Tandhälsa och hjärtsjukdom!

januari 7, 2013 kl. 9:54 f m | Publicerat i Okategoriserade | 19 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

hjarta2 428318_366783306678968_275734919117141_1265196_2067797944_n

Ann Fernholm, författaren av boken ”Sött blod”, framför en teori på sin blogg om att bättre tandhälsa kan vara en orsak till att hjärtinfarkter har minskat. Jag tror inte alls på den hypotesen baserat på hur min tandhälsa har förbättrats med hjälp av LCHF-kosten. Mina tandhalsar är delvis förstörda på grund av för idogt tandborstande.

Mina tänder var tidigare mer gulbruna än vita och det hjälpte inte ett dugg att jag borstade dom ordentligt. Idag är mina tänder mer vita än någonsin tidigare och det beror inte på tandborstningen för den har jag snarare minskat på. Jag har inga pågående inflammationer i kroppen och karies lyser med sin frånvaro.

Mina tänder blev vitare ungefär samtidigt som mina hjärtproblem släppte liksom övriga ”kroniska” inflammationer i kroppen. Jag kan bara hitta ett svar på den frågan och det är att när sockerarterna försvann som bränslekälla för mina celler i kroppen försvann också inflammationerna. Detta gäller även mina tidigare inflammationer i tänderna.

Se sambanden!

Jag tror inte att vi ska separera sjukdomar som sjukvården och läkemedelsfabrikanter försöker göra. Ett piller och en spruta för varje sjukdom. Visst är det lönsamt för dom men inte för oss.  Vi ska istället försöka se vilka samband som finns mellan olika inflammatoriska besvär. Om du har besvär med mycket karies i tänderna så har du troligtvis även bekymmer med andra ”kroniska” inflammationer i kroppen. Den utvecklingen förändras inte även om man försöker borsta sönder tänderna.

Mitt immunförsvar har blivit enormt starkt i jämförelse med hur det såg ut tidigare. Detta gäller även mina tänder. Då hävdar vän av ordning att det beror på att jag inte utsätter mina tänder för socker längre. Det kan vara så till en del tror jag men än viktigare är att mitt immunsystem fungerar som det ska göra och det beror på att mitt blod inte längre är lika sött och att de bakterier som lever och förökar sig på sött blod hålls i schack och i balans med hjälp av en naturlig kost. Läs mer här!

Vad innehåller tandkrämen?

Jag vill inte skrämma någon men har du kollat vad din tandkrämstub innehåller för ämnen? Det är inte lätt för det står med väldigt små bokstäver. Numera kan jag läsa den skriften på baksidan av tandkrämstuben utan läsglasögon. Jag använder inte vanlig tandkräm längre för den innehåller alldeles för många e-ämnen för min smak inklusive kemiskt socker. Jag räknar till 12 olika kemiska tillsatser inklusive kemiskt socker som Saccharin.  Saccharin är förresten 300 sötare än vanligt socker och finns i din tandkrämstub. Läs mer här!

Alternativet till den kemiskt sötade tandkrämen är t.ex. att borsta tänderna i vanligt vatten. Andra tandkrämsalternativ finns i hälsokostbutikerna och är inte alls så kemiskt sötade. Ta det alternativet!

Berätta gärna hur dina tänder blivit friskare med hjälp av LCHF-kosten!

19 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej,

    jag skriver att en SÄMRE tandhälsa kan vara orsak till hjärtsjukdom. Absolut inte en bättre.

    Gilla

    • Hej Ann, jag förstår att du har goda avsikter.
      Hälsningar från Mats

      Gilla

  2. teorin ”bättre tandhälsa kan vara en orsak till att hjärtinfarkter har minskat” kan faktiskt stämma,sen hur tandhälsan blivit bättre är ju upp till den enskilde.Är det genom LCHf kost eller annat så är det ju bra.det är allmänt känt att gravida kvinnor ska inte skrapa tandsten pga av baktierier från tänderna kan komma ned i magen och påverka fostret.Pulpan som innehåller blod går ju ned till blodbanorna i kroppen.LIkaså dräktiga tikar ska man inte heller skrapa tandsten på.Utan får vänta tills hon har födit.Om man har infekterade tänder så sprids infekterade partiklar ut i blodet och just dessa bakterier som man får i tänderna har en tendens att påverka hjärtat.jag kan skriva mycket mer om just detta ”fenomen” men har just nu hög feber så återkommer.det är ett intressant ämne.

    Gilla

    • Hej Ingela, krya på dig. Kan det inte vara tvärtom också att ”infekterat” blod sprids upp till tänderna och orsakar inflammationer. Vi lever ju i enda stor enhet och blodsystemet är i alla delar av kroppen.
      /Mats

      Gilla

      • Hej! Jag tycker Uffe Ravnskovs hypotes (http://www.spacedoc.com/uffe_ravnskov_real_cause_heart_disease)
        är intressant. I korthet grovt förenklad:

        Högt blodsocker ger en gynnsam miljö för bakterier.

        För lågt kolesterol gör att immunförsvaret förvagas. Kolesterol är en essentiell del av vårt immunförsvar.

        Bakterierna som misstänks skapa den inflammation som är kopplad till hjärtkärlsjukdom kan komma in i blodbanan via munhålan.

        Dålig munhälsa har en statistiskt säkerställd koppling till hjärtkärlsjukdom, men om det är ett orsakssamband kan man som vanligt inte veta.

        En kolhydratrik kost kan medföra högt blodsocker, lågt kolesterol samt dålig tandstatus. Och då är sängen bäddad så att säga.

        Gilla

  3. Jag har också sedan mer än ett halvår tillbaka borstat tänderna i bara rent vatten. Var spänt på resultatet, då jag kom till tandhygienisten (jag går var tredje månad, då jag har Sjögrens). Det var ingen skillnad sen tidigare, då jag använde tandkräm! Vi äter inte strikt LCHF, men lite mer liberalt (det blir en potatis och en (ren) rågbrödsmacka då och då.

    Gilla

  4. När jag var hos tandläkaren för ett par månader sen hade jag ingen tandsten och inga tandköttsfickor (kan iof bero på att jag slutat röka för snart 2 år sen) men mitt tandkött var friskt och fint. Har alltid haft tandsten förut men nu var den borta och det tror jag på att jag äter LCHF nästan strikt-.

    Gilla

  5. Härlig läsning!!! Blir så glad av de olika funderingarna. Jag grubblar hit och dit varje dag på allehanda sjukdomar och maten….Tack Mats!!!
    KRAM eva-britt

    Gilla

  6. Intressant och välanalysertat tema Mats!
    Själv har jag sedan LCHF-debuten (januari 2008) inte borstat tänderna alls. Jag tror nämligen att mättat fett och protein liksom under fädernas och förfäderna liv inte är skadligt för tänderna och tandköttet när man liksom jag inte äter kolhydrater. Under mina 5 LCHF-år har jag inte haft ett enda hål, däremot tandsten). Enda nachdel: Ibland mindre god andedräkt (säger de som har tandkrämsandedräkt).
    Kolhydrater blir ju ofta redan i munhålan till socker/glukos, som t.om. tandläkarna hävdar är en mycket viktig komponent vid skapandet av karies. Jag tror att du har helt rätt, Mats i att bakterier gödda av glukos är orsaken. Till karies.
    I sammanutsträckning förorsakar glukosen kombinerad med bakterier orsaker till rader av kroniska sjukdomar som du förtjänstfullt berättat om. Diabetesens hemskaste skadlig verkningar beror säker på denna ‘dödliga cocktail’ (bakterier +glukos).
    Är dessutom blodsockret högt (och man alltså är diabetiker elelr prediabetiker) är den inflammatoriska effekten naturligtvis ännu värre.
    Cancer (av vissa definierad som svampväxt/inflammationsböld) växer också med hjälp av glukos och skrumpnar/dör av mättat (naturligt fett).

    Till slut den ofta förekommande falska slutledningen:
    Samvariation omformuleras felaktigt till orsakssamband.

    Vi känner alla till dem:
    ”Dålig munhälsa orsak till hjärt och kärlsjukdomar”
    (Rätt är: Båda har samma orsak: För mycket kolhydrater!)
    ”Fetma (speciellt bukfetma) riskfaktor för diabetes”
    (Rätt är: Båda har samma orsak: För mycket kolhydrater!)
    Högre lufttemperatur förorsakas av koldioxid”
    (Rätt: Ökad mängd koldioxid förorskas av ökad/ökande temperatur)

    Mats LCHF Wiman
    http://

    Gilla

    • Hej Mats, bra kommentar. Jag hoppas att du använder tandtråd ändå?:-)) Intressant med din definition att samvariation ofta felaktigt förvandlas till orsakssamband. Din nya blogg för friska diabetiker är värd uppmärksamhet. Finns här http://www.friskadiabetiker.se Här kan alla friska diabetetiker berätta sin historia till inspiration för alla dom som ännu inte tagit steget.

      Gilla

  7. Visst är det härlig läsning, eva-britt! Har själv ätit LCHF sen ca 5 år tillbaka och har fått en så god tandhälsa; jag undrar om inte boken om alsheimer, tog upp detta ämne också och inspirerade mig till dessa tankar om sambandet! Jag har bytt ut tandkrämen mot tandpulver och jag är helt frisk i munnen! Jag sa till min tandläkare att jag minskat jättemycket på kolhydraterna….. då skakade han på huvudet och sa: det får inte bli för extremt!!!!! Ja, ja det kan fattas kunskapen om LCHF!
    Tack Mats! // Monica

    Gilla

    • Tack själv och för att du kommenterar!

      Gilla

  8. Vi som äter lchf har ju ofta kokosfett hemma. Den går finfint att använda till oilpulling. Du gurglar med fettet 15-30 minuter och spottar därefter ut i soppåsen. Skölj munnen ordentligt efteråt med vatten. Detta ger en ren mun. Bikarbonat är inte heller dumt i det sammanhanget. Borsta även med tandborsten.

    Gilla

  9. Ja efter att ha läst Bruce Fife och oilpulling så är det detta som gäller, och tandkräm slutade jag med för två år sedan. Har snackat med min tandläkare om kokosproceduren men han hade inte en susning. Och nåra fel på mina tänder hittar han inte heller trots enbart vatten och borste vid rengöring.

    Gilla

    • jag borstar mina tänder varannan dag med tandkräm Sensodyne . Har opererat mig för tandlosssning för många år sen och då rekommenderar tandläkaren den tandkrämen den är bra. Den andra dagen har jag bara tandkräm på eltandborsten de andra borstarna som jag borstar med hr jag bara vatten på

      Gilla

  10. Borstar tänderna några gånger i veckan med egengjort tandpasta av bikarbonat och kokosfett, blir fantastiskt resultat annars borstar jag med bara vatten. Oilpulling medans jag står i duschen ger en fantastiskt ren känsla.

    Tandläkaren har inga anmärkningar och tycker det är fantastiskt att jag aldrig har några beläggningar på tänderna längre och nu är det bara lite kostnader kvar att ta ut en tand som är ett minne från mitt forna liv som spökar efter att en amalgamfyllning spräckt tanden och tandläkaren ska byta några gamla fyllningar som min sockerrika kost gett mig.

    Gilla

  11. Man kan ju borsta med salt och vinäger som är bakteriedödande. Skölja ordentligt efteråt bara då vinäger liksom annat syrligt fräter på tändernas emalj

    Gilla

  12. […] Läs även om Tandhälsa och hjärtsjukdom! […]

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.