Larm om demens och stroke!

mars 15, 2016 kl. 11:14 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

funny-old-people-part2_3

Igår i Aftonbladet larmas det om att hjärtsjukdomar som stroke kryper allt längre ned i åldrarna. En kvinna var 26 år gammal när hon fick sin första stroke. I England betraktar man inte längre stroke som en åldersrelaterad sjukdom.

Idag larmar SVT via den medicinska tidskriften The Lancet om att det kan vara tre gånger fler som får Alzheimer  år 2050 eller andra demenssjukdomar. Idag lever 47 miljoner människor med demens.

Vi vet ju sedan länge att både cancer och diabetes också kryper neråt i åldrarna. Det är bara att titta sig runt omkring på sitt närmaste umgänge. Så är det i mitt umgänge i varje fall. Tyvärr betraktas alla dessa bedrövliga prognoser som ett slags oundvikligt faktum som inte är något att göra åt.

Man pratar om rökning och att äta för mycket fett som en del av orsakerna till sjukdomsökningarna. Dock pratar man aldrig om det som verkligen underhåller dessa metabola sjukdomar, nämligen alla sockerarter i maten som vi stoppar i oss. Dessutom äter vi för lite naturligt fett som ju minskar inflammations-benägenheten i kroppen.

Jag vet att jag skrivit om detta hundratals gånger tidigare på den här bloggen. Men medan jag bara når några tusen läsare så når ju Svt och Aftonbladet desto fler läsare. Därför får du så klart gärna dela denna artikel.

Det förekommer inga koststudier värd namnet i Sverige och därför ignoreras alla hälsovinster som görs av personer som bytt kostmodell till ketogen kost, LCHF. Bara på min blogg Fet Hälsa, som du läser just nu, finns tusentals anekdotiska bevis där människor redogör för sina fantastiska hälsovinster med hjälp av ketogen kost, LCHF. Vi får hoppas på att Kostfonden växer sig stark med privata medel.

Jag har sålt ungefär 5000 böcker i Sverige av min bok ”Frisk av mat”. Ingen har påstått att råden i boken inte fungerar men desto fler att ketogen kost, LCHF, minskar inflammationer i kroppen och stärker immunförsvaret. Om sjukhusen och vårdcentralerna delade ut ”Frisk av mat” och Mats LCHF-utbildning till alla som söker för sina kroniska inflammationer i kroppen så skulle Sveriges kostnader för sjukvård sjunka drastiskt.

DSC04400

Allt hänger ihop menar jag!

Jag menar att vi bör betrakta alla dessa inflammatoriska tillstånd i kroppen, som ju de metabola sjukdomarna är, som att immunförsvaret har blivit sjukt. Det finns ju ett kraftigt bevisat samband mellan en sockerrik kost och inflammatoriska sjukdomar. Likaledes finns där ett minst lika stort samband mellan en ketogen kost, LCHF, och att inflammatoriska sjukdomar reverseras. Det visar alla anekdoter från folk som blivit friska. Anledningen till ett försvagat och sjukt immunförsvar är att bakterier angriper och biter sönder ett försockrat blodsystem. När det inte längre fylls på med överblivet blodsocker i artärerna så läker sig immunförsvaret och inflammationerna släpper taget.

Anta att vi istället för att kalla de inflammatoriska sjukdomarna som diabetes, hjärt -kärlsjukdomar, cancer, demens, IBS, reumatisk värk, prostatainflammation osv i all oändlighet så kallar vi det för att vårt immunförsvar har blivit sjukt. Immunförsvaret är försvagat på grund av inflammation och därmed kan en rad olika inflammatoriska tillstånd uppträda i kroppen.

Nästa fråga är ganska självklar; Hur kan vi stärka immunförsvaret och få stopp på de inflammatoriska tillstånden i kroppen? Jag tror att de flesta tänkande människor svarar att vi måste titta på kosten och vad vi stoppar i oss. Tyvärr tror jag inte att att läkare, sjukvård och andra myndigheter är tänkande på det sättet. De är så reglerade och konformativa att det nästan är omöjligt att få dem att ändra kurs. Det enda som skulle få sjukvården att reagera, tror jag, är det faktum att människor helt enkelt hoppar över sjukvården och söker alternativ vård.

Nästa prognos är att varannan svensk, om 10 år, kommer att få cancer någon gång i livet. Det är en skrämmande prognos och helt onödig anser jag. Det finns alternativ, byt till ketogen kost LCHF omgående!

 

Vill du lära dig mer?

Du får en röd tråd att följa och en fungerande förklaringsmodell genom min bok ”Frisk av mat” och Mats LCHF-utbildning. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken!  Fyll i nedanstående kontaktformulär och berätta vad du vill ha så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. Ingen annan än jag ser dina kontaktuppgifter.

Den här mailen fick jag idag från Agneta!

Hej Mats!

Din underbara bok, som inspirerat mig mycket, vill jag ha 5 ex av.
Jag vill ge den till vänner och bekanta som behöver ändra sin kost
p.g.a. hälsoskäl. Var snäll och meddela belopp så swishar jag över 
pengarna till dig. 
Hälsningar Agneta

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.