jobbat Mats…

    Gilla

  3. var är länken till glassen?

    Gilla

    • Oj, missade jag länken. Sök på LCHF-glass på 5 minuter på Fet Hälsa.
      Mats

      Gilla

  4. Riktigt bra bok skriven för vanliga människor.

    Bästa hälsningar Sten o Vivianne.

    Gilla

    • Tack Sten och Vivianne, det känns riktigt bra att ni upplever boken så. Den är skriven för vanliga människor utan professorstitlar.
      Bästa hälsningar,
      Mats

      Gilla

  5. Hej Jag, och förhoppningsvis fler, vill gärna att du kommer till Karlskrona också
    Det är alltför sällan vi får besök av någon, som har något viktigt att framföra.

    Gilla

    • Tack Britt-Marie, Visst hoppas jag också på det. Vi hoppas kunna ansluta ICA-butiker till Frisk av Mat-konceptet med bl.a. LCHF matkasse och utbildning kring hur maten påverkar hälsan. Det går att påverka sin egen butik och be dom kontakta info@lchfmatkasse.se
      Bästa hälsningar,
      Mats

      Gilla

  6. Din bok kom med posten igår..intressant läsning blir det! :))

    Gilla

  7. Vill tacka för en mycket bra och intressant bok som jag fick av min kompis i sverige, bor själv i tyskland sedan nästan 30 ar, men är forfarande riktikt svensk. Lever med LCHF och mar bara bättre och bättre, blir mindre och mindre, naturligtvis även friskare och friskare. Här i tyskland är LCHF inte lika känt som i sverige men det Finns doch en grupp pa FB, sa det Finns Gott hopp att det även ska kunna bana sig fram här, jag gör ialla fall vad jag kann, tragglar med alla, oförtröttelig…

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.