En titt i backspegeln!

augusti 13, 2012 kl. 9:12 f m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Allting förändrades när jag gick på en föreläsning av Annika Dahlqvist på Lorensbergsteatern i början på 2009. Föreläsningen arrangerades av LCHF Hälsa Väst. Då var jag riktigt risig med 20,5 i blodsocker, problem med hjärtat och en rad andra bekymmer med kroppen. Jag blev motiverad att pröva LCHF-kosten efter den föreläsningen och jag tyckte att jag inte hade något att förlora. Men jag var skeptisk, riktigt skeptisk och jag trodde faktiskt att Annika D. sålde böcker och höll föreläsningar som många andra utan någon större substans.

Det visade sig vara fel, jag kände relativt omgående att det hände saker med min kropp när jag bytte kost. Nu i efterhand så förstår jag att min inflammerade kropp började repa sig sakta när jag jag tog bort sockerarterna. Så här 3,5 år senare är jag till hundra procent säker på att ett intag av för mycket sockerarter och att jag åt alldeles för lite fett höll igång inflammationerna i min kropp. Tack vare mina hälsovinster blev jag enormt intresserad av ämnet kost och hälsa. Kan det verkligen stämma att maten påverkar så mycket, var min hypotes?

I takt med att jag blev friskare förstod jag hur sjuk jag egentligen varit. Det märkliga är ju att man inte har några referenser till sitt eget liv eftersom man bara levt just det livet. Det var först efter mitt kostbyte som jag insåg hur bra man kan må. Jag förstod att jag varit väldigt mottaglig för metabola sjukdomar och att inflammationerna började tidigt i min kropp. Faktiskt redan i tonåren. Det var enormt frustrerande att jämnt få influensa eller liknande så fort någon rolig idrottshändelse skulle inträffa. Jag var tokig i sport och inte så pjåkig i fotboll.

Penecillin och Sulfa-kurer var vanliga företeelser redan tidigt i livet. Så småningom blev det bara penecillin. Det var många besök hos läkare och de skrev gladeligen ut kur på kur av penecillin. Jag hörde aldrig någon reflektion från läkarna att mina besvär kunde vara livsstilsbetingade. Faktum är att jag aldrig hört någon läkare prata om samband mellan kost och sjukdomar. När jag nu tittar i backspegeln tycker jag att det är en stor skandal att kunskapen om kostens betydelse för hälsan fortfarande är och har varit så låg bland läkarna.

Ytterligare en titt i backspegeln har lärt mig att immunförsvaret är människans bästa vän. Om vi stör den känsliga balansen i kroppen genom felaktig föda, som vi människor inte är designade för, kan märkliga saker inträffa. Vi drar på oss sjukdomar och inflammationer som angriper oss själva och försvagar immunförsvaret. Visst, jag har också lärt mig att vi är olika känsliga för påverkan från livsmedel. Vissa kan äta, dricka och röka och misshandla sin kropp och ändå bli 100 hundra år. Vi andra, 80 procent, kan inte leka med elden utan att det påverkar oss negativt.

Idag får jag en enorm motivation av att jobba med LCHF matkasse och skriva på den här bloggen. Förhoppningen är ju att även andra kan få en positiv förändring i sina liv genom en kostförändring. Dessutom vill jag vara med och påverka debatten till att livsstilsfrågor i allmänhet och kostens påverkan på hälsan i synnerhet kommer i fokus. Framför allt önskar jag att sjukvården skulle kunna förändra sitt synsätt men jag förstår ju att det är en kolossal koloss som tar tid att göra en riktningsförändring. För 3,5 år sedan hade inte en tanke på att skriva en bok  men nu är det gjort. Förhoppningen är att fler människor vågar pröva LCHF-kosten som en del av förebyggande friskvård. Jag hoppas också att fler människor börjar använda LCHF-kosten som ett sätt att stärka immunförsvaret som i sin tur ger livskvalité.

Vem vill vara sjuk? Inte jag!

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det gäller ju att äta så mycket som möjligt av artegen föda = ”riktig mat” för att må optimalt väl – som jag ser det.

    Gilla

  2. Ett tips ! http://www.kunskapskällan.se

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.