4 av 4 hade hjärtsjukdom!

mars 13, 2016 kl. 9:56 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

images

Igår var jag på min nya golfklubb Lycke GK för att hjälpa till med att röja bort ris och löv från banan. Meningen är att golfbanan ska öppna nästa helg om vädret håller i sig.

Vid lunchen så serverades gulaschsoppa till oss frivilliga som krattat löv och ris. Jag kom i samspråk med några vid mitt bord. Mat och hälsa tycks vara ett givet ämne där jag befinner mig. Det visade sig att 4 av 4 män som satt vid vårt bord alla hade någon form av hjärt -kärlsjukdom. Om man inbegriper mig som också haft det så var vi fem av fem möjliga med nuvarande eller tidigare hjärtsjukdom. Jag har ju inte känt av min tidigare kärlkramp på sju år, alltså lika länge som jag ätit den ketogena kosten LCHF.

Det var hjärtflimmer, stroke, by-passoperationer och också förstås diabetes som folk hade besvär av. Vi som satt runt bordet var i åldrarna 50-70 år. Det var intelligenta människor som satt runt bordet men samtliga män vid mitt bord hade metabola sjukdomar att dras med. Jag berättade förstås vad min kostförändring till LCHF betytt för mig. Att jag blivit av med diabetes typ 2, kärlkramp, kronisk bronkit, prostatainflammation och kronisk värk. Att jag fått tillbaka synen och slipper glasögon.

Samtliga runt bordet förundrades att man kunde få sådana hälsovinster bara genom att ändra sin kost. En pensionerad sjuksköterska ville få ett ord med i laget och menade att hjärnan måste ha socker annars skulle den skrumpna ihop. Jag förklarade att hjärnan mår alldeles förträffligt av det alternativa blodsockret som levern tillverkar, ketoner. Det blev förstås många diskussioner fram och tillbaka men jag blev glad för att männen runt bordet var så intresserade. Kanske var det för att vi alla hade liknande erfarenheter av metabola sjukdomar. Normalt brukar kvinnorna vara mest intresserade.

Jag hade ett paket med min bok ”Frisk av mat” i bilen och de gick faktiskt åt allihop. Jag fick också en förfrågan om jag kunde hålla ett föredrag på golfklubben.

IMG_0040

Skrämmande insikt!

Att samtliga män vid mitt bord har haft eller har hjärt -kärlsjukdomar blev en något skrämmande insikt för mig. Man undrar ju hur vanligt detta är egentligen? Dessutom verkar det vara ett nästan accepterat tillstånd, ungefär som att det hör till åldern. Att dö i hjärtsjukdom är den allra vanligaste dödsorsaken idag. Om du frågar mig är detta en helt onödig sjukdom. Många jobbar och sliter ett helt liv för att kunna njuta av pensionen längre fram i livet. Då händer det som inte får hända, man åker på en stroke, hjärtattack, kärlkramp, hjärtflimmer och vips har livet gått i stå.

Hjärt -kärlsjukdom är en onödig sjukdom därför att den är helt och hållet kostrelaterad. Visst kan stress spä på men i grunden är hjärt -kärlsjukdom orsakad av en kost som inflammerar kroppen och vårt blodsystem. Jag menar att våra artärväggar blir försockrade, karamelliserade av ett överskott av blodsocker som våra celler inte har användning eller i behov av. Det handlar om att bakterier biter i de glaserade artärväggarna så att sår uppstår. Även bakterier har svårt att motstå socker. Då svarar kroppen med inflammation för att läka dessa sår i blodväggarna. Enkel logik säger att ju äldre man blir desto större risk för att man är kraftigt karamelliserad i artärerna eftersom man då ätit till sig detta. Fler och fler bakterier fortsätter att äta hål i artärväggarna och immunförsvaret svarar med inflammation. Eftersom artärer finns på alla ställen i kroppen så finns också kramelliseringen på alla ställen. Blodflödet blir naturligtvis sämre om där hela tiden fastnar lager på lager av överblivet blodsocker i artärerna. Dessutom blir artärerna stela av sockret som fastnar på väggarna.

Erik Enby, ”läkaren som vägrade ge upp”,  har i 38 år fotograferat och dokumenterat blodet hos friska och sjuka patienter. Via mikroskåp har han fotograferat hur artärer och blodflöde ser ut hos friska respektive sjuka människor. När man tittar på och jämför dessa bilder så kan man tydligt se hur blodet hos sjuka människor består av blodklumpar, rester av sår, var m.m. som i allt väsentligt hindrar ett normalt blodflöde. Det är lätt att tänka sig att dessa rester från sår i artärerna, som numera flyter med blodströmmen, kan orsaka proppar i blodsystemet.

Blodflödet hos friska människor ser helt annorlunda ut på Erik Enbys bilder. Där syns inga blodklumpar, sårrester eller var. Där rinner blodet fritt.

Visst kan man bli förbannad på att sjukvården inte tar till sig dessa till synes enkla och logiska resonemang. Sjukvården och Livsmedelsverket tror att att hjärt -kärlsjukdom orsakas av mättat fett som smör. Har vi verkligen förtjänat dessa dumskallar till myndigheter?

Vill du lära dig mer?

Du får en röd tråd att följa och en fungerande förklaringsmodell genom min bok ”Frisk av mat” och Mats LCHF-utbildning. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken!  Fyll i nedanstående kontaktformulär och berätta vad du vill ha så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. Ingen annan än jag ser dina kontaktuppgifter.

_JHE4768_web

P.S.

I Göteborg finns det nu möjlighet att beställa LCHF Matkasse. Vi behöver fler familjer. För närvarande kan man hämta ut sin LCHF matkasse på antingen ICA Maxi Partille Allum eller på ICA Maxi Högsbo 421. Uthämtning sker på tisdagar mellan kl. 16.00-19.00. Matkassar finns för 2 eller 4 personer och kan hämtas antingen varje eller varannan vecka. 2-personerskassen innehåller 10 middagar och 4-personers innehåller 20 middagar. I LCHF matkasses frisk av mat-koncept ingår även LCHF-utbildning och givetvis mängder av goda recept.  Maila ditt intresse till info@lchfmatkasse.se  så kan du börja tisdagen den 22/3. D.S.

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.